عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۸۵۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸
بیست و یکمین نشست «کبوتران مسجد دوردست»
حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی گفت: امروز میلیون‌ها نفر شیعه در نیجریه زندگی می‌کنند که این اتفاق با تلاش‌های عاقلانه و مومنانه شیخ زکزاکی رخ داده است.

عقیق:بیست و یکمین نشست کبوتران مسجد دوردست، با عنوان «با اربعین تا قدس» چهارشنبه 2 دی‌ماه در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. در این نشست که ناصر ضرابی‌زاده مسئول دفتر هنر و ادبیات بیداری اداره آن را بر عهده داشت، کسانی که با حضور در پیاده‌روی نجف تا کربلا گام‌های عملی در زمینه تبلیغ فرهنگ عاشورایی و مقاومت یرداشتند، تجربیاتشان را مطرح کردند.

همچنین بخشی از این برنامه به برگزاری مراسم اربعین حسینی در نیجریه و فعالیت‌های شیخ ابراهیم زکزاکی، عالم شیعه این کشور اختصاص داشت که حجت الاسلام سیدعبدالله حسینی عضو اتحادیه بین المللی سازمان‌های غیردولتی حامی فلسطین که با شیخ زکزاکی در ارتباط بوده سخنانی را بیان کرد.

وی که سابقه 22 سال حضور در افریقا دارد، گفت: 30 سال پیش اولین بار علامه دربند شیخ ابراهیم زکزاکی را در سمیناری در مشهد ملاقات کردم. آن زمان هنوز عازم آفریقا نشده بودم. ایشان هم سنی بود و هنوز شیعه نشده بود و در کنفرانس وحدت شرکت کرده بود که در نهایت در پی برگزاری همین کنفرانس‌ها به مذهب شیعه متشرف شد. پس از آن هم سالی یکی دو بار، با ایشان در مراکز مختلف در جهان شرکت داشتیم و کم کم ارتباط ما شکل گرفت.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: وقتی ایشان در نیجریه شروع به فعالیت‌های تبلیغی برای تشیع کرد، تنها 600 – 500 نفر شیعه بودند اما امروز میلیونها نفر شیعه در نیجریه زندگی میکنند که این اتفاق با تلاش‌های عاقلانه و مومنانه ایشان افتاد.

این روحانی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شیخ زکزاکی گفت: او در اوج معنویت و عرفان است و حتی هنگامی که فرزندانش شهید شدند، آثاری از تزلزل در چهره او نبود و همچنان امیدواری به رحمت پروردگار در چهره او وجود داشت.

وی همچنین افزود: در مکالمه ای که با ایشان نیم ساعت قبل از دستگیری داشتم، صدای تیر را می‌شنیدم و ایشان خبر داد که تحت محاصره هستند و حسینیه را تخریب کرده اند و از آن زمان نگرانی ها درباره وضعیت ایشان شدت گرفت. اما خوشبختانه در جدیدترین اخباری که رسیده، نماینده شورای مسلمانان نیجریه موفق شده چند دقیقه ایشان را ببیند و زنده بودن شیخ زکزاکی محرز شده است.

پس از این سخنان، گزیده ای از مستند چهار قسمتی «از کربلا تا قدس» به تهیه کنندگی و کارگردانی شاهرخ کیوان نیا برای حاضران به نمایش درآمد که فضایی معنوی به این نشست بخشید.

* رویوران: در راهپیمایی اربعین، مکتب وحدت در حال شکل گیری است

حسین رویوران، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در سخنانی درباره این راهپیمایی باشکوه گفت: آمارها از این حکایت دارد که در اربعینی که گذشت، 26 میلیون نفر از 70 کشور مختلف به این راهپیمایی عظیم رفتند، این تعداد یک سوژه خبری مهم است که باید به دنبال چرایی آن رفت اما جالب است که این موضوع در بایکوت خبری رسانه های غربی قرار گرفت که نشان دهنده اهمیت این اتفاق است.

وی با بیان این که در اربعین، تمام تئوریها رنگ می بازد و خبری از شکاف‌های جنسیتی، طبقاتی، سنی، نژادی و ... نیست، تاکید کرد: در حالی که مهمترین مکتب امروز جهان، تشخص ملی است، می بینیم که از کشورهای مختلف دور هم جمع می‌شوند و از پدیده قومی عبور می‌کنند. این اصل مهمی است که نشان دهنده تحول فکری در جمعیت شرکت کننده در این راهپیمایی است.

رویوران افزود: تامین غذایی، بهداشتی و اسکان و برقراری امنیت این تعداد کار ساده ای نیست اما هیچکس در این سفر درمانده نیست و این موضوع به دلیل این است که بزرگترین شبکه ان جی اویی در دنیا در اربعین اتفاق می افتد. اگر نیروهای مردمی با تمام وجودشان پذیرای زائران نبودند، هرچه رستوران و مهمانسرا هم بنا میشد باز هم امکان پاسخگویی به این تعداد جمعیت وجود نداشت و این پدیده با بعد مردمی است که قابلیت اداره دارد.

این کارشناس سیاسی با طرح این سوال که چرا مردم فقیر عراق، راهپیمایی را به یک پروژه اقتصادی تبدیل نکردند، گفت: اگر مردم عراق به این اتفاق به چشم پروژه اقتصادی نگاه می‌کردند و آنچه دارند را رایگان نمی بخشیدند، در آن صورت دیگر اربعین، اربعین نبود بلکه اتفاقی بود که در جریان حج رخ می‌دهد.

وی همچنین اشاره کرد: جامعه عراق، جامعه ای قبیله ای و مبتنی بر سنتهای بسیار است، اما این سنتها در اربعین شکسته میشود به عنوان مثال مردسالاری حاکم است و آنها کارهای زنانه انجام نمی‌دهند اما در راهپیمایی اربعین در طول مسیر آشپزی می‌کنند، پای زائران را ماساژ می‌دهند که در می یابیم اربعین، راهپیمایی است که در حال ایجاد فرهنگ جدید است.

رویوران ضمن اشاره به این که در این اتفاق، گرایش‌های مختلف مذهبی بدون هیچ حساسیتی در کنار هم قرار می‌گیرند، گفت: در اربعین مکتب وحدت در حال شکل گیری است و بدون این که نزاعی بین افراد وجود داشته باشد، نوعی همگرایی به چشم می‌خورد؛ یعنی رفت.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین