عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۹۴۰۸
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
كارشناس امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري: مقام هاي كف العباس در كربلاي معلا، از جمله اماكني است كه كارشناسان آن را غير مستند و غير معتبر مي دانند و معتقدند در هيچ كتاب تاريخي درباره مكان دقيق قطع شدن دستهاي مطهر حضرت ابالفضل العباس عليه السلام، مطلبي نيامده است
عقیق:اگرچه تمام مورخان و مقتل نويسان، بر قطع شدن دستان مبارك، حضرت باب الحوائج در روز عاشورا، متفق القول هستند، اما در هيچ جا دليلي بر اينكه مكان كف اليمني و كف اليسري ( دست راست و دست چپ) حضرت عباس (ع)، در دو مكان فعلي است، نيامده و اصولا بعيد است پس از قرنها، از واقعه عاشورا، كسي بتواند مكان دقيق قطع شدن دستان حضرت را مشخص كند.

طبق نقل مورخان، قطعيت اين دو مكان احراز نشده و صرفاً به جهت يادبود ساخته شده اند و به احتمال قوي، امام سجاد(ع) هنگام دفن پيكر عموي خويش، دست هاي مبارك را به بدن مطهر ملحق كرده است.

مقام دست راست در شمال شرقي حرم مطهر حضرت ابالفضل العباس(ع)، در محله باب بغداد، قرار دارد، و داراي سه پنجره است، كه اطراف آن كاشي كاري شده است .
تاريخ ساخت اين مقام ۱۹۷۴ ميلادي بيان شده، و نام جعفر داود السباك، به عنوان سازنده آن، در سمت چپ مقام نوشته شده است .

مقام دست چپ هم در جنوب شرقي حرم مطهر باب الحوائج(ع)، در منطقه باب الخان است.
جالب است كه بدانيم، مقام فعلي جايگزين مقام قبلي شده است كه به علت گسترش منطقه در سال ۱۹۹۱ ميلادي از بين رفت و مقام فعلي جايگزين آن شد.

اين مقام با كمك فرد نيكوكاري به نام عباس عبدالرسول عبدالحسين ساخته شد كه نام وي نيز روي آن نوشته شده است .
مقام قبلي دست چپ، هشتاد و چهار سال قبل از ساخت مقام كنوني در منطقه باب الخان و بدست شخصي به نام، محمد علي آل شنوط ، ساخته شده بود .

در كتاب كربلا في الذاكره آمده است كه علت ساخت اين مقام، خوابي بوده كه اين شخص ديده و او در خواب ديده بود كه دست چپ حضرت ابالفضل العباس (ع) در اين مكان قطع شده است .
كارشناس امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در اين باره مي گويد: قديمي ترين گزارش تاريخي حوادث روز عاشورا در سال ۶۱ هجري قمريف مقتل ابي مخنف است كه مورخي شيعي بوده و همين مقتل منبع گزارش حوادث كربلا در تاريخ معروف طبري است و ديگر مورخين تقريبا هرچه دارند از طبري گزارش كرده اند .

حجت الاسلام و المسلمين عسگري مي افزايد: محدثين بزرگواري در طول تاريخ هزار و چند صد ساله گذشته، جزييات همين حوادث را در معتبرترين اثار روايي خود بيان كرده اند كه از قديمي ترين هاي آن، مي توان ابن قولويه را نام برد .

وي افزود: پس از ايشان، به ترتيب شيخ صدوق، شيخ مفيد و شيخ طوسي، و سپس سيدبن طاووس، صاحب اثر ماندگار لهوف و بعد از او، مرحوم مجلسي با دقت و وسعت در بحارالانوار، حيوه القلوب و جلاء العيون، رخداد كربلا را با جزييات نوشته اند .

كارشناس امور فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري مي گويد: در اين اواخر هم محدث بزرگ ، حاج ميرزا حسين نوري طبرسي و شاگردش محدث قمي، صاحب نفس الهموم همين راه را ادامه دادند .

حجت الاسلام و المسلمين عسگري مي افزايد: اگر تمامي اين كتب تاريخي ارزشمند را ببينيد، در هيچ كجا نامي از محل قطع شدن دستان مبارك حضرت عباس (ع)، برده نشده است كه اگر مكان دقيق آن مشخص بود، بي شك اين بزرگواران، از آوردن گزارش آن دريغ نمي كردند .
وي بيان اين مسائل را به هيچ وجه نافي اصل واقعه عاشورا و قطع شدن دستهاي مطهر حضرت باب الحوائج نمي داند و مي گويد: حادثه كربلا، ريشه دار از آن است كه با نفي چنين پديده هاي جديدي، متزلزل شود، اما اصل بحث اين است كه تعيين مكاني خاص، براي وقوع اين جنايت بزرگ، نيازمند دلايل متقن و عقلاني است و چنين دليلي مسلما وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمين عسگري حضور زائران عتبات عاليات در اماكن زيارتي غير مستند و غير معتبررا، كه برخي از آنان هم به خرافات و باورهاي نامعقول پيوند خورده است، موجب هدر رفت فرصت اندك زائران و كم بهره شدن از زيارت حرم هاي مطهر مي داند و مي گويد: بر حضور در حرم هاي مطهر و منور در شهرهاي مقدس، بسيار تاكيد شده و شايسته است كه زائران در مدت چند روزه سفر به عتبات عاليات، از اين فرصت كوتاه استفاده كنند و از رفتن به اماكن غير معتبر و غير مستند خودداري كنند و از ثواب و معنويت حضور در حرم هاي مطهر، بيش از پيش استفاده نمايند.

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین