عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
انار از جمله میوه هایی است که مصرف آن غير از جنبه خوراكي، از ديدگاه دارويي و اثرات درماني نيز قابل ملاحظه است.
عقیق:انار داراي مواد شيميايي بسياري است كه در مبارزه با تصلب شرائين، آماس سرطان و همچنين در كند كردن واكنش هاي پير شدن سلول ها مؤثر مي باشد. این میوه سرشار از ویتامین C (یکی از آنتی‌اکسیدان‌های قوی) است و به این ترتیب، خوردن یک عدد از آن یا 100 سی‌سی از آب انار تامین‌کننده 16 درصد از نیاز روزانه به این ویتامین است. ضمنا منبعی از ویتامین B5 و پتاسیم است و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن هم از خانواده پلی فنول‌ها، دیگر مواد ارزشمند این میوه هستند. الاژیک اسید موجود در انار از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی را کند میسازد. علاوه براین انار برای سلامتی قلب و عروق، جلوگیری از تصلب شریانها و سکته ها، جلوگیری از پیری زودرس و آلزامیر و پیشگیری از سرطانها بویژه سرطان پروستات مفید است. همچنین انار منبع خوبی از اسید فولیک، پتاسیم و آهن میباشد. کاهش فشار سیستولیک خون و کلسترول نیز از دیگر خواص انار می باشد. امروزِ در سايه علم و دانش ‍ معلوم شده است اين میوه، گنجى از املاح و ويتامين در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) به کرات پرداخته شده است.
در این باره از ابی عبدالله (ع) نقل شده است که فرمودند: میوه ها صد و بیست رنگ هستند که سرور آن ها انار است؛ و نیز می فرمایند: از آنچه که به آدم (ع) وصیت کرده بر شما باد به انار که اگر سیر باشید باعث هضم (گوارایی) و اگر گرسنه باشید باعث سیر شدن می شود؛ و در جایی دیگر بیان می دارند: هر کس تکه ای انار بخورد تا چهل صبح از وسواس شیطان در امان است.
علاوه بر این از رسول خدا (ص) روایت شده است که: هر کس انار بخورد قلبش را خدا نورانی و تا چهل صبح از وی وسوسه شیطان را می برد؛ و همچنین از رسول خدا (ص) روایت است که: انار سرور میوه ها است و هر کس انار بخورد تا چهل صبح شیطان از وی غضبناک است.
همچین امام حسین (ع) بیان داشته اند: بر شما باد انار شیرین و از آن بخورید که حبه ای از آن نیست که خورده شود مگر آنکه درد را از بین ببرد و وسوسه شیطان را دفع کند؛ و نیز فرموده اند: انار را با پیه آن بخورید که معده را دباغی می کند و عقل را زیاد می کند.
علاوه بر این روایت است که روزی صعصعه بر حضرت علی (ع) وارد شد در حالی که در مقابل ایشان نصف انار بود. پس برای او آن را شکست و مقداری به او داد و فرمود: از آن بخور با پیه اش که آن خونریزی لثه ها و بوی بد دهان را از بین می برد و نفس را پاک می کند؛ و نیز امام حسین (ع) می فرمایند: هر کس انار بخورد در هنگام خواب از نفس خود تا صبح در امان است.
با وجود اینکه امروزه کارشناسان امور تغذیه به این نتیجه رسیده اند که انار از ارزش غذایی چشمگیری برخوردار است اما باید توجه داشت که خوردن انار برای مبتلایان به زخم معده و روده توصیه نمی شود و برای افراد سرد مزاج مضر است و همچنین موجب کاهش جاذبه کبد می گردد. افراط در خوردن انار باعث یبوست - ناراحتی معده و زبر شدن گلو می شود. همچنین افرادی که مبتلا به ناراحتی ریوی هستند، می بایست در مصرف انار احتیاط نمایند.


پی نوشت ها:
1-کلینی، فروع کافی، ج6: 354، 352.
2-برقی، المحاسن: 543، 540.
3-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد 16-17 وسایل الشیعه): 123-127.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین