۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۲۹ : ۱۷
عقیق:خداوند متعال از آغاز اسکان بشر بر روی کره خاکی وعده داده است که صالحان وارثان زمین خواهند بود، «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ اْلأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحُونَ» و بعد از ارسال 124 هزار رسل به سوی مردمان، پروژه انتقال پیام مهدوی توسط حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) پیگیری میشود و پیغمبر اسلام در آن شرایطی که تازه نهال اسلام ریشه دوانده بود، به ترسیم دوره آخرالزمان پرداختند و بارها با تأکید بر اینکه حضرت مهدی(عج) از نسل حضرت فاطمه(س) هستند، نقشه راهی را پیش راه مشتاقان عبودیت الهی قرار میدهند تا بتوانند در این دوره از فتنهها در امان بمانند تا خود را آماده ظهور آخرین ذخیره الهی حضرت بقیةالله الاعظم ارواحناه فداه کنند، به منظور بررسی نقش پیامبر اسلام(ص) با عنوان جد بزرگ امام زمان(عج) در تبیین اندیشه مهدوی با حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در خبرگزاری فارس گفتوگو کردیم.
وی با اشاره به اینکه پیغمبر(ص) جدای از پیامبری، پدر معنوی و پدربزرگ همه مسلمانان است، افزود: اصلاً اسلام زنده به نام پیغمبر(ص) است، همانگونه که پدر در خانواده به مسائل تربیتی، رفاهی و امنیتی دغدغه و استرس دارد و در این راستا پیشبینی، پیشگیری و آیندهنگری میکند، پیامبر عزیز ما هم همین گونه بودند، ایشان بسیار هوش بالایی داشتند - جدای از مسائل الهی، اگر پیامبر(ص) را زمینی نگاه کنیم- میبینیم که فوق تصور یک انسان است.
هر کدام از روایاتهای مهدوی پیامبر(ص) یک کدی را در رابطه با مباحث مهدویت ارائه میدهند
حجتالاسلام نصوری با تأکید بر اینکه نقش پیامبر اعظم(ص) در اسلام بیبدیل است، خاطرنشان کرد: حتی در جنگها برخی مواقع میبینیم که خود حضرت امیر(ع) به شخص پیامبر(ص) پناه میبرند، یعنی نشان میدهد پیغمبر(ص) یک انسان بسیار با ابهت، باهوش، با تقوا و الهی بوده است که چنین شخصیتی نسبت به دوران پس از خودشان هم مطالبی را بیان کرده است.
وی با بیان اینکه از پیامبر عظیمالشأن 560 روایت در منابع شیعه و سنی ذکر شده است، ادامه داد: هر کدام از این روایاتهای مهدوی پیامبر(ص) یک کدی را در رابطه با مباحث مهدویت ارائه میدهند، در روایت «مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً» کلمه امام زمان دارد، در کمالالدین شیخ صدوق یا در کتاب صحیح بخاری این روایت دیده میشود.
معاونت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت جهل را نقطه مقابل معرفت بیان کرد و گفت: کسی که معرفتی به امام دوران خودش نداشته باشد، یعنی جاهل و نادان است و جایی که جهل و نادانی بیاید، یعنی مرز بین حق و باطل است، به عبارتی دیگر هر جا امام نباشد، قطعاً باطل هست، نبی اکرم(ص) به توصیف دوره آخرالزمان برای مردم پرداختهاند، حتی هشدارهایی را نسبت به زنان، جوانان و جامعه میدهند که نشان دهنده میدهد پیامبر عظیمالشأن(ص) مسیر مستقیم را تبیین و تعیین میکنند.
پیامبر(ص) مطرح میکنند حواستان جمع باشد، در این دوران جزو کسانی باشید که «مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ» هستند
وی با تأکید بر اینکه پیامبر(ص) بارها در سخنانشان نسبت به حوادث آخرالزمان هشدار دادهاند، افزود: پیامبر(ص) مطرح میکنند چنین دوران بلبشویی میآید، حواستان جمع باشد، در این دوران جزو کسانی باشید که «مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ اللّهِ وَ طاعَتِهِ»- جدیت در اطاعت خدا دارند- هستند، بنده یک بار مطالعه میکردم که چرا پیامبر(ص) چنین امری را میفرماید: «مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ»؛ در اطاعت خدا بسیار سختکوش هستند، به این نتیجه رسیدم که در فضای گمراهی، بیتقوایی، بیایمانی، بیعفتی، افول غیرت دینی و افول معنویت که انواع و اقسام آلودگیها هست، انسان میتواند خودش را حفظ کند، یعنی این گونه نیست که باید همرنگ جماعت شد، چون کاری از دست ما بر نمیآید.
حجتالاسلام نصوری بیان داشت: پیامبر(ص) درباره انتظار و انسانهای منتظر میفرمایند: «وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ»؛ برترین عبادت انتظار فرج است، یعنی در این اوضاع باید اعمالی را انجام دهیم که زمینه را برای فرج امام زمان(عج) فراهم کند، در روایات مهدوی پیامبر خاتم(ص) چند نکته مهم مطرح شده است، یکی از نکات، قطعی بودن ظهور است، پیامبر(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) میفرماید: «أبْشِری یا فاطمةُ فإنّ المهدیَّ منک»؛ بشارت باد بر تو که مهدی از نسل توست، خبر میدهند از شخصیت منجی که از نسل حضرت زهرا(س) است.
وی ادامه داد: در روایت آمده است: «وَالَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَأَطَالَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ وَلَدِی الْمَهْدِیُّ»؛ سوگند به خدایی که مرا به حق و بشارت دهنده برانگیخت، اگر از عمر دنیا تنها یک روز باقی مانده باشد، خداوند آن روز را آن قدر طولانی خواهد ساخت تا فرزندم مهدی(عج) در آن روز ظهور کند، میفرمایند: مهدی از نسل حضرت زهرا(س) است، اینها همه کدهایی است که نبی اکرم(ص) بیان میکنند، بعد درباره دوران غیبت میفرمایند: از قرآن و عترت خودتان را جدا نکنید. باز کدهایی دیگر میدهند که در زمان این چنینی اگرچه امام را نبینید، جزو کسانی باشید که «مُجِدُّونَ فُی طاعَةِ اللّهِ» هستند.
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه پیامبر(ص) تلاش میکردند همیشه مردم را در مسیری قرار دهند که انسانها، انسانهای متعبدی شوند، ابراز داشت: ببینید حضرت رسول(ص) چرا به سلمان فارسی این قدر اهمیت میدهند، چون سلمان هم معرفت داشت و هم بصیرت، چرا امیرالمؤمنین مالک را مثال میزند و میفرماید: مالک نسبت به من همچون نسبت من به رسول خدا بود، چون آدمهایی بصیر و با معرفت هستند.
وی با اشاره به اینکه تمام روایت رسول اکرم(ص) در مسأله مهدویت به عنوان بلد راه انسان در رسیدن به سعادت و قرب الهی است، افزود: کل روایات نبی اکرم(ص) به ما میگوید، انسانها در مسیری قرار گیرند که بندگی و عبودیت خدا را کنند، اگر بخواهد این اتفاق بیفتد، باید توجه به امام کرد، امام باعث میشود که شما به مسیر بندگی برسید، امام شرط اسلام واقعی است، با توجه به نگاهی که پیامبر اکرم(ص) داشتند، آرام آرام به مردم، حضرت مهدی(عج) را به عنوان الگو مطرح کنند.
منبع:فارس