عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲
30 نوحه از مرحوم «حسین بابا مشکین» منتشر می‌شود
آلبوم صوتی «خونین دلان» اثر حسین بابا مشکین که با اشعاری از عباس کیاماری بازخوانی شده است، امروز در حوزه هنری رونمایی می‌شود.
عقیق: آلبوم صوتی «خونین  دلان» شامل 30 نوحه از مرحوم «حسین بابا مشکین» است که توسط عباس کیاماری و فرزندش فرهاد کیاماری بازخوانی شده است. اشعار آیینی این نوحه ها به 150 سال پیش، یعنی به زمان قاجار بازمی‌گردد و قرار است به زودی در حوزه هنری رونمایی شود.

مرحوم مشکین، نوحه خوان و آهنگ ساز بود که با عارف قزوینی حشر و نشر داشته است. وی از نقال‌های معروف دوره قاجار بود به تهران می‌آید و در امامزاده یحیی تهران، پاتوقی درست می‌کند به نام حاج‌حسین بابای مشکین. از آنجایی فرزندش عباس کیاماری در خدمت پدر بود و این اشعار و نوحه‌ها را شنیده‌بود و سبک آنها در ذهنش مانده بود تا اینکه 2-3 سال پیش به پیشنهاد حوزه هنری، این نوحه‌ها ثبت و ضبط شد و هم اکنون بخش نخست آن آماده رونمایی است. آلبومی که تهیه شده است همه نوحه‌ها در آن ردیف‌بندی و ‌نام دستگاه‌ها نیز ذکر شده اند.

عباس کیاماری معتقد است: در بیاض بالای 150 نوحه وجود دارد اما آنچه که اربعین داریم که به صورت مرکب خوانی است که چند دستگاه در آن عرض می‌شود در حال حاضر در ایران کسی چنین هنری را ندارد و به ما هم به صورت موروثی رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود 30 روز برای ضبط این نوحه ها زمان برد، گفت: این کارها، عاشق می‌خواهد. این عشق است که انسانی را به خلق این آثار وا می‌دارد. آلبوم «خونین  دلان» اشعار زیبا و جانسوزی دارد که در دستگاه‌های مختلف اجرا شده است.

این ذاکر اهل بیت(ع) ادامه داد: زمانی که مشغول ‌خواندن این نوحه ها می شوم بغض گلویم را می‌فشارد و در واقع حس و حال می خواهد تا بتوان این اشعار به صورت شکیل اجرا شود. به طور کلی ما عاشق امام حسین(ع) هستیم این ابیات و اشعار چون به آقا اباعبدالله باز می گردد و نوحه‌های کربلاست. هر چه ارادت بیشتر، حس و حال بهتری نصیب فرد می‌شود.

وی اظهار داشت: فکر می‌کنم استقبال خوبی از این نوحه‌ها شود چون که اصولاً‌ این یک میراث است و تمامی اشعار در دستگاه‌ ساخته شده و قابل اجرا است. علاوه بر این، آهنگ ساز  این اثر فردی ایرانی و اصیل است نوحه‌هایش اصیل است و قدمتی بی‌سابقه دارد. و شهرت این نوحه‌ها در زمان قاجار همه جا را فراگرفته بود. من فکر می‌کنم یک تحولی ایجاد شود در وضع نوحه خوانی امروزه که این گونه می‌خوانند و فکر می‌کنم یک جایی برای خودش در جامعه اسلامی باز کند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین