عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
سفیر سابق ایران در واتیکان با اشاره به اینکه حرم امام رضا(ع) مهمترین مرکز تشیع در جهان است، اظهار کرد: همه اهل بیت(ع) نور واحد هستند، اما امکاناتی که در حرم رضوی وجود دارد زمینه گسترده ای را در ترویج فرهنگ تشیع ایجاد کرده است.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبد خدایی؛ سفیر سابق ایران در واتیکان، در همایش تخصصی «فجر بیداری» که از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، پیرامون نقش حرم مطهر امام رضا(ع) در انقلاب اسلامی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ حرم مطهر اهل بیت(ع) پایگاه مردم بوده است، ابراز کرد: خدمتگزاری و تشرف به حرم مطهر اهل بیت(ع) افتخاری بس عظیم است که پرتوی برکات آن در تمام مراحل زندگی افراد تاثیر گزار است.
این استاد حوزه با اشاره به سختی های قرن بیستم گفت: به طور کلی در قرن بیستم، سختی و مشکلات زیادی برای بشریت بوجود آمده است.
وی ادامه داد: جنگ های جهانی اول و دوم، بمباران هیروشیما، تجزیه کشورهای اسلامی، تحکیم آل سعود، تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در قرن بیستم صورت گرفته است که هر کدام ضربات سنگینی را بر پیکره جهان وارد کرده است.
حجت الاسلام عبد خدایی اظهار کرد: استعمار در قرن بیستم توانست در کشورهای ایران و ترکیه، جانشینی به جای خود قرار دهد که رضاخان در این راستا، اهداف آنها را در ایران دنبال می کرد.
به گفته وی تغییر فرهنگ مردم یک کشور، مهمترین هدف استعمار جهانی است، زیرا با تغییر فرهنگ، اقتصاد، سیاست و تقاضای مردمی به نفع استعمار می شود.
سفیر سابق ایران در واتیکان عنوان کرد: استعماری که اکنون حقوق بشر و آزادی ملت ها را ادعا می کند، تاریخی مملو از رذالت و ظلم های متعدد دارد که ملت های مختلفی را تحت شعاع قرار داده است.
وی ابراز کرد: به عنوان نمونه، کشف حجاب یکی از ظلم و حیله های استعمار بود که در ابتدا با زور اسلحه و بعد در دوره محمد رضا پهلوی، با ترویج فرهنگ غلط آن را دنبال کرد.
حجت الاسلام عبد خدایی ادامه داد: زنان زیادی بودند که در زمان کشف حجاب، چندین سال از خانه بیرون نیامدند و برای حفظ حجاب در خانه نشستند.
وی اظهار کرد: وقتی استعمار با زور نیزه و اسلحه نتوانست عمق و ژرفای فرهنگ ملت ایران را تغییر دهد، برای فاصله انداختن بین مردم و دین، در زمان محمدرضا پهلوی متوسل به قلم، مطبوعات، تصاویر و رسانه شد.
خطیب همایش تخصصی فجر بیداری عنوان کرد: مردم ایران در آن برهه از زمان که تهاجم فرهنگی از داخل و خارج صورت می گرفت، حرم مطهر رضوی را مأمن خود قرار داده بودند و با زیارت ایشان، توشه معنوی برداشت می کردند.
وی با اشاره به اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) بهترین مکان برای سازندگی روح و جان است، گفت: حرم مطهر اهل بیت(ع) گویای یک فرهنگ جامع دینی است.
عبدخدایی ادامه داد: به عنوان نمونه حرم امام رضا(ع) محل دفن امامی است که به شهادت رسیده و علت شهادتشان مقابله با ظلم و بی عدالتی حکام وقت است و این نیز به نوبه خود یک فرهنگ اصیل بشمار می رود.
وی با اشاره به اینکه حرم امام رضا(ع) مهمترین مرکز تشیع در جهان است، اظهار کرد: همه اهل بیت(ع) نور واحد هستند، اما امکاناتی که در حرم رضوی وجود دارد زمینه گسترده ای را در ترویج فرهنگ تشیع ایجاد کرده است.
سفیر سابق ایران در واتیکان ادامه داد: مردم به هر آنچه که وابسته به امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی است، اعتماد ویژه دارند، لذا باید با تولید محصولات علمی و برنامه های ویژه، پاسخگوی نیاز مردم بود که تاکنون هم همینطور بوده است.
وی افزود: مشهد باید یک شهر بین المللی معرفی شود، زیرا که به برکت حرم مطهر رضوی و آستان قدس رضوی، پایتخت تشیع جهان مشهد مقدس بشمار می رود.

منبع:
پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین