عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۸
معاون حوزه علمیه استان یزد تبیین کرد:
امام صادق(ع) در روایتی فرمود«گریه و بى‌تابى در هر مصیبت براى بنده مكروه است، مگر گریه بر حسین بن على(ع) كه اجر و ثواب نیز دارد».
عقیق:*اقامه عزا نخستین سیره اهل بیت(ع)
 حجت الاسلام سیدمهدی حسینی راد همزمان با دهه دوم محرم در خصوص 6 محور و سیره اهل بیت(ع) در عزاداری امام حسین(ع) اظهار داشت: اولین محور در تجلیل اهل بیت(ع) از امام حسین(ع)، اقامه عزاداری است. علامه امینی در این خصوص می گوید؛ امام حسین(ع) تازه به دنیا آمده بودند که پیامبر(ص) واقعه کربلا و روز عاشورا را برای حضرت زهرا(س)تبیین کردند، حضرت فاطمه (س) متاثر و بسیار گریه کردند، اما رسول اکرم(ص) فرمودند "ناراحت نباش دخترم، زیرا زنان و مردانی از امّتم خواهند آمد که پیوسته به خاطر مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع) گریه خواهند کرد."
وی ادامه داد: در روایتی است امام صادق (ع) به «ابو هارون مکفوف» دستور داد مرثیه بخواند ، آن گاه که وی مرثیه خود را آغاز نمود، متوجه شد امام (ع) سخت گریه می کند و زنانی که پشت پرده بودند همین که صدای گریه امام صادق (ع) را شنیدند آنها نیز صدای خود را به گریه و شیون بلند کردند؛ بعد امام(ع) فرمود «هر کس در مصیبت حسین (ع) شعر بگوید و گریه کند وده نفر را بگریاند بهشت بر او نوشته می شود».

 *گریه بر امام حسین(ع)؛ دومین سیره اهل بیت(ع)
معاون حوزه علمیه استان یزد، گریه کردن را دومین سیره اهل بیت(ع) در عزاداری امام حسین(ع) دانست و ادامه داد:
در فضیلت گریه بر سیدالشهدا(ع) روایات متعددى وارد شده است. از آن جمله، امام صادق(ع) در روایتی فرمود«گریه و بى‌تابى در هر مصیبت براى بنده مكروه است، مگر گریه بر حسین بن على(ع) كه اجر و ثواب نیز دارد». برای عزای امام حسین(ع) حداقل کاری که می توان کرد، تباکی است، یعنی خود را به گریه زدن. تباکی می تواند به قصد ریا و خودنمایی باشد و می تواند برای خدا باشد، همان طوری که گریه چنین است.
وی با بیان اینکه غیر از تباکی در مصیبت اباعبدالله الحسین (ع)، حالت گریه به خود گرفتن در مناجات، دعا و از خوف خدا نیز مطلوب است و این از نمونه‌های روانی تأثیر ظاهر در باطن است، گفت: تباکی عمل عبادی است که از انسان صادر می‌شود و اگر قربة الی الله و با در نظر داشتن رضایت او انجام گیرد، به ثواب آن می‌رسد، اما اگر برای نیت غیر الهی و جلب توجه مردم انجام شود، این عبادت باطل است.

 *آرامش و شادی فرد پس از گریه بر امام حسین(ع)
حجت الاسلام حسینی راد با بیان این که گریه بر امام حسین(ع) به انسان آرامش می بخشد، گفت: دشمنان، ملت ایران را افسرده معرفی می کنند و با پیچیدن نسخه های درمانی کاذب همچون کنسرت های مختلط و رقص و غنا درصدد رسیدن به اهداف شوم خود هستند، اما باید دانست که اسلام مخالف شادی نیست، بلکه مخالفت با شادی های کاذب که نوعاً همراه با مفاسد و گناهانی مانند استفاده از غنا و موسیقی، اختلاط محرم و نامحرم، لهو و لعب و رقص است، می باشد.

* اشک بر امام حسین(ع) پالایشگاه بدن است
وی با بیان این که اشک بر امام حسین(ع) پالایشگاه بدن است که به واسطه آن فرد پس از گریه به یک حالت شادی معنوی دست پیدا می کند ،عنوان کرد: جفری کاتلر در زبان اشک‌ها از پژوهش‌هایی یاد می‌کند که بر روی مواد تشکیل‌دهنده اشک‌های گوناگون صورت گرفته است. او می‌نویسد: اجزای تشکیل دهنده اشک افسردگی، با ساختار ترکیبی اشک شوق متفاوت است، در اولی موادی سمی یافت شده است و در دومی اجزائی آرامش‌بخش.

 *اشعار متعهدانه؛ سومین سیره اهل بیت(ع) در عزای حسین(ع)
حجت الاسلام حسینی راد تأکید اهل بیت(ع) بر اشعار متعهدانه را سومین سیره ائمه(ع) در عزاداری امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: سرودن اشعار از دیگر آیین هایی است که امامان(ع) از جمله امام صادق(ع) بدان ترغیب و تشویق می کردند و خود مجالسی را برگزار و شاعران را گرد می آوردند تا با سرودن و خواندن اشعار، عزای امام حسین(ع) را برگزار کنند. ابوهارون مکفوف می گوید: خدمت حضرت صادق(ع) رسیدم. به من فرمود: (برایم شعر بخوان). پس برایش اشعاری خواندم. فرمود: این طور نه، همان طور که (برای خودتان) شعرخوانی می کنید و همان گونه که نزد قبر حضرت سیدالشهدا(ع) مرثیه می خوانی. امام(ع) حتی پاداشی برای شعر گفتن برای حسین(ع) پرداخت می کردند. امام صادق(ع) به جعفربن عفان فرمود: هیچ کس نیست که درباره حسین(علیه السّلام) شعری بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آنکه خداوند، بهشت را بر او واجب می کند و او را می آمرزد.

 *هدف مداحان فقط گریاندن مردم نباشد
معاون حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه متأسفانه اشعار و مداحی های ما در خصوص حادثه عاشورا از جامعیت کافی برخوردار نیست است، تاکید کرد: مداحان و شعرا باید ابعاد زندگی و شخصیتی حضرت و اهداف قیام از امربه معروف گرفته تا تأکید بر نماز و صبر، استقامت، بصیرت افزایی، ولایت پذیری و دیگر موضوعاتی که می توان از این واقعه عاشورا را آموخت را در اشعار خود بگنجانند نه اینکه فقط شعری بخوانند و مردم را بگریانند.

 *چهار ویژگی برجسته شاعران و مداحان تأثیرگذار
وی در ادامه به چهار ویژگی برجسته شاعران و مداحان تأثیرگذار اشاره کرد و افزود: شاعران الهی همان کسانی هستند که اگر یک بیت شعر درباره اهل بیت(ع)بگویند خانه ای در بهشت برای آنان ساخته می شود و مهم ترین ویژگی آنان در سوره شعرا، مؤمن بودن، عمل صالح داشتن، مداحی از سوز دل به این معنا که مدح آنان مادی نیست و رنگ و بوی خدایی داشته باشد و چهارم این که نسبت به ظلمی که در حق مظلوم شده، بی تفاوت نیست و اشعاری در دلجویی از مظلوم و دفاع از حق می‌گوید، چرا که بخش مهمی از پیام عاشورا همان دفاع از حقانیت است، بنابراین شاعران باید در مقابل قتل عام مسلمانان در یمن، عراق، سوریه، غزه و.. توسط اسرائیل، آمریکا، انگلیس و آل سعود و.. موضع داشته باشند.

*مجالس حسینی جناحی نشود
این کارشناس مذهبی خطاب به مداحان و شاعران آئینی با بیان این که مبادا مجالس حسینی آلوده به مباحث سیاسی جناحی شود، ابراز داشت: مسائل انقلاب و نظام باید در اشعار موج بزند، اما این طور نباشد که به طرفداری از یک جناح، مجالس را آلوده کنیم.

 *تأکید بر زیارت سیدالشهداء(ع)؛ چهارمین سیره اهل بیت(ع)
حجت الاسلام حسینی راد تأکید بر زیارت سیدالشهدا(ع) را چهارمین سیره اهل بیت(ع) در عزاداری امام حسین(ع) دانست و گفت: راوی می‌گوید امام صادق(علیه السّلام) مدام در حالی که سر به سجده گذاشته بود، به زوار امام حسین(ع) دعا می کردند، بعد از پایان دعا، راوی تعجب خود را از این‌همه اهمیتی که حضرت برای زائرین کربلا قائل شده‌اند، ابراز می‌دارد و حضرت به ایشان می‌فرماید: « مَنْ یدْعُو لِزُوَّارِهِ فِی السَّمَاءِ أَکْثَرُ مِمَّنْ یدْعُو لَهُمْ فِی الْأَرْض/ ‏کسانی که در آسمان برای زوّار قبر اباعبدالله(ع) دعا می‌کنند، بیشتر از کسانی هستند که روی زمین برای آنها دعا می‌کنند».
وی ادامه داد: بر اساس روایات موجود حضرت زهرا(س) در كربلا حاضر مى شوند و براى آمـرزش گـناهـان زائـران امام حسین(ع)از خداى متعال طلب مغفرت مى نمایند. البته درست است که زیارت رفتن خوب است و اجر زیادی دارد، اما از کارهایی که اجر بالایی نزد پروردگار دارد این است که اگر فردی تمکن مالی دارد و چندین مرتبه به زیارت امام حسین(ع) مشرف شده است، افراد دیگری که تمکن مالی ندارند و نمی توانند به عتبات بروند را کمک کند تا به این زیارت مشرف شوند.

 *سجده بر تربت حسین(ع)؛ پنجمین سیره اهل بیت(ع)
حجت الاسلام حسینی راد تأکید بر سجده بر خاک کربلا را پنجمین سیره اهل بیت(ع) در عزاداری امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: خدا سرتاسر کربلا را برای متبرک شدن به خون امام حسین(ع) برگزید. به تعبیر حضرت امیر (ع)، کربلا سرزمینی است که در آن عشاق خدا به سر فرو افتادند. پیامبر اسلام (ص) در ضمن حدیث بلندى می‌فرماید: كربلا پاك‌ترین بقعه‌ روى زمین و از نظر احترام بزرگ‌ترین بقعه‏ها است والحق كه كربلا از بساط‌هاى بهشت است. در حدیثی که در جلد هشتم «طبقات ابن سعد» از قول «ام سلمه» همسر پیامبر(ص) آمده است: پیامبر(ص) در حالی که اشک می ریخت، فرمود:«جبرئیل این تربتی که در دست من است را آورد و گفت: حسین در آن نقطه کشته می شود». همین امر یکی دیگر از دلایل فضیلت تربت کربلا بر سایر تربت ها و سجده گاه هاست. همچنین در «مجمع الزواید» که از کتاب های حدیثی اهل سنت است، روایتی نقل شده است که می گوید: روزی امیرمؤمنان(علیه السّلام)از سرزمین کربلا عبور کرد و مقداری از خاک آن را برداشت، بویید، گریست و فرمود: «70 هزار نفر از این مکان محشور و بدون حسابرسی وارد بهشت می شوند».
معاون حوزه علمیه یزد تصریح کرد: یکی از برکات سجده بر خاک کربلا، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطر کربلا، برای نمازگزار است، تا آن که قیام و قعود سجده‌اش در نماز، معنا و تأثیر عملی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: شیخ طوسی با سند خود از «معاویه بن عمار» نقل می کند که امام صادق (ع) مقداری از تربت امام حسین (علیه السّلام)را در کیسه ای به همراه داشت و به هنگام نماز، مقداری از خاک آن را روی سجاده خود می ریخت و بر آن سجده می کرد.

 *تأکید بر احیای پیام های عاشورا؛ ششمین سیره اهل بیت(ع)
حجت الاسلام حسینی راد تأکید بر درس ها و پیام های عاشورا را ششمین وآخرین سیره اهل بیت(ع) در عزاداری امام حسین(ع) دانست و اذعان داشت: عاشورا مثل اقیانوسی جاری هزاران درس و نکته دارد و تنها یک حادثه نیست که در یک نصف روز اتفاق افتاده باشد، بنابراین اگر امام حسین(ع) با غیرت دینی، صبر، صلابت، شجاعت، سخاوت، عفو، گذشت، تواضع و فروتنی و... همه چیزش را در راه احیای امر به معروف و نهی از منکر، نماز، اسلام و بیداری وجدان های الهی در راه خدا در طبق اخلاص قرار دادند، ما هم اگر می خواهیم حسینی باشیم باید رفتار و عملان را منطق با حضرت کنیم و بدانیم « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» .


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین