عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۶۳۸
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
شب دوم محرم در هیئت ریحانة الحسین(س)
فقط به حرمت این که والدین ما را با امام حسین(ع) آشنا کردند و سبب شدند که ما در این وادی بیاییم و ما را حسینی بار آوردند،حرمتشان را رعایت کنیم.

گزارش تصویری


صوت


عقیق: مراسم شب دوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجیدبنی فاطمه و کربلایی مسعود اصلانی در هیئت ریحانة الحسین(س) برگزار شد.

  • در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را بخوانید:

_ خلقت بشر دو جنبه دارد. حقیقت بشر در حیات و حی بودن آن است. ما یک حیات ظاهری و مادی و نباتی و یک حیات معنوی داریم. حیات معنوی حیات واقعی خلقت است. غرض از خلقت و حقیقت واقعی ما یقیناً جسم ما نیست و این حیات مادی و نباتی و طبیعی ما نیست. انسان از ملائکه افضل است. همه چیز را خدا برای انسان خلق کرده باشد و انسان را برای خودش خلق کرده باشد.

_ همه چیز سابقه خلقتش از انسان بیشتر است.اگر این طور بود ارسال رسل برای حیوانات هم می بود. خداوند رسل را از نوع بشر خلق کرده است. حیوانات خوب می فهمند که باید از امام اطاعت پذیری کنند. امام هم با حیوانات سخن می گفته است. حیوانات در عقل با انسان متمایز هستند. عقل پیغمبر درون است و راهنمایی است که انسان را به سر منزل مقصود می رساند. عقل آن چیزی است که با آن عبادت شود خدای رحمان و کسب بهشت شود.

_ شعور مرتبه نازله ای است. گاهی بعضی از حیوانات شعورشان از بعضی حیوانات بیشتر می رسد. در پیدایش قبر امیرالمؤمنین آهوان موثر بودند. در زمان متوکل هم همین طور بود و حیوانات حریم مبارک سالار شهیدان را می دانستند و از آنجا حرکت نمی کردند.

_ انبیا برای حیات ظاهری ما که نیامدند. ما باید به حیات دیگری برسیم. حیات جسمانی و نباتی و ظاهری ما دارای ارزش خاصی است و دارای مرکب خاصی می تواند باشد. ما با همین بدن طبیعی و عنصری در این دنیا زندگی می کنیم. برای این طریق ابزاری را خداوند قرار داده و باید حرمت این ابزار را نگه داریم. آن چه که نقش اساسی در خلقت انسان دارد پدر و مادر است که جایگاه بالایی را دارا هستند.

_ در قرآن بیش از بیست آیه در مورد عظمت پدر و مادر آمده است. اگر کسی بتواند استفاده کامل را از ابزار این حیات ظاهری داشته باشد به حیات معنوی میرسد. در مکتب ما حرمت پدر و مادر از جایگاه بالایی برخوردار است.  یکی از مهمترین آیات در باب پدر و مادر این آیه شریفه است که خداوند می فرماید من را بپرسید و احسان به والدین داشته باشید. احسان به والدین در کنار توحید قرار گرفته است. کسی که می خواهد عاقبت به خیر شود یک طریقش احسان به والدین است.

_ امام صادق(ع) می فرماید افضل عبادت در سه چیز است. اول اینکه انسان نماز  را در وقت خود به جا بیاورد.  نیکی به والدین  و جهاد در راه خدا .

_ علقه و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت در این دنیا ابداً قابل قیاس با آن دنیا نیست. چه کسانی ما را با امام حسین(ع) آشنا کردند. فقط به حرمت این که والدین ما را با امام حسین(ع) آشنا کردند و سبب شدند که ما در این وادی بیاییم و ما را حسینی بار آوردند،حرمتشان را رعایت کنیم.

_ یک وجه سبک شمردن نماز این است که انسان نماز را سر وقت خود به جا نیاورد. شیطان تمام تلاش خود را می کند که نماز در اول وقت خوانده نشود. سیره اهل بیت در باب نماز اول وقت بوده است. امام حسین(ع) نماز را در اول وقت و در جبهه جنگ و به جماعت خواندند.

_ عشق ما به اهل بیت(ع) یک طرفه است. ما حدیث داریم که امام زمان(عج) به واسطه زخمی که بر یکی از دوستان می افتد گریه می کند. غم و اندوهی که انسان را فرا می گیرد اهل بیت را هم غم و اندوه فرا می گیرد. امام زمان(عج) به انسان این چنین اشتیاق دارد.باید به دامن سیدالشهدا بچسبیم و دعا کنیم که چیزهایی که به ما داده را از ما نگیرد.

_ کسی منکر لطف و عنایت سیدالشهدا نیست. اما به معنای این نیست که چون امام حسین(ع) می بخشد ما هر کاری دلمان می خواهد انجام دهیم .

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین