عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۴۷۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
حجت‏ الاسلام محمود ابوالقاسمی:
حجت‌‏الإسلام ابوالقاسمی می‌گوید: اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌فرمایند برای ما زینت باشید، یکی از معانی زینت، وسیلۀ جلب توجه است. در واقع شیعیان با زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین دارند توجه عالم را به امام حسین (ع) جلب می‌کنند.
عقیق:در جهان معاصر و در هجمه جریان‌ها و تفکرهای غیر دینی تمرکز بر زنده نگه‌داشتن اصیل‌ترین حرکتهای دینی و آیین‌های نگه‌دارنده آن اهمیت زیادی دارد. بخشی از این آیین‌های دینی و در واقع مهمترین آنها آیین عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم است.محرّم مکان و زمانی است که باید مورد احترام قرار گیرد و کسی که این احترام را اعمال می‌کند؛ حکم محرِم را پیدا می‌کند. شور و رغبت مردم نسبت به امام حسین (ع) به ویژه در چند ساله اخیر به شدت افزایش یافته است.

حجت‏‌الإسلام و المسلمین محمود ابوالقاسمی از وعاظ و منبری‌های مشهور تهران را بسیاری از جوانان می‌شناسند. او شیخ محبوب و پرطرفداری است که منابرش همیشه پر از مستمع است. در میانه بحث با مخاطبانش به شوخی می‌نشیند و در خلال همین سخنوری جوان پسند حرف های معهمی را برای مخاطبش بیان می‌کند. او می‌گوید: «واژه‌های محرّم، محرِم و حرام از یک ریشه است. وقتی کسی واژۀ حرم را می‌‌گوید یعنی مکانی که در آن احترام لازم است، در عین حال کسی که به این مکان احترام می‌گذارد، مُحرِم به شمار می‌رود. کسی که محرِم هست، باید این مهم را با ترک حرام نشان دهد و این حرام آن چیزی است که صاحب حرم یعنی امام حسین (ع) را محزون می‌کند، در واقع محرِم کسی است که به دنبال احترام به صاحب حرم است.»

حجت الاسلام ابوالقاسمی به شور و حضور عزاداران در مراسم امسال اشاره می‌کند و می‌گوید: «این حرارت و شوق نسبت به امام حسین (ع) یک منبعی دارد و آن منبع، وجود مقدس خود امام حسین (ع) است. امام حسین (ع) از جانب خدا حی و اثرگذار است و کاری که انجام می‌دهد این است که انسانها را به سمت خود می‏‌کشاند. نور اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هر کدام از اثری خاص و ویژه برخوردار است و این اثر نور امام حسین (ع) است که انسان‌ها را می‌کشاند و به حرکت در می‌آورد. دشمنان در پی این بودند تا نور امام حسین (ع) را خاموش کنند، اما خدا برنامه‌ای داشت و طی آن، این نور را کامل کرد و هر چه پیش می‌رویم، این نور کامل‌تر می‌شود. علت اصلی اینکه در 1400 سال گذشته هر چه جلوتر می‌رویم، کشش به سمت امام حسین (ع) بیشتر می‌شود، این است که نور امام (ع) پیوسته در حال تمامیت و کامل شدن است.»

پرداخت به جنبۀ حماسی ماجرای کربلا لازم و موثر است، اما کافی نیست

عده‌ای او را به اظهارنظرهای صریح‌اش در موضوعات مختلف می‌شناسند. او معتقد است: «اینکه صرفاً به جنبۀ حماسی ماجرای کربلا پرداخته شود، مؤثر هست، اما کافی نیست. یکی از راهکارهای مهم و اثرگذار این است که اطرافیان را به وسیلۀ حماسه یا اخلاقیات به سمت امام حسین (ع) بیاوریم و از آن به بعد آنان را به امام (ع) متصل کنیم. اصل، خود امام حسین (ع) است و این اخلاق یک به‌انه‏ای برای مجذوب امام حسین (ع) شدن است. اگر کسی حتی با یک ظرف غذا می‌تواند جذب امام حسین (ع) شود، او را جذب کنیم. اما این ظرف غذا هدف نیست، بلکه وسیله‏‌ای برای اتصال او به امام حسین (ع) است. باید به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به هیئت یک نور بنگریم که این نور در کالبد جسم مادی قرار گرفته است. باید به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به عنوان کسی که یک لباس تقوا، لباس اخلاق، افکار و امیال بر تن دارند، بنگریم، لذا هر کدام از این لباس‌ها که بتواند ما را به امام (ع) نزدیک کند، یک امتیاز است.»

او معتقد است که میزان استفاده از مزایای عزاداری برای امام حسین(ع) به معرفت افراد وابسته است و اشک را از منظر معرفتی و احساسی مورد مداقه قرار می‌دهد و می‌گوید: «همان طوری که عبادت دو نفر مثل هم نیست، اشک دو نفر در مصائب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) هم مثل هم نیست و تفاوت این دو در معرفت آنان است. این بدین معنا نیست انسان‌هایی که معرفت بیشتری نسبت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دارند را پررنگ‌تر و در مقابل کسانی که معرفت کمتری دارند را کمرنگ نشان دهیم، لذا باید هر دو را اثرگذار بدانیم، اما هر چه معرفت بیشتر باشد، اثری که بر جای خواهد گذاشت، بیشتر خواهد بود، بنابراین برای بهره بردن از نور امام (علیه‌السلام) لازم است معرفتمان را نسبت به این انوار بالا ببریم.»

حجت الاسلام ابوالقاسمی ادامه می‌دهد: «یکی از عوامل بسیار مهم در امر معرفت‏‌افزایی که در کلام مقام معظم رهبری هم بسیار پررنگ است، جایگاه و وظیفۀ روحانیت در جامعه است و به عبارت دیگر روحانیون باید بیشترین نقش را در میان کسانی در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت دارند، دارا باشند. یک روحانی باید مطلبی را که در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد حقیقتاً روحانی باشد، یعنی جنس مطلب باید فرای این عالم باشد. آسمانی باشد. روحانی باشد. از جنس زمین نباشد تا در مخاطبان اثرگذار باشد و آنان را بالا ببرد. قشر روحانیت باید جایگاه و قدر خودشان را بدانند و از این فرصت الهی نهایت بهره را ببرند.»

زیارت اربعین، زینتی برای جلب توجه جهانیان به امام حسین(ع) است

«در میان چهارده معصوم (ع) یک نفر در این عالم جایگاه ویژه‌ای دارد و آن امام حسین (ع) است. ایشان به این دلیل جایگاه پیدا کردند که مظلومانه به شهادت رسیدند. تفاوت امام حسین (ع) با سایر ائمه در این بوده که امام حسین(ع) تعدادی یار و همراه با وفا پیدا کردند که حاضر شدند تا پای جان در رکاب امام زمانشان بایستند. ضمن اینکه خود ائمه(ع) از جمله امام صادق و امام رضا (علیهماالسلام)، توجهات را به امام حسین (ع) جلب می‌کردند. الان امام ما، امام مهدی (ع) است، ما باید از ماجرای کربلا این درس را بگیرم که عده‏‌ای حاضر به جان‏‌نثاری در راه امام زمانشان شدند، بنابراین ما هم برای امام زمانمان قدمی برداریم.»

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی از منبری‌هایی است که بسیاری از عزادارن حسینی در چند سال اخیر او را در راهپیمایی میلیونی اربعین بارها دیده‌اند. او درباره زیارت اربعین می‌گوید: زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین در این سه چهار سال اخیر با توجه به رغبت بیشتر مسلمانان، خود نشانه از افزایش معرفت نسبت به امام حسین (ع) است، این معرفت عامل حرکت تمام زائران است. اگر خودمان را به دست نور حسینی بسپاریم، این نور ما را رشد می‌دهد، لذا باید پیش از ظهور، امام حسین (ع) به اهل عالم معرفی شود و این مهم با حضور شیعیان در روز اربعین گره خورده است. اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌فرمایند برای ما زینت باشید، یکی از معانی زینت، وسیلۀ جلب توجه است، در واقع شیعیان با زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین دارند توجه عالم را به امام حسین (ع) جلب می‌کنند و این به عنوان یکی از نشانه‏‌های محکم فضای آخرالزمان، در حال وقوع است. حرکت ایجاد شده در روز اربعین برای زیارت امام حسین (ع)، برنامه‌ای توسط خود اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از جانب خدا است و این حرکت مقدمه‏‌ای از مقدمات ظهور است.»


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین