عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
در برنامه پرسمان قرآني تبيين شد؛
استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه تكفيري ها به اسنتاد يك آيه از قرآن و ناديده گرفتن ساير آيات مقام شفاعت پيامبر(ص) و خاندان ايشان را پس از رحلت آن بزرگواران انكار مي كنند، گفت: آيات قرآن به ويژه آيات سوره قصص در اشاره به داستان حضرت يوسف(ع) و برادران ايشان مقام شفاعت را مورد تأييد قرار مي دهند.
عقیق:حجت الاسلام حميد ملكي، در برنامه پرسمان قرآني از راديو معارف با اشاره به اينكه وهابيت با استناد به آيه قرآن كه مي‌فرمايد شفاعت را تنها از خدا بخواهيد و براي بيان خواسته هاو نيازهاي خود تنها به خدا رجوع كنيد مقام شفاعت رسول الله(س) و ائمه (ع) را مورد انكار قرار مي دهند، گفت: اولاً با استناد به يك آيه نمي‌توان مقام شفاعت را زير سؤال برد و بايد به آيات ديگر قرآن كه در اين زمينه تفسير گر هستند مراجعه كرد.
وي افزود: آيات سوره قصص به ويژه آياتي كه به داستان حضرت يوسف و برادر ايشان اشاره دارد اين موضوع را مورد تأييد قرار داده مي‌فرمايند كه زماني كه برادران يوسف از كار خود پشيمان شدند نزد پدر آمدند و از ايشان خواستند آنها را در نزد خداوند شفاعت كنند كه حضرت يعقوب(ع) پذيرفت و بنابر روايتي فرمودند در روز جمعه كه دعاها مستجاب است آن‌ها را نزذ خدا شفاعت خواهد كرد.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: يكي ديگر از دلايلي كه وهابيت و جريان تكفير در رد مقام شفاعت مطرح مي‌كنند اين است كه مي‌گويند همانطور كه چوب خشك اثري ندارد انسان مرده هم در زندگي انسان‌هاي زنده تأثير ندارد بنابراين مي‌گويند پيامبر(ص) پس از رحلت مقام شفاعت خود را از دست مي دهد.
حجت الاسلام ملكي تصريح كرد: در پاسخ به شبهه وهابيت بايد گفت كه آن‌ها اين آيه قرآن كه مي‌فرمايد شهدا و انسان هاي مؤمن زنده هستند و نزد پروردگارشان روزي مي‌خورند را در نظر نگرفته اند كه اين آيه به صراحت شبهه وهابيت را رد مي كند.
وي همچنين با اشاره به اينكه آيه 124 سوره بقره مي‌فرمايد كه خداوند حضرت ابراهيم(ع) را پس از آزمايش هاي گوناگون به مقام امامت برگزيد، گفت: عده‌اي از همين آيه استفاده كرده و مي‌گويند چطور خدا پيامبرش را آٰزمايش كرد ولي ائمه طاهرين(ع) را بدون آزمايش به مقام امامت برگزيد.
استاد حوزه علميه قم افزود: در پاسخ به اين سؤال بايد گفت كه اين موضوع به عهدي بر مي‌گردد كه خدا از حضرت رسول و ائمه اطهار(ع) گرفته‌اند و آن‌ها از همان ابتدا قبول كرده‌اند كه هرگز ظلم نكند و لحظه‌اي دچار غفلت نشوند و در زندگي عملي نيز ائمه اطهار(ع) اين موضوع را به نمايش گذاشتند.
حجت الاسلام ملكي اظهار كرد: ائمه(ع) در دشوارترين صحنه‌ها از جمله عاشورا با اخلاص كامل در راه حق جانفشاني كردند و همچنين در همان آيه 124 سوره بقره بيان شده كه وقتي حضرت ابراهيم (ع) از خداوند خواستند كه فرزندانشان را امام امت قرار دهند خداوند در پاسخ فرمود اگر فرزندان تو اهل ظلم نباشند به مقام امامت خواهند رسيد زيرا خداوند به هيچ ظالمي عهد امامت نداده و نمي‌دهد و حضرت رسول(ص) و ائمه(ع) كه از نسل حضرت ابراهيم (ع) بودند چون هرگز ظلم نكردند به دعاي پدرشان حضرت ابراهيم(ع) به مقام امامت رسيدند.
وي يادآور شد: همچنين عده‌اي با استناد به آيات قرآن كريم كه خداوند كافران را مورد سرزنش قرار داده ، سرزنش را امر پسنديده اي مي‌دانند در حالي كه بايد گفت اين سرزنش نسبت به كافران است و با تجسس در كار ديگران و عيب‌جويي از آن‌ها متفاوت است.



منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین