عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۶
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)‌:
اینکه کودک یا نوجوان سوال و مطلبی فراتر از سن و درک خود بیان می کند، تهدید و آسیب نیست بلکه اتفاقا این امر نشانه نبوغ فکری، استعداد و تیزهوشی او است.

عقیق:حجت الاسلام محسن غرویان عضو هیات علمی دانشگاه جامعه المصطفی (ص)‌ العالمیه در گفتگویی اظهار کرد: امروز ما در شرایطی قرار داریم که نمی توان کنترل مستقیم و صد در صدی بر ذهن کودکان و جوانان و نوجوانان داشته باشیم.

وی ادامه داد: فرزندان ما در شرایط کنونی مطالب مختلف اعم از مثبت و منفی را از طرق مختلف و ورودی های گوناگون فرا می گیرند و پدر و مادرها نمی توانند بر تمام این ورودی ها و فضاها تسلط داشته و آن ها را کنترل کنند، بنابراین ابزار و تکنولوژی هایی همچون تلویزیون، رادیو، رسانه ها، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، عکس، فیلم و ... همگی این موارد آثار وضعی خود را در بین کودکان و نوجوانان و جوانان باقی می گذارد.

این کارشناس فلسفه اسلامی تاکید کرد: البته این امر به معنای نفی کامل کنترل پدر و مادر و عدم توانایی آن ها بر این مساله نیست بلکه آن ها می توانند نظارتی غیرمستقیم و حساب شده داشته باشند، به طور مثال در هر ساعتی اجازه استفاده از اینترنت را به کودک و نوجوان نداده یا تماشای تلویزیون را محدود کنند و مشاهده برنامه هایی که غیرمفید یا احیانا مناسب سن آنها نیست را توصیه نکنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر سوال و شبهه که یکی از جریان های غیرکنترل شده ای است که از طریق ورودی های یاد شده به دنیای فرزندان ما پا می گذارند، مسائلی نیستند که با اجازه وارد ذهن شخص شده و با اجازه نیز خارج شوند بلکه شبهه فکری و فلسفی در ذهن کودک و نوجوان و جوان نفوذ کرده و در صورت عدم دریافت پاسخ، آثار منفی خود را بر جای می گذارد.

حجت الاسلام غرویان اذعان کرد: البته این که کودک یا نوجوانی سوال و مطلبی فراتر از سن و درک خود بیان می کند، یک تهدید و آسیب نیست بلکه اتفاقا این امر نشانه نبوغ فکری و استعداد و تیز هوشی و تیز فهمی کودک و نوجوان است اما والدین باید پاسخ هایی متناسب با سن فرزند خود در نظر بگیرند و از پیش آمادگی و مهارت لازم را کسب کنند ضمن آن که پدر و مادری که کتاب های فلسفی و کلامی بسیاری مطالعه می کنند، در این زمینه آمادگی بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: البته آن دسته از والدینی که نمی توانند پاسخگوی شبهات و سوالات کودک و نوجوان خود باشند، باید تدابیری بیندیشند که ترتیب ملاقات یا ارتباط با اشخاص اندیشمند و توانمند و صاحب معلومات و دانش لازم در پاسخ گویی را با فرزند خود داده یا خود پاسخ را دریافت و به اطلاع او برسانند و هرگز فرزند را در ابهام و شبهه رها نکنند.

عضو هیات علمی دانشگاه جامعة المصطفی (ص) با تاکید بر این که نحوه پاسخ به سوالات کودکان باید با زبان کودکانه یا در قالب مثال باشد، خاطرنشان کرد: پدر و مادرها نباید سوالاتی که در ذهن کودک نقش بسته و آن را به زبان می آورند، سرکوب کرده یا با برخورد تند و گذار از کنار آن بگذرند یا تهدید بدانند بلکه کودکی که سوال های فراتر از سن خود می پرسد، نشان می دهد که ذهن فعالی داشته و این نبوغی است که خداوند در او قرار داده و والدین باید این استعداد را درک کرده و با صبر و حوصله به مسائل ذهنی آن ها پاسخ دهند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین