عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱
حجت الاسلام راستگو معتقد است كه امام مسجد بايد با كودكان با ذوق كودكانه صحبت كند و با آنها ارتباط زباني و فكري برقرار كند وبا ايده ها و ابتكارات خلاقانه زمينه جذب آنها در مسجد را فراهم كند.
عقیق: حضور كودكان در اماكن مذهبي، مانند مسجد، به ‌ويژه در نماز جماعت، بايد با تشويق و ترغيب همراه باشد. البته براي موفقيت در اين كار لازم است براي كودكان، در كنار عبادت و نماز برنامه‌هاي متنوع و جذّابي وجود داشته باشد؛ مانند اهداي جوايز، كارت تشويق، پخش شيريني و شكلات در بين كودكان كه زمينة جذب آنان را به عبادت فراهم مي‌ كند.
در روايتي‌ از امام‌ صادق(ع) به‌ نقل‌ از پدر بزرگوارش، چنين‌ نقل‌ شده‌ است: «امام سجاد (ع)همواره‌ بچه ها را به‌ برگزاري‌ نماز مغرب‌ و عشاء و ظهر و عصر، فرمان‌ مي دادند. به‌ حضرت‌ گفته‌ شد:‌ بچه ها نماز را در غير وقت‌ آن‌ مي خوانند. پس‌ ايشان‌ مي فرمايند: آن‌ بهتر از اين‌ است‌ كه‌ در وقتش‌ بخوابند.» مراد امام‌ اين‌ است‌ كه‌ آنان‌ تكليفي‌ دراين‌ خصوص‌ ندارند، بلكه‌ منظور عادت‌ و تمرين‌ دادن‌ آنان‌ به‌ نماز و رفع‌ احساس‌ سنگيني‌ نسبت‌ به‌ نماز است‌. به منظور بررسي نقش امام جماعت مسجد در جذب كودكان و نوجوانان به مسجد گفتگويي را با حجت الاسلام راستگو، كارشناس در حوزه كودكان ترتيب داديم كه حاصل آن از نظرتان مي گذرد.

-به اعتقاد شما بهترين راهكار براي برقراري ارتباط صميمانه امام جماعت با نمازگزاران و افراد محل چيست؟
امروز با پيشرفت فناوري امام جماعت مي تواند با حداقل امكانات بهترين ارتباط را با مردم برقرار كند. به طور مثال امام مسجد مي تواند از طريق سايت ها، وبلاگ و شبكه هاي اجتماعي و با ارسال پيامك هاي پرمحتوا و مذهبي با اهالي محل ارتباط صميمانه برقرار كند. زمان گذشته امام جماعت از طريق مسجد با مردم ارتباط برقرار مي كرد امروز ديگر لازم نيست، امام جماعت افراد محله را حتما در مسجد ببيند بلكه مي تواند با حداقل امكانات و از طريق پيامك و تلفن زدن هم با آن ها ارتباط برقرار كرد.بنابراين تهيه وبلاگ هاي جمعي براي فعاليت كودكان و نوجوانان بسيار تاثير گذار است. علاوه بر اينها امام مسجد مي تواند با تشكيل گروه هايي در فضاهاي مجازي با افراد محله ارتباط برقرار كند.
به اعتقاد من، امام جماعت نقش بسيار مهمي در جاذبه مندي مسجد دارد به اين معنا كه امام مسجد مي تواند، با ايده ها و برنامه هاي خلاقانه زمينه حضور كودكان و نوجوانان در مسجد را فراهم كند و يا افرادي كه توانمندي ها و ابتكارات جالب دارند در مسجد دعوت به همكاري كند تا در مسجد برنامه حضوري و زنده برگزار كنند. به نظر من استفاده از نذورات در برنامه هاي فرهنگي و اجتماعي تاثيرگذاري و اجر معنوي بسياري در مردم خواهد داشت.

-امام جماعت مسجد چه رقتاري باكودكان بايد داشته باشد كه زمينه ساز جذب و علاقه مندي آنها به مسجد شود؟
امام مسجد بايد با كودكان با ذوق كودكانه صحبت كند و با آنها ارتباط زباني و فكري برقرار كند از طرفي مراعات سن بزرگسالان را داشته باشد. امام جماعتي كه نمي تواند با كودكان و خردسالان ارتباط فكري و زباني برقرار كند از افراد جوان در مسجد براي برقراري و ارتباط با كودكان براي همكاري در مسجد بايد استفاده كند. امام مسجد به منزله مدير مسجد است اگر نتواند با كودكان ارتباط فكري و زباني برقرار كند، از ائمه جماعات همكار و كارشناسان و مربيان متبحر و توانمند در اين زمينه بايد بهره بگيريد. همان گونه كه ما امام جمعه موقت داريم امام جماعت موقت هم براي چنين مواردي بايد استفاده شود تا اگر امام مسجدي نتوانست با كودكان ارتباط برقرار كند از امام جماعت هاي جوان براي برقراي ارتباط با كودكان استفاده شود.
شكل گيري ارتباط مستمر هر كسي با مسجد، بيش از هر چيز در گرو برقراري ارتباط شايسته امام جماعت مسجد با كودك است.در اين ميان نقش امام جماعت، خانواده و فضاي مسجد امري مسلم و البته قابل تامل است.آماده سازي فضاي فيزيكي مسجد، پاكي و نظافت مسجد، توجيه معنوي مخاطبان، حضور مكبر خوش صدا،امام جماعت خوشرو و آشنا با اصول رفتار با كودكان و خادم مهربان خود از ديگر عوامل تاثير گذار در اين زمينه است.
يكي از مواردي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه امام جماعت نبايد نماز را طولاني بخواند و مراعات سن كهن سالان، كودكان و معلولان را داشته باشد. بايد در مسجد مسابقات مختلف فرهنگي و ورزشي و…برگزار كند و با اختصاص هداياي براي كودكان زمينه جذب و تشويق آنها به مسجد را فراهم كند. علاوه بر اينها امام جماعت بايد بين دو نمار كوتاه سخن بگويد تا كلامش تاثيرگذار و رسا باشد و با مطالعه و تحقيق و پژوهش براي مردم سخنراني داشته باشد امام جماعت مسجدبا بهره گيري از افراد توانمند و متخصص در رشته هاي مختلف در برنامه هاي مختلف مسجد استفاده كند.
از ديگر اقداماتي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه براي طلبه ها و روحانيون داخل و خارج از كشور دروه آموزشي برقرار كنيم تا با شيوه هاي جذب و تبليغ كودكان آشنا شوند زيرا كه.تبادل مربي و مبلغ در مساجد در ارتقاي آموزه هاي قشر كودك و نوجوان موثر است.

منبع: شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین