عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۷
گذر از آسیب ها و آفت ها، از رهگذرِ نگاه مکتبی
حجت الاسلام والمسلمین مجد گفت: گویندگان به نهضت سیدالشهدا علیه السلام، نگاه مکتبی داشته باشند. در این صورت انگیزه ها و اهداف قیام حضرت را برجسته می کنند و صرفا به گریه، شیون و زاری بسنده نمی کنند.
عقیق: تعابیر مختلفی برای حرکت سیدالشهدا علیه السلام به کار می رود: قیام، اصلاحات، انقلاب و مانند این ها. مطمئنا هر یک از این تعابیر، نتایج، الزامات و پیامدهای خاص خود را دارد. اما به راستی بهترین، وصف چیست؟ وصفی که بتواند ضمن تبیین و تشریح راستین حرکت حضرت، اولا دربردارنده ی تمام ابعاد و زوایا باشد، ثانیا انتقال دهنده آموزه های آن به روزگاران آینده و ثالثا مانند سدی در برابر آسیب ها و آفت ها باشد؟

به اعتقاد حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مجد، روحانی پیشکسوت، تولیت مدارس علمیه و امام جماعت مساجد باقرالعلوم و امام حسن مجتبی علیهما السلام، حرکت اباعبدالله علیه السلام، یک "مکتب" است؛ و با داشتنِ چنین رویکردی، ضمن مقابله با رسوخ آسیب ها به سوگواری حسینی، معانی استوار و دقیق تری، قابل انتقال به آیندگان است. برای بررسی بیشتر این موضوع، گفت وگویی با این روحانی معمر و نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و فرهنگ داشتم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مجد، با بیان اینکه امام حسین (ع) با قیام علیه طاغوت زمان، یک "مکتب" ارایه کردند، گفت: گویندگان باید به نهضت حضرت، نگاه مکتبی داشته باشند. در این صورت انگیزه ها و اهداف قیام ایشان را برجسته می کنند و صرفا به گریه، شیون و زاری بسنده نمی کنند.

 

سینه زنی، اهداف قیام را تحت الشعاع قرار ندهد

 

وی مبارزه با طواغیت، احیای دین اسلام و بازگشت جامعه به مسیر صلح و صلاح را مهمترین اهداف انقلاب کربلا دانست و افزود: نباید رفتارهای سوگواری مانند سینه زنی، زنجیرزنی و مانند اینها فلسفه و اهداف قیام را تحت الشعاع قرار دهد؛ هرچند متاسفانه گاهی برخی از گویندگان اعم از مداحان و وعاظ برای درآوردن اشکِ مستمعین، مطالبی خلاف واقع و دروغ بیان می کنند.

 

این روحانی پیشکسوت ادامه داد: گویندگان باید ضمن توجه به فلسفه قیام امام حسین (ع)، نتایج آن را مطابق با تحولاتِ زمان خود، بهره برداری کنند. به عبارت دیگر باید حوادث سال 61 هجری قمری را در سال حضور خود بازنمایی و بازگو کنند، چرا که ظاهر و نام طواغیت عوض می شود؛ زمانی، یزید و زمانی دیگر، اوباما.

 

انجام رفتارهای موهن تبدیل به سوژه های تبلیغاتی دشمن می شود

 

وی با بیان اینکه طرح مطالب دروغ و انجام رفتارهای موهن مانند قمه زنی، راه رفتن بر روی آتش و زنجیرزنی های شدید موجب وهن مذهب و سوءاستفاده دشمنان می شود، خاطرنشان کرد: نباید رفتار ما به سوژه های تبلیغاتی دشمن مبدل شود و آنها چهره خشن و غیرعقلانی از اسلام و تشیع به جهان معرفی کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مجد در پایان با انتقاد از سخنان سیاست زده برخی از گویندگان در ایام محرم امسال گفت: ادعای مذاکره امام حسین (ع) با عمربن سعد، خلاف واقع است؛ زیرا چگونه کسی که جان خود، خانواده و اصحابش را فدای دین می کند، می تواند با دشمن مذاکره کند! حضرت در برابر تبدیل خلافت به سلطنت، قیام کردند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین