عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۱۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
حاج محمد صمیمی در غرفه عقیق:
انصافاً اگر رسانه‌ مذهبی همچون عقیق شکل نمی‌گرفت امروز اتمسفر فضای هیئت‌های مذهبی کشور این‌طوری نبود؛ در این وانفسای برخی انحرافات مجازی و رسانه‌ای واقعاً نقش "عقیق" تعیین‌کننده است.
گزارش تصویری


عقیق: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در حالی برای سومین بار در بوستان گفتگو برگزار می شود که امروزه همگان به جایگاه ویژه و تأثیرگذار رسانه‌ها اعتقاد پیدا کردند. چندی‌است هیئت‌ها هم که خود رسانه‌ای جمعی هستند صاحب رسانه‌های مجازی شده‌اند. پیش از این نشریاتی بود که گاه بی‌گاه به این عرصه می‌پرداخت ولی پس از ورود عقیق به عرصه رسانه های هیئت این رسانه ها جایگاه ویژه ای یافت. سایت عقیق از مجموعه هایی است که در نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی  حضور فعال دارد و با میهمانان خود درباره مسائل مختلف و مرتبط به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد. حاج محمد صمیمی شاعر و مداح اهل‌بیت عصمت و طهارت در غرفه سایت مذهبی عقیق حضور پیدا کرد و با او هم‌کلام شدیم.

مشروح این گپ‌وگفت را می‌توانید در ذیل بخوانید.

*عقیق: به عنوان مقدمه بحث بفرمایید ارزیابی‌تان از سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی چیست؟

حقیقتا فکر نمی‌کردم اینقدر  از این نمایشگاه استقبال بشود؛ به هر حال در این دوره یک مقداری ارزیابی سخت‌تر است، زیرا کارشناسان و نظریه‌پردازان بسیاری وجود دارند وما باید منتظر بمانیم تا همه تعریف‌ها و نگاه‌ها همسان شود. به طور مثال؛ اهمیت رسانه با نیازمندی افکار عمومی، احساس شد. به‌نظرمن باید یک دوره بر روی اهمیت رسانه کار شود که چقدر ما به این ابزار برای پیشبرد اهدافمان نیازمندیم. در عین حال این نمایشگاه باید در ادامه راه بر جذابیت‌های خود بیفزاید تا به سرمنزل مقصود برسد.

*عقیق: می‌دانید که برای نخستین‌بار عقیق با همه سختی‌ها و مشقات وارد میدان کار رسانه‌ای هیئت شد؛ این نمایشگاه بهانه‌ای شده تا ما عملکرد یک‌ساله و شاید سیاست‌هایی که در این رسانه دنبال می‌شود را به معرض ارزیابی از نگاه اساتید و پیشکسوتان عرصه ستایشگری اهل‌بیت بگذاریم. جنابعالی فضای عقیق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ببینید! هیئت‌های مذهبی همه مولفه‌های رسانه را دارد و همگان معتقدند که می‌توانیم نام این اجماع را رسانه اصیل بگذاریم. در کنار آن شعر هم یک رسانه اصیل و اثرگذار به شمار می‌رود که برای تعالی بیشتر در حال حاضر نیازمند رسانه‌های ثانویه مثل فضای مجازی هستند. این حقیقت را به جز دو سه مجموعه هیچ نقطه دیگر از مختصات فضای مذهبی ما درک نکردند که یکی از این فضاها و مجموعه‌ها رسانه عقیق است. انصافاً اگر رسانه‌ مذهبی همچون عقیق شکل نمی‌گرفت امروز اتمسفر فضای هیئت‌های مذهبی کشور این‌طوری نبود؛ عقیق بر شکل‌گیری چنین رسانه‌‌هایی اثر محسوس گذاشت. در این وانفسای برخی انحرافات مجازی و رسانه‌ای واقعاً نقش "عقیق" تعیین‌کننده است. منتها عقیق تا عقیق ایده‌آل فاصله دارد و برای یافتن نقاط ضعف و قوت باید یک واکاوی و بررسی تخصصی انجام شود. البته انتظارات بنده به عنوان یک مخاطب معمولی را برآورده کرده است اما شاید جای خلاقیت مختصری و متن‌هایی که به حاشیه لطمه نزند، خالی باشد. قطعاً ما مداحان می‌توانیم با توجه به چند فراخوان، اطلاع‌رسانی گسترده، به موقع و شایسته‌ و همچنین نظرسنجی‌ها و ظرفیت نقدپذیری که دارد، اتکا و اطمینان کنیم.  یکی از کارهای خوب شما فراخوان عکس‌های قدیمی بود؛ این ایده فوق العاده بود و جا دارد از این ایده بسیار استفاده کرد.  به‌نظرمن باید از این گنجینه بهره لازم را برد؛ مثلاً یک گالری داشته باشیم یا یک مجموعه آثار تصویری و یا ویژه‌نامه تهیه شود. اگر چنین اتفاقاتی بیفتد می‌توانیم درباره این فاصله‌های رسیدن عقیق به ایده‌ال‌ها اظهارنظر کنیم. الان مهمترین موضوع اعتماد است که ما و همگان به عقیق اعتماد دارم.

*عقیق: در جریان ساخت مستند "شرح‌مدح" که براساس فرمایشات ویژه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره هیئت‌ها، تهیه و تولید شد به این نتیجه رسیدیم که آن‌قدری که حضرت‌آقا به شعر اهمیت می‌دادند به هیچ‌چیز اهمیت نداده اند. به نظر جنابعالی وضعیت شعر در هیئت‌ها چگونه است؟

اگر بخواهیم مواجهه خوبی با شعر داشته باشیم نیازمند رسیدن به درک درست و مناسب مفهومی هستیم. به‌نظرمن جامعه ایرانی خاصه اقشار مذهبی به عنوان یکی از بهره‌برداران بزرگ شعر درک درستی از جایگاه و مفهوم شعر ندارند. از این رو، همه ما با تعجب می‌بینیم حضرت‌آقا آن‌قدر بر روی غنای شعر تأکیددارند. چون در قدم اول مفهوم شعر را نمی‌دانیم. ما هنوز نمی‌دانیم که شعر واقعاً یک رسانه بزرگ و تأثیرگذار است. ابزاری که باید جلوی فیلم‌های هالیوودی بایستد فیلم، عکس و... نیست، همین شعر است. ما قرار نیست کار پدافندی انجام دهیم؛ حمله ما هم باید همچون دشمن، نرم و سهمگین باشد و رسانه‌ای مثل شعر می‌تواند ما را در این راستا به هدف برساند.

الان در بسیاری از کشورها شعرهای ما را می‌خوانند، اگر نسبت به مفهوم شعر شناخت خوبی پیدا کنیم می‌توانیم به بهترین نحو از این رسانه بهره ببریم. متأسفانه هنوز خوب تبیین نشده و نیازمند یک کار فرهنگی مدبرانه است. به نظر من دوستانی که در حوزه دشمن‌شناسی گام برمی‌دارند بیایند درباره منابع خودمان صحبت کنند و این نوع ابزار را هم بشناسند.

*عقیق: با توجه به گرایشات جهانی به اسلام و اهل بیت(ع) شما دغدغه نگاه جهانی به شعر هیئت داشته‌اید؟

صمیمی: بله. ما شعرهای سه زبانه را برای اولین‌بار شروع کردیم. 4 سال پیش واحدهای سه زبانه ترکی، عربی و فارسی را تشکیل دادیم. امسال برخی  آثار تصویری از حاج محمود کریمی را به 6 زبان زیرنویس و عرضه کرده ایم و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

*عقیق: یک سؤال حاشیه‌ای ! یکی از دوستان می‌گفت: حاج محمود کریمی تا چند سال پیش از مجموعه بیشتری از شاعران و سبک‌سازان استفاده می کرد و چند سالی است فقط با شما و عده محدود تری از شاعران و سبک سازان این ارتباط را برقرار می‌کند و نهایتاً در حوزه بهره‌وری هم یک محدودیت نگاه ایجاد شده است. آیا این نکته را قبول دارید؟

من اگر بخواهم خلاصه بگویم این حرف درست است. اما شما برای یک مجموعه ماندگار باید سه مدل هدف داشته باشید. هدف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت! یکسری از تعاملات ممکن است در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد اما در بلندمدت جواب نمی‌دهد. من اول درباره آثاری که از حاج‌آقای کریمی در زمان قدیم ماندگار شد بگویم؛ آن آثار اگر الان باشد کسی بدان توجه نمی‌کند. زیرا در زمان خودش چون خاص و منحصر به فرد بود اتفاق خوبی برایش افتاد! الان شما باید به افکار عمومی نگاه کنید که حاج محمود چه جایگاهی دارند؟آیا اگر یک مخاطب معمولی بخواهد یک گلچین از 8 مداح درست کند به نظر شما در این مجموعه از حاج‌ محمود کریمی استفاده نمی‌کند؟‌ به اعتقاد بنده یک اولویتی برای ایشان قائل می‌شود. پس ما اهداف دراز مدت خودمان را داریم. این که شما می‌فرمایید از نظرات، اشعار و سبک‌های دیگران استفاده نمی‌کنند این شکلی نیست! کاری‌باشد که به مولفه‌های مدنظر ما نزدیک باشد، ایشان حتماً از آن شعر و یا سبک استفاده می‌کنند.

*عقیق: یعنی شما الان در دوره سلیقه‌سازی هستید و یا این مقطع را گذراندید؟

هم سلیقه‌های موجود را مدیریت می‌کنیم و هم سلیقه‌سازی انجام می‌دهیم.

*عقیق: می‌توانید مصداق بیاورید؟

این زمینه‌هایی که الان همه می‌خوانند سبکی است که ما جا انداختیم و الان به مرحله دیگر می‌رویم. ما یک "لولا" در ابتدای زمینه سینه‌زنی استفاده می‌کردیم و یک زمان قلب جلسه ما زمینه بود و جلسات دیگر این نوع پرداخت را در عزاداری‌هایشان نداشتند. الان قلب جلسه ما واحد است. این را بدانید که واقعاً دنبال رقابت و مسابقه نیستیم. یک زمان عده ای به ما ایراد می‌گرفتند که نگاه شما به جلسات بیشتر فنی است تا  دلی و الان خودشان اتاق فکر تشکیل می‌دهند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
0
1
احسنت به عقیق بخاطر این مصاحبه مفید
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
2
2
آقای صمیمی! واقعا از وقتی دور حاج محمود را بستید و اجازه نمی دهید اشعار و سبک های دیگران را بخواند، کارها بهتر شده است؟!
پاسخ ها
میثم
| Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
دوست عزیز سلام مشخصه که
خیلیم عالی یکه
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
0
بررسی یه عالمه سبک و شعر کار سختیه.
طبعا اون افراد خاص که اطراف حاج محمود کریمی هستند به اثار سایر شعرا و مداحان توجه دارند تا حاج آقا در اشعارشان بی بهره نمانند.
من نمیدانم، یعنی الآن از آثار آثای زنگنه یا حسن لطفی و امثالهم دیگر استفاده نمی شود؟
خیرخواه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
0
0
برسانید به آقای صمیمی:
"من اول درباره آثاری که از حاج‌آقای کریمی در زمان قدیم ماندگار شد بگویم؛ آن آثار اگر الان باشد کسی بدان توجه نمی‌کند. زیرا در زمان خودش چون خاص و منحصر به فرد بود اتفاق خوبی برایش افتاد! الان شما باید به افکار عمومی نگاه کنید"
این قسمت صحبت شما واقعا غیر کارشناسانه بود...
آقای کریمی همیشه عالی بوده اند اما اینکه اخیرا کارها بداعت لازمشان و حتی برخی موارد شعر مناسب را از دست داده اند، غیر قابل انکار است.
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین