عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۳۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
حجت الاسلام قرائتی در اجلاس استانی نماز:
حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در اجلاس استانی نماز گفت: تمام آسیب ها از نخواندن نماز یا سبک شمردن نماز نشأت می گیرد. اگر نمازمان سبک شمرده شود هیچ چیزی درست نیست.
عقیق: اجلاس استانی نماز که قرار است در کلیه استانها قبل از بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز (۶ بهمن ماه) در قزوین برگزار شود، پیش از ظهر امروز در تهران با حضور حجت الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و مهندس چاوشی، معاونت سیاسی فرهنگی اجتماعی استاندار تهران و مهندس موسوی موحد، رئیس بیمارستان بهارلوی تهران برگزار شد.

اگر نمازمان سبک شمرده شود هیچ چیزی درست نیست

قرائتی در این اجلاس گفت: تهران به اصطلاح ام القرای کشور است و قم مادر استانهاست. ام القرا ازمادر بالاتر است یعنی باید به همه مناطق شیر دهد اما تهران به بچه های تهران هم شیر نمی دهد. سکنجبین که می پزند اگر ترش شود شکر به آن اضافه می کنند. مناطقی که فسادش زیاد است باید شکرش را زیاد کرد یعنی به نمازش بیشتر اهمیت داد.

وی افزود: ما همگی دیر یا زود بازنشسته می شویم و می میریم، مهم نماز است که اگر انجام ندهیم بقیه اعمالمان هم پذیرفه نمی شود. پلیس راه در جاده گواهینامه رانندگان را می گیرد حالا اگر صد تا مدرک دیگری داشته باشید و گواهینامه نداشته باشید، قبول نمی کند. با همه خدماتی که انجام می دهیم اگر نمازمان درست نباشد گویی هیچ کاری درست نشده است. اگر مترو اتوبوس و ساختمانها و شهرمان به بهترین نحو و با لوکس ترین نماها درست شود اما اگر نمازمان سبک شمرده شود هیچ چیزی درست نیست. باید «اقرا باسم ربک» باشیم الان اقرأ است اما «بسم ربک» نداریم. یعنی علم داریم اما ایمان کامل نداریم. بچه هایمان لیسانس و فوق لیسانس و بالاتر بگیرند اما خروجی شان چیست؟ راهنمایی ها بیشتر از دبیرستانی ها پای نماز جماعت می روند دبیرستانی ها بیشتر از دانشگاهیان و ترم های اول و دوم دانشگاهیان از ترمهای آخر بیشتر نماز جماعت برگزار می کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز ادامه داد: یک نفر در کره زمین نیست که بگوید من حق نماز را ادا کردم. در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی خدمت ایشان رفتم و گزارشی از وضعیت نماز دادم، وی گفت من از نماز غفلت کردم باید همه امکانات به سمت نماز برای شما فراهم گردد. ما برخورد تشریفاتی با نماز می کنیم نماز تابوت نیست که برای چند ساعت مرده را در آن بگذارند. نماز اکسیژن است همه نیازمند نفس کشیدن هستیم. الان موبایل ها و ضبط صوتها وقت نماز اذان پخش می کنند اما اذان حلقومی است که ثواب دارد. یک نفر عرب به من می گفت در دبی لامپ های مهتابی نشانه مسجد است اما در ایران شما نشانه کله پاچه ای است. چرا باید یک خارجی به ما تیکه بیندازد؟

ائمه جماعات باید جذاب با جوانها و نوجوانها برخورد کنند

قرائتی تصریح کرد: بیشتر افرادی هم که نماز می خوانند به نماز حساس نیستند. نمی دانند «عبادالله صالحین» که برایشان سلام و درود می فرستند چه کسانی هستند یا «مغضوبین» یا «والضالین» چه کسانی هستند. نماز مال همه است قرآن می گوید «الذین مکناهم فی الارض و ...» نماز را قدرت مندان و متمولان در زمین جاری سازند. افراد نادری به نماز ایمان دارند. می گویند نماز در راهنمایی تدریس شود کافی است؛ بچه نماز را یاد می گیرد اما نماز باید در همه مقاطع تحصیلی درس شود. تنها فریضه ای که می گویند برایش در پشت بام فریاد بزنید نماز است. ائمه جماعات باید جذاب با جوانها و نوجوانها برخورد کنند. حدیث است کسی که مسجد می رود باید ۸ چیز یاد بگیرد؛ یکی از آنها حرفهای تازه و نو است. می خواستیم برای ائمه جماعتی که تفسیر خوبی ارائه می دهند خانه ای بخریم اما کسی را پیدا نکردیم. قرآن درباره نماز می گوید نماز ذکر است اگر به ذکر بی اعتنایی کنید زندگی تان تنگ و سیاه می شود. نماز باید انسان را از فحشا دور نگاه دارد اما آیا این نمازی که سعودی ها در برترین مکان، آب زمزم، مسجد الحرام، سنگ مرمر و با جمعیت ترین جماعات را برگزار می کنند آنها را از آدمکشی باز می دارد؟ قتل یک مومن بزرگترین منکرات و فحشاها است. حالا یا نعوذبالله خداوند دروغ گفته یا نماز سعودی ها نماز نیست.  

چه کمالی است که در نماز نیست؟

قرائتی یادآورشد: امام رضا(ع) می خواست نماز جماعت برگزار کند به مامون گفتند اگر امام نماز عید را بخواند کارت تمام شده است. مامون از نصف راه امام را برگرداند. یعنی نمازی که شور و شورش درست کند نماز است. همین نمازها انقلاب اسلامی را پیروز کرد. اگر حق نماز را رعایت کنیم روایات است که مورد شفاعت قرار می گیریم و اگر رعایت نکنیم مورد شفاعت معصومین(ع) قرار نمی گیریم. بعضی ها می گویند وقت برای نماز خواندن اول وقت نداریم می گویم وقت پشت چراغ قرمز ایستادن و در صفهای نان و بنزین را دارید چطور وقت نماز خواندن ندارید؟ هر چقدر برای ازدواج جوانها هزینه کنیم از فحشا جلوگیری می کنیم برای نماز هم همینطور است، زیرا خداوند فرموده نماز انسان را از فحشا و منکرات باز می دارد. همه چیز در نماز است از معاد و توحید و نبوت و امامت و عدل تا بهداشت و ورزش و منظم بودن و ... .۲۷ آیه در قرآن به نماز  به همراه زکات اشاره کرده است یعنی به یاد فقرا و محرومان باشیم.

وی افزود: رنج، خشوع، خضوع، موسیقی، ورزش و همه چیز در نماز است. چه کمالی است که در نماز نیست؟ وضع نماز تهران مطلوب نیست. ۸۸ بار کلمه صلاة و ۳۰۰ بار هم خانواده های نماز در قرآن آمده است. وضع نماز تهران مانند چراغ بدون محفظه است که خطر خاموشی اش بیشتر است. تمام آسیب ها از نخواندن نماز یا سبک شمردن نماز نشأت می گیرد. برای حج ۶ هزار روحانی اعزام می کنیم اما برای زکات ۲نفر روحانی هم نداریم. حج بالاتر است یا زکات؟ کبریت باید به گاز بگیرد تا روشن شود گاز قابلمه را گرم کند تا غذا بپزد غذا را انسان می خورد تا به خدا برسد بنابرین لازم است از کبریت شروع کنیم.

نماز کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز روحی انسانهاست

مهندس موسوی موحد، رئیس بیمارستان بهارلو تهران که بیمارستانش، به عنوان بیمارستان نمونه نمازی برگزیده شده است هم در ادامه این نشست گفت: نماز کاملترین پاسخ به عالی ترین نیاز روحی انسانهاست. تحقیقی روی ۴۰۰ بیمار انجام دادند دیدند ۷۲ درصدشان نمازشان را در بیمارستان نمی خوانند آن ۷۲ درصد هم ۸۰ درصدشان گفتند به خاطر مسائل شخصی و مشکلات فردی و ساختار بیمارستانها از نماز اهمال کرده اند. محققی در یکی از بیمارستانهای امریکا می گوید برای مداوای بیماران مسلمان باید با آداب و احکام اسلامی آشنا باشیم زیرا در درمان آنها موثر است. باید همه نوع امکانات برای خواندن نماز بیماران در بیمارستانها مهیا شود. مسلماً با شرایط ایده آل فاصله داریم اما باید در ساخت بیمارستان اول به مسائل نماز و نمازخانه ها توجه کرد بعد بقیه اتاقها را درست کنیم. دشمن می خواهد نماز را امری شخصی و خصوصی معرفی کند و جلوی تأثرات نماز را بگیرد و نماز را از جلوی چشمها دور کند اما ما باید هوشیار باشیم و نماز را متناسب با شأن آن به پا داریم.

مهندس چاوشی، معاون سیاسی استاندار تهران هم در این اجلاس گفت: همه ما دوستداران نماز هستیم و وجه مشترکمان همین است اما بعضی ها معتقدند نماز یک امر قلبی و درونی است و غافل از این هستند که شرایط تحقق نماز را برای همگان فراهم سازند. باید نماز جماعت ها و ائمه آنها به گفته آقای قرائتی جذابیت داشته باشند تا نماز خوانان با کمال میل به نماز بپردازند. در سال ۵۶ من دانش آموز ممتاز در امر قرآن شدم مرابه قم بردند آنجا آقای مطهری، بهشتی و قرائتی هم بودند همه دور آقای قرائتی جمع شدند اینکه می گوید ائمه جماعات جاذبه داشته باشند آنجا فهمیدم. آقای قرائتی عمر خود را صرف اقامه نماز و برافراشتن پرچم اسلام کرده است. باید برای نماز فرهنگسازی گسترده ای بکنیم. زیرا نماز از نابسامانی ها و نارسایی ها جلوگیری می کند. در نماز به حق الناس بیشترین توجه شده است اگر می خواهید بفهمید چه کسی حق الناس را رعایت می کند ببیند نمازش درس است یا نه؛ نماز حتی برای مکان و جا و جامه و آب غصبی و مشکوک احکام دارد.

در انتهای این اجلاس از دستگاه ها و مدیران و ائمه جماعت نمونه نمازی تقدیر به عمل آمد.


منبع:مهر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین