عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
خاطرات روحانی مستند ساز از نیجریه
جوانی بود كه شيعه نبود و بارها به مجلس شیخ رفت و آمد داشت. پدر جوان با خبر شده و به او توصیه کرد كه اگر هم به خانه شيخ مي رود از چاي او ننوشد، چون هر کس چای شیخ را بنوشد شیعه می شود. پسر او هم گفته بود: کجای کاری که من چای را نوشیده و مدتهاست شیعه شده ام!
عقیق:محرم امسال مستند دو قسمتي با نام «از خون جون» با موضوع عزاداري شيعيان نيجريه از شبكه افق سيما پخش شد. اين مستند از آن رو كه روايت تازه و بي سابقه اي از عشق و ارادت شيعيان نيجريه به اهل بيت (عليهم السلام) بود، مورد توجه قرار گرفت و بارها از شبكه ‎هاي مختلف سیما پخش شود.

حجت الاسلام مهدی رضوانی تهیه کننده مستند «از خون جون» در گفتگو با برنامه «عصر» شبكه افق، به بيان روند توليد اين مستند و بيان خاطراتي از عشق و ارادت شيعيان نيجريه به امام حسين (عليه السلام) و نيز نقش علامه شيخ زكزاكي در هدايت مردم سخن گفت.

تهیه کننده مستند «از خون جون» در بيان اهداف خود از ساخت اين مستند گفت: از 12 سال پیش به همراه برادرانم تصميم گرفتيم تصويری از شيعیان جهان ترسيم كنيم. به اين منظور به كشورهاي مختلف سفر كرديم؛ از جمله كومور که دومین كشور بعد از ايران است كه رئیس جمهور آن شیعه اثنی عشری است و در سال 1385 به قدرت رسیده است. ما از شيعيان اين كشور يك مستند 5 قسمتي تهيه كرديم.

مي داني  6 ميليون نفر يعني چه؟!

حجت الاسلام رضواني افزود: نزدیک به 7 سال پیش شخصي که مدتی رایزن فرهنگی ایران در نیجریه بود به من گفت: می خواهم آقایی را به شما معرفی کنم که در راهپیمایی روز قدس كشورش کمتر از چهار میلیون نفر شرکت نمي کنند. به شوخي به او گفتم: شما يا نمي داني روز قدس چيست يا چهار ميليون نفر چه جمعيتي است!عزاداری شیعیان نیجریه

او در ادامه گفت: در دسته عزاداری آنها در روز عاشورا، شش میلیون نفر عزاداری می کنند. به او گفتم: مستنداتی داری؟ چند عکس و فیلم نشان داد که زیاد واضح نبود. به همين خاطر شروع کردیم به تحقیق درباره فعاليت های حرکت اسلامی نیجریه.

روحاني مستندساز در لباس تاجر

تهيه كننده مستند «از خون جون» ادامه داد: متاسفانه دريافت رواديد به شدت مشکل بود و ما برای سفر به نیجریه مجبور شدیم رواديد تجاری بگیریم و در پوشش حضور در یک نمایشگاه به اين كشور برویم.

وي يادآور شد: 5 محرم پس از 14 ساعت پرواز به کانو در نزدیکی شهر زاريا رسیدیم. فردای آن روز وقتی برای ضبط برنامه رفتیم شهید شیخ محمد توری (که در فاجعه اخير زاریا به شهادت رسيد و شخصیت دوم حركت اسلامی بود) مجلس عزايی بر پا کرده بود که همانند آن را ندیده ام.

اين فعال فرهنگي افزود: وقتی به جمعیت رسیدیم سوژه ها آن قدر زیاد بود که دوستان ما نمي دانستند از کجا تصویربرداری کنند،چون با هر کدام از سوژه ها می شد چند فیلم سینمایی و مستند ساخت؛ از بازاري که عکس امام و رهبری و شیخ زکزاکی و پیراهن مشکی و پارچه عزای امام حسين(ع) در آن بود تا گوشه دیگری که عده ای آمده بودند خون بدهند.

خون شيعيان سالم ترين خون است

سازمان انتقال خون نیجریه، کامیون های متعدد به مراسم آورده بود. تعجب کردم و به دوستانم گفتم:‌ دولت نیجریه كه مسیحی است با شما چه کار دارد؟ گفتند برو از مسئولش بپرس!

رفتم و از مسئول سازمان انتقال خون «کانو» پرسیدم شما چه می خواهید؟ گفت: کشور ما نزدیک به 180 میلیون جمعیت دارد. متأسفانه ویروس ایدز چنان گسترش يافته است كه «با یک عطسه مردم ایدز می گیرند!» ما آزمایش کرده ایم و فهميده ايم كه سالم ترین خون نه از آن مسیحیان و اقوام دیگران، بلکه از آن شیعیان است به سبب مراقبت هایی که آنها از خود میکنند. به همين خاطر از علامه زکزاکی خواسته ایم در این دو ماه اجازه دهد از خون شیعیان استفاده کنیم.

دليل اقبال مردم به شيخ زكزاكي

وقتی از شیخ ابراهیم پرسیدم: شما چه کردید كه این جمعیت به مذهب امیرالمومنین(ع) بگروند؟ گفت: «خواست خدا بود.» اما من معتقدم سه عنصر اخلاق، اخلاص و تقوا در وجود شيخ زكزاكي عامل اين اقبال بود.

مصداق هاي بارز مجاهدان در راه خدا

به زاريا رفتم و در حسینیه بقیه الله که ( چندي پيش به دست ارتش صهیونیستی نیجریه خراب شد) حضور یافتم. شركت کنندگان در اين حسينيه را مصداق بارز «جاهدوا باموالکم و انفسکم»  دیدم، زيرا آنان هر آنچه داشتند در طبق اخلاص قرار داده بودند.

حجت الاسلام رضواني در ادامه اين نكته را يادآور شد كه ضبط اين مستند در سال 1391 انجام شد، اما مراحل تدوین آن تا امسال طول كشيد و در محرم از شبكه افق پخش شد و درست دو ماه بعد از پخش، فاجعه قتل عام شیعیان نیجریه رخ داد.

وي تصريح كرد: عید غدیر امسال شیخ زکزاکی اعلام کرده بود که صد نفر از ارتش نیجریه در اسرائیل آموزش دیده اند و در دهه اول محرم يا اربعين به ما حمله خواهند كرد.

شاهد بوديم كه در روز شهادت امام رضا (عليه السلام) و هنگامی که عزاداران می خواستند پرچم متبرک آستان قدس رضوی را بر روی حسینیه نصب کنند فاجعه اتفاق افتاد.

كدام شبكه ماهواره اي، ارتش نيجريه را تحريك كرد؟عزاداری شیعیان نیجریه

تهيه كننده مستند «از خون جون» گفت: خالد ملا از علمای عراق به تازگي مصاحبه ای کرده و گفته است یک هفته قبل از فاجعه نیجریه، شبکه العربیه مستند مفصلی درباره گسترش شیعه در اين كشور پخش و شبکه ماهواره اي وصال آن را بازپخش كرد. این فیلم آماده کردن افکار عمومی برای مبارزه با شیعیان بوده تا بعد ارتش وارد ماجرا شود.

وي با بيان اينكه کسانی که در فاجعه حسينيه بقيه الله در زاريا شهيد شدند، فقط شیعيان نبودند افزود: ارتش نجريه پس از محاصره حسینیه، به كسي اجازه ورود و خروج نداد و سپس کشتار را آغاز كرد. همچنين با حمله به منزل شیخ (که در ده کیلومتری حسینیه است) مردمی را که برای حفاظت از شیخ جمع شده بودند به شهادت رساند. بسياري از كساني كه از شيخ زكزاكي حمایت کردند از اهل سنت بودند. اهل سنت منطقه او را به عنوان ولی خدا و انساني محترم قبول دارند.

چايي كه مردم را شيعه مي كند!

تهيه كننده مستند «از خون جون» با اشاره به خاطره اي از حضور خود در نيجريه گفت: شيخ زكزاكي چاي معروفي دارد كه در مستند هم نشان داده ايم. مردم كه در مجلس می نشینند خود شیخ برای آنها چای می ریزد و پذیرایی می کند. جوانی بود كه شيعه نبود و بارها به مجلس شیخ رفت و آمد داشت. پدر جوان با خبر شده و به او توصیه کرد كه اگر هم به خانه شيخ مي رود از چاي او ننوشد، چون هر کس چای شیخ را بنوشد شیعه می شود. پسر او هم گفته بود: کجای کاری که من چای را نوشیده و مدتهاست شیعه شده ام!

حجت الاسلام رضواني افزود: به نظر من آن چای تمثیلی از مردم داری و اخلاق و اخلاص و تقوای شیخ ابراهیم است. او به حرفی که به مردم می زند اعتقاد دارد. بیش از سه ساعت استراحت نمی کند و مداوم مشغول عبادت و مطالعه است.

به مردم ايران بگو: 14 ميليون جون در نيجريه آماده اند

اين فعال فرهنگي ادامه داد: روز آخر هنگامی که از شيخ ابراهيم جدا می شدم، دست مرا گرفت و گفت: سلام مرا به برادران ايراني مان و شیعیان خوش‏رو و خوش‎بو و سفید روی اين كشور برسان و بگو از ما سیاه ها، یک نفر بیشتر در لشکر امام حسین(ع) نبود (جون بن حوی) ولي الآن 14 میلیون جون زن و مرد آماده اند كه هر زمان ندای ملکوتی امام زمان(ع) بلند شود در رکاب حضرت حاضر شوند.

حجت الاسلام رضواني در بيان تحليل خود از سرنوشت علامه زكزاكي گفت: رژيم نيجريه سیاهه ای از جرایم خودساخته برای شیخ درست کرده است تا او را به دادگاه ببرد و احتمالا او را به زندان بلندمدت محکوم مي کنند، اما معتقدم 14 میلیون شیعه نیجریه قطعا نخواهد گذاشت این اتفاق بیافتد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین