عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۴
آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق عنوان کرد؛
آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود گفت: اگر كسی طلبه و روحانی باشد و این صحیفه سجادیه در دستش نباشد، خسارت است؛ حالا كتاب‌های علمی دیگر هم هست؛ ولی منظور این است كه اینها برای ما اصل است.
عقیق:  آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود كه پنجشنبه این هفته مصادف با آغاز ماه صفر، در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، این ایام که همزمان با ورود اهل بیت(ع) به شام و مصایب آنها در اسارت است، را تسلیت و تعزیت گفت. 
وی با اشاره به غنای بالای معنوی كتاب قیم صحیفه سجادیه اظهار داشت:وجود مبارك امام سجاد (ع) به صورت دعا مطالب عقلی قرآن را به خوبی تبیین كرده است، ایشان در صحیفه سجادیه هم جهان را، هم انسان را، هم رابطه انسان و جهان را و هم رابطه انسان‌ها را با هم تبیین كرده اند.
 آیت الله  جوادی آملی در بیان رابطه مستحکم آموزه های صحیفه سجادیه با قرآن کریم بیان داشت:در قرآن كریم فرمود: جهان با تسخیر اداره می‌شود نه با قَسر، تسخیر كه اصطلاح قرآنی است عبارت از آن است كه هر موجودی خاصیت و هدفی دارد، اگر كسی او را برابر همه خاصیت‌های درونی‌اش به هدف رهبری كند می‌شود تسخیر، اگر بر خلاف خواسته او باشد می‌شود قَسر.
وی ادامه داد:هر آنچه در جهان موجود است خداوند را حمد می‌كنند چون می‌بینند او رهبر و راهنمای خوبی است، راه خوبی را نشان می‌دهد و به مقصد می‌رساند، زیرا از كسی باید حق‌شناسی كرد كه اولاً نیاز را برطرف می كند و ثانیاً خودش بی‌نیاز باشد.
آیت الله  جوادی آملی خاطرنشان کرد:بیان نورانی امام سجاد در صحیفه سجادیه این است كه فرمود اگر انسان از انسان چیز بخواهد، یعنی غیر خدا از غیر خدا چیز بخواهد، سفیه است! فرمود: خدا که همه چیز در اختیار اوست و اگر از او بخواهید به شما عطا می کند، از هر كسی به شما نزدیك‌تر است و از هر كسی، حرفِ شما را بهتر می‌شنود، چرا با او گفتگو ندارید!؟
آیت الله  جوادی آملی حرکت جهان هستی به سوی کمال را معنا کرد و بیان داشت:جهان با تسخیر اداره می‌شود نه با قَسر، هیچ فشاری در عالم نیست، اگر شمس و قمر حركت می‌كنند و اگر زمین حركت‌های گوناگون دارد، همه اینها در مسیر كمال اینهاست، هیچ‌كدام بر اساس بی‌میلی حركت نمی‌كنند. آسمان و زمین به محضر خداوند عرض كردند ما همراه همه موجودات فرشته و غیر فرشته با طوع و رغبت به پیشگاه تو سر می‌ساییم، چون می‌دانیم كمالِ ما در این است. ما كه انسان هستیم و قافله انسانیت را سامان می‌بخشیم جزء همین مجموعه‌ایم لذا باید همین كار را بكنیم.
وی افزود:دعا آن است كه علمی، فهمی، فلسفی، كلامی، عقلی و دقیق باشد، ائمه اساسا از ما خواسته اند و به ما یاد داده اند که اینگونه دعا كنید.  
وی با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص جایگاه مومنین حقیقی بیان داشت:طبق آیات سوره «احزاب» ذات اقدس الهی و ملائکه بر مؤمنین صلوات می‌فرستد؛ آن وقت حیف نیست آدم خودش را ارزان بفروشد!؟ حوزه و دانشگاه در این حد هستند كه می توانند به جایی برسند که لااقل صلوات الهی نصیبشان بشود، دین ما این است كه بر عالمان راستین صلوات بفرستیم، اگر در سوره «احزاب»، خدا و فرشته‌های خدا بر مؤمنین صلوات می‌فرستند، مصداق كاملش عالمان دین هستند؛ پس خدا، فرشته‌های خدا، ائمه(ع) و شاگردان اینها صلوات می‌فرستند. لذا با وجود این مقام‌ها حیف نیست كه آدم زبانش را مواظب نباشد هر حرفی را بزند یا چشمش را مواظب نباشد هر چیزی را نگاه كند!؟ خسارت؛ یعنی همین كه آدم عمر را بدهد و چیزی نگیرد.
آیت الله  جوادی آملی انس بیشتر طلاب و دانش پژوهان را با صحیفه سجادیه توصیه کرد و اظهار داشت:اگر كسی طلبه و روحانی باشد و این صحیفه سجادیه در دستش نباشد، خسارت است؛ حالا كتاب‌های علمی دیگر هم هست؛ ولی منظور این است كه اینها برای ما اصل است. جامعه با علم و تحقیق زنده است، این دعاهای نورانی امام سجاد(ع) برای همین است كه انسان را به حمید برساند، فصل اخیر و فصل الفصول انسانیت، همین حمید است، بالاترین بركات و تحیات الهی به روح مطهّر امام سجاد و سایر اهل بیت(ع)


منبع:مهر
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین