عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۷۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
دکتر محمدرضا جواهری
علم باید سودمند باشد. نفع رسانی و نفع بردن در فرهنگ اسلامی، ستایش شده است. دانش و سود باید توأم شوند تا دانش توسعه یابد و معیارهای سودمندی بدرستی آشکار شود...
عقیق:پیامبر خدا حضرت محمد(ص) «علم» و «نفع» را به هم گره زده اند و در نیایش خویش خواستار سودمندی دانش شده و فرموده اند: «اللهم انفعنی بما علمتنی و علمنی ما ینفعنی و زدنی علما» (کنزال عمال فی سنن الاقوال و الافعال ، ج2 ، ص181)  بار خدایا! آنچه به من آموخته ای، برایم سودمند ساز، و آنچه برایم سودبخش است، به من بیاموز، و بر دانشم بیفزای. این نیایش رسول الله(ص) درس‌ها و پیام های بزرگ جاودانی برای دانشجویان و برای  بشریت تا ابد و روز قیامت دارد. دانش باید سودبخش شود و عامل ضرر و خسارت و جنایت و شرّ و زیان بخشی و تباهی نشود. علم امکان دارد اسباب فساد و توطئه و استکبار و سلطه و خیانت گردد و می تواند سبب خدمت و رشد شود. این نیایش نبوی نشان دهنده ظرفیت به کارگیری علم در سود و زیان هر دو است.
پیامبر خدا(ص) صاحب دانش ویژه الهی است که در علم کلام، آن را «علم لدنی» می‌نامند. با داشتن علم لدنی باز هم در نیایش خویش با خدای بزرگ می گوید: «اللهم زدنی علما. بار خدایا! علم مرا زیاد کن و بر دانشم بیفزای». پیامبر(ص) در این نیایش آموزشی، در انسان‌ها و همه دانشجویان شوق دانش افزایی ایجاد کرده‌اند. هر انسانی در هر سطح از دانش باز هم باید دانش خویش را کم بداند و از خدای سبحان درخواست افزایش دانش کند. بنابراین هیچ گاه نباید انسان فارغ التحصیل شود و خویش را دانش آموخته بشمارد و از تحصیل علم باز ماند و  متوقف گردد. نفع و خیر، عام است و شامل هرگونه خوبی می‌شود. علم باید از شرّ پاک شود و به کژ راهه نرود و تنها در نفع و خدمت به انسان‌ها قرار گیرد. چنین علمی هر چه بیشتر شود، بهتر و با ارزش تر می ‌شود؛ چون علم مولد  منفعت و خیر است و صرف وقت در آن عبادت است. اکنون در جهان بشری علم ابزار نظام سلطه بین المللی و استکبار و استعمار و ظلم و فساد شده است و صاحبان علم در خیانت به انسانیت همراه فرعون‌ها و قارون‌ها شده‌اند. این علم هیچ منفعت و خیری برای  انسان‌ها ندارد، ابزار ثروت و قدرت و فساد است. علوم انسانی غربی و صنعت و فناوری غربی قهرمان تولید شر است. علوم اسلامی رویاروی نظام برده‌داری علمی جهان قرار دارد و از اسارت هوای نفس و شهوت و استکبار رهاست. هدف علم باید نفع حقیقی بشر باشد که خیر و حیانی و عقلانی است و در آن زمان وسیله سعادت و خشیت و فلاح و عبادت و آخرت و معنویت خواهد بود. مقام معظم رهبری مصادیق منفعت و خیر را نشان داده اند: دانش باید در راستای تولید علم نافع ، بومی سازی دانش جهانیان در کشور ، تبدیل علوم انسانی غربی به علوم انسانی اسلامی ، تولید تمدن نوین اسلامی و گسترش بیداری اسلامی و حفظ نظام اسلامی و خنثی سازی توطئه‌ها و نقشه های استکبار و صهیونیسم در جنگ نرم قرار گیرد . رسالت فقیه عادل، مهندسی فرهنگی و تبیین اهداف عالی دانش و راهبردهای سودمند سازی علوم است .


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین