عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع):
حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» یک اثر صرفاً حدیثی نیست بلکه مجموعه‌ای تبلیغی - ترویجی در تاریخ اسلام محسوب می‌شود.

عقیق: مراسم رونمایی از مجموعه 7 جلدی «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» عصر روز گذشته در دفتر تهران پژوهشکده باقرالعلوم(ع) واقع در میدان فلسطین برگزار شد.

حسین قشقایی رئیس این پژوهشکده به بیان تاریخچه مختصری در خصوص تحقیق درباره صحابه پیامبر(ص) پرداخت و سپس به ویژگی‌هایی از «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» اشاره کرد و گفت: طرح کلی این پژوهش در سال پیامبر اعظم(ص) ارائه شد و  با همکاری گروه تاریخ دانشگاه تهران گفت‌وگوهایی صورت گرفت. عنایت پروردگار بود که به کتاب مرحوم «عالمی» برخورد کردیم که 25 درصد «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» از این کتاب است اما در کل، این کتاب مرحوم عالمی گویای آنچه که ما می‌خواستیم نبود.

وی اظهار داشت: محققان و پژوهشگران، مقالات بسیاری در این زمینه برای ما ارسال کردند و حجت‌الاسلام یوسفی غروی نیز تمام مقالات را مطالعه کرد و در نهایت تعداد اندکی از آنها پذیرفته شدند.

قشقایی با بیان اینکه در این مجموعه 7 جلدی، تاریخ صحابه و سیره پیامبر(ص) منطبق با معارف شیعی نگاشته شد در حالی که کتاب مرحوم عالمی این ویژگی را به این شکل نداشت، تصریح کرد: در عرصه علمی تاریخ، بیشترین منابع متعلق به اهل سنت است اینکه در نگارش تاریخ صحابه، دیدگاه‌ها منطبق بر معارف و تفکر شیعی باشد چنین اثری وجود نداشت.

وی یادآور شد: نکته‌ای که شاید کمتر بیان ‌شود این است که مجموعه 7 جلدی «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» در عین اینکه مستند است کاملاً علمی و پژوهش است و جنبه تحقیقی و پژوهشی دارد که بر ارزش و اهمیت آن می‌افزاید. بنابراین مهارت بسیاری می‌خواهد که یک اثر در عین اینکه تاریخی است بتواند مبلّغ و ترویج کننده معارف اسلام هم باشد.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خاطرنشان کرد: اگر کتاب «دایرةالمعارف صحابه پیامبر اعظم(ص)» به جهان اسلام عرضه شود همانند «بحارالانوار» و سایر کتب حدیثی، دیگر صرفاً به دید یک اثر حدیثی نگاه نخواهد شد بلکه به عنوان یک اثر تبلیغی و ترویجی در تاریخ اسلام شمرده می‌شود.

قشقایی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فعالیت‌های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) پرداخت و گفت: رویکردی که ما حدوداً از سه سال پیش در پژوهشکده به آن تمایل پیدا کرده و دنبال می‌کنیم این است که هدف اصلی‌مان را از بحث توسعه فرهنگ دینی به روی مسئله تبلیغ، منعکس کرده‌ایم؛ هدف نزدیک سازمان تبلیغات اسلامی همین است و ما باید با پشتوانه‌ علمی سازمان به تبلیغ دین بپردازیم.

وی تولید محتواهای مورد نیاز در عرصه تبلیغ، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و خنثی‌سازی تهدیدات، موضوعات راهبردی را از جمله اقدامات راهبری پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برشمرد و گفت: در تولید محتوا در سه بخش کار می‌کنیم بخش احکام، حدیث و سیره و بخش احیای آثار و در بخش احکام نیز به ابواب فقهی با نگاه تبلیغی فعالیت می‌کنیم از این رو به گونه‌ای احکام فقهی را با مستندات می‌آوریم که این مستندات در دسترس مبلغ  قرار گرفته و با آنها به تبلیغ دین می‌پردازند.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ادامه داد: در حوزه‌های حدیثی که باید پشتوانه مبلغان باشد دو کار در حوزه خانواده و روایات اخلاقی انجام می‌شود که یکی از آنها نمایه‌گذاری روایات اخلاقی است بدین صورت که یک مبلغ، هنگام بیان یک موضوع به تمام جوانب و زوایای آن دست می‌یابد.

وی عنوان کرد: خنثی‌سازی اقدامات ضد تبلیغی فرق و ادیان و کارهایی که در حوزه وهابیت و بهائیت در عرصه رسانه‌ها انجام می‌شود از دیگر فعالیت‌های این مرکز است. در سال 90 چندین فیلم مورد نقد و بررسی قرار گرفت و رصدی از نگاه دینی داشته‌ایم به آنچه که در عرصه سینما ورود پیدا می‌کند و با مبانی دین برخورد می‌کند.

قشقایی تصریح کرد: در حوزه محتوای تبلیغ به دنبال این هستیم که تمام نیاز یک مبلغ را برآورده کنیم که طراحی بسیاری از روش‌ها و فنون سخنرانی، تبلیغ‌ چهره به چهره و ... از جمله اقدامات ما در این خصوص به شمار می‌رود.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین