عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۶۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۳
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه‌(س):
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) گفت: انسان اگر می‌خواهد دعایش به اجابت برسد باید ظرف دل خود را پاک کند تا دعایش به ملکوت اعلاء برسد.
عقیق:  حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو ، با بیان این‌که «دعا سبب ایجاد ارتباط بین انسان محدود با خداوند یعنی خالق نامحدود می‌شود» اظهار کرد: انسان به دلیل آن محدودیتی که دارد نمی‌تواند افق نامحدود و برخی از مصلحت‌های الهی را ببیند و درک کند. ما برخی از خواسته‌ها را از خداوند داریم که به صلاح ما نیست و برخی از اتفاقات رخ می‌دهد که ما فکر می‌کنیم بد است اما خیر و صلاح ما در آن وجود دارد. اینگونه خواسته ما از خداوند گاهی مثل کودکی است که از والدین خود می‌خواهد روی وسیله‌ای مثل موتور بنشیند که حتی توانایی کنترل آن را هم ندارد ولی والدینش آن وسیله را برای او فراهم نمی‌کنند چراکه انجام این کار برای او ضرر دارد.
وی در ادامه با بیان این‌که «دعا کردن اسباب و مقدماتی دارد که باید آن را فراهم کرد» ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم دعاهایمان به اجابت برسد باید مقدمات آن را فراهم کنیم فردی که می‌خواهد در زندگی موفق شود و تقاضای مال از خداوند دارد نمی‌تواند در منزل بنشیند و بگوید خدایا به من پول و مال بده، باید مقدمات آن را که کار کردن است فراهم کند. ما در همه حال باید دعای خود را به درگاه الهی داشته باشیم ولی شاید صلاح ما در این باشد که خواسته ما اجابت نشود وگرنه اجابت خواسته ما از سوی خداوند چیزی از قدرت لایزال الهی کم نمی‌کند.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) تاکید کرد: اگر خداوند بدون اینکه ما تلاش کنیم به خواسته و دعایمان پاسخ بدهد در این صورت تلاش بقیه هم بی‌اثر می‌شود مثل معلمی که به تمام دانش‌آموزان خودش نمره 20 بدهد چه آنهایی که تلاش می‌کنند چه‌ آنهایی که هیچ تلاشی نداشته‌اند و این کار از حکمت الهی دور است. پس در دعا کردن باید مقدمات لازم را فراهم کنیم و ظرفیت آن را هم در خودمان به وجود بیاوریم.
حق‌جو گفت: ما در تاریخ انسان‌هایی داشته‌ایم که توانایی و ظرفیت لازم را برای کسب قدرت مالی و معنوی نداشته‌اند و با دریافت این نعمت‌ها دچار انحرافاتی شده‌اند. برخی از همین عرفان‌های کاذب به دلیل این به وجود آمده که افراد ماه‌ها و سال‌ها چله‌نشینی داشته‌اند و دنبال کسب معرفت بودند ولی ظرفیت لازم را برای کسب این معرفت نداشته‌اند و دچار انحراف شده‌اند پس در اجابت دعا داشتن ظرفیت بسیار مهم است.
وی گفت: گاهی هم با دعا زمینه اندیشیدن انسان فراهم می‌شود و با کمک خواستن از خداوند راه حل‌های خوبی به ذهن ما می‌رسد پس دعا زمینه شکوفایی و بالندگی انسان را فراهم می‌کند.
وی گفت: انسان گاهی دعا می‌کند ولی هنوز روحش پالایش و پاک نشده است به همین دلیل است که حضرت علی (ع) در دعای کمیل می‌فرماید" خدایا آن گناهانی که سبب حبس دعا می‌شود را پاک کن و ببخش "عواملی همچون گناه، مال حرام و امثال اینها سبب عدم اجابت دعا می‌شود این که می‌گویند در امامزادگان و یا مکان‌های مقدس دعا کنید به این دلیل است که در آنجا مال حرام و شبهه‌ناک وجود ندارد.
رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (س) تاکید کرد: یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود دعا به اجابت نرسد این است که پشت سر فردی نفرین باشد آن هم نفرینی بر حق. انسان اگر می‌خواهد دعایش به اجابت برسد باید واجباتش را انجام بدهد و اخلاق نیکو را در زندگی خود حفظ کند. برای اجابت دعا باید ظرف دل خود را پاک کنیم تا دعا به ملکوت اعلاء برسد.
حق‌جو افزود: گاهی خدا حاجتی را از انسان برآورده نمی‌کند، چراکه می‌خواهد در آخرت دو برابر آن را نصیب انسان کند. اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید « ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ، بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را» یعنی برای اجابت دعا خداوند همیشه حاضر است ولی باید شرایط و آداب آن را هم رعایت کرد. دعا روح انسان را از گناه پاک می‌کند و انسان آماده دریافت کمک‌های الهی می‌شود. بنده باید دعای خود را به درگاه الهی داشته باشد ولی اجابتش را باید به خداوند بسپارد.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین