عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه حوزه علمیه وظیفه بزرگی در مواجهه امت اسلامی با تمدن غربی دارد، گفت: مبلغان دینی باید نگاه جوانان اروپایی به اسلام را اصلاح کنند.
عقیق:آیت الله علیرضا اعرافی، در همایش «سخنی با قلب‌های زنده» که به مناسبت اولین سال صدور نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: تحولات جهان اسلام در یکی دو قرن اخیر از دوران رنسانس تا کنون و به خصوص بعد از انقلاب اسلامی متأثر از تحولات دنیای غرب و تأثیرگذاری آن‌ها بوده است.

وی اظهار داشت: برای مواجهه درست با تمدن غرب باید آن را درست بشناسیم از این رو حوزه رسالت دارد تا تحلیل درستی از این رویارویی داشته باشد.

امام جمعه قم ادامه داد: حوزه علمیه وظیفه بزرگی در مواجهه امت اسلامی با تمدن غربی دارد و باید بتواند از لحاظ معرفتی و فکری این وضعیت را مهندسی و مدیریت کند.

وی افزود: دنیای اسلام و به خصوص کشور ما در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب قرار دارد و ما به عنوان فضلای حوزه باید بتوانیم این مواجهه تمدنی را بشناسیم و آن را مدیریت کنیم.

آیت الله اعرافی با تأکید مجدد بر نقش حوزه در این زمینه اظهار داشت: حوزه باید با درک درست از غرب خود را بازسازی و به روز کند و ابزارهای فکری و معرفتی برای مقابله با تمدن غرب را فراهم کند.

غرب درک غلطی از اسلام دارد

وی اضافه کرد: ریشه بسیاری از مشکلاتی که غرب برای جهان اسلام ایجاد کرده در درک غلط آن‌ها از اسلام و دنیای اسلام است و ما باید این درک غلط را تصحیح کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این درک غلط ریشه در چند عامل از جمله بنیان معرفتی آن‌ها که مبتنی بر رنسانس است دارد و غربی‌ها برای اینکه بتوانند علیه کشوری جنگ راه بیندازند به تبلیغ این درک غلط دست می‌زنند تا اذهان مردمشان را آماده کنند.

وی با بیان اینکه معرفت غربی حس گرایانه و مادی است، اظهار داشت: آن‌ها مبلغ نسبیت‌گرایی هستند و نقش دین در عرصه اجتماعی را به طور کلی منکر می‌شوند و دنبال طرد و نفی آن هستند و در این مسیر انحرافی هزاران نظریه تولید کرده‌اند تا دین به حاشیه برود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نامه مقام معظم رهبری این درک غلط را نشانه گرفته است، اظهار داشت: یکی دیگر از ریشه‌های درک غلط از اسلام جریان استشراق است که عمدتاً در خدمت جاده سازی برای دستگاه استعماری غرب بوده است.

وی جریانات تبشیری را از دیگر ریشه‌های درک غلط غرب از اسلام برشمرد و اضافه کرد: این جریان در ۳۰ کشور اسلامی از جمله ایران فعال است، بنابراین مسئولیت سنگینی در مقابله فکری با این جریان داریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استفاده از ابزارهای هنری به خصوص فیلم و سینما و استفاده از آن‌ها علیه اسلام را از دیگر دلایل ایجاد باور غلط در جوان غربی نسبت به اسلام دانست و گفت: حرکت‌های غلط و بی منطق وهابیت و تکفیری‌ها که با مدیریت غرب در جهان اسلام به وجود آمده از دیگر دلایل محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این تصور غلط حوزه و تاریخ و دین و حتی مرجعیت و انقلاب را هدف قرار داده است، اظهار داشت: ما وظیفه داریم هم در میدان سیاسی مقاوم باشیم و هم عرصه رویارویی فرهنگی را بشناسیم و با آن هم مقابله کنیم.

حوزه علمیه مخاطب بیشتر محورهای ۲۰ گانه نامه رهبری است

آیت الله اعرافی، غرب شناسی را یکی از لوازم این مقابله دانست و ادامه داد: حوزه در این زمینه دچار ضعف است و ما سرمایه‌گذاری زیادی نکرده‌ایم به همین دلیل فضلا و استادان حوزه باید غرب را بشناسند و نرم افزار فکری مقابله با آن را تهیه و مهندسی ذهن جوانان را انجام دهند.

وی تأکید کرد: نظام آموزشی، پژوهشی و تبلیغی حوزه باید در خدمت این هدف مهم قرار گیرد همان طور که رهبری در تبیین اسلام ناب با ارسال دو نامه به جوانان غربی پیشگام بودند و این ابلاغ پیام را انجام دادند.

رئیس جامعه المصطفی مخاطب بیشتر محورهای ۲۰ گانه نامه رهبری را حوزه دانست و تأکید کرد: بخش زیادی از این محورها متوجه رسالت‌های حوزه علمیه است.

وی اضافه کرد: تمدن غرب نقاط ضعف زیادی مانند سطحی نگری، برخوردهای دوگانه و متناقض و تحمیل فرهنگ غلط خود به دیگران دارد که باید این نقاط ضعف برای مردم دنیای غرب تبیین شود.

آیت الله اعرافی، برخورد دو گانه غرب با برخی کشورهای اسلامی را یادآور شد و اضافه کرد: حکام آل سعود که تاکنون انتخابات در کشورشان نداشته‌اند و حقوق بشر ندارند مورد حمایت آنها هستند اما نظام اسلامی که سالی یک انتخابات برگزار کرده است مورد بغض آن‌هاست.

وی در خاتمه تأکید کرد: حوزه وظیفه دارد تا این مسائل در باور جوانان غرب بنشاند و نگاه آنان را به اسلام اصلاح کند.

منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین