عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
عضو هیئت مدیره خانه مداحان کشور:
پیرغلام برگزیده نخستین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی کشور گفت: خلوص اولین قدم برای موفقیت و ماندگاری مداح اهل بیت(ع)است.
عقیق:حاج یدالله بهتاش پیرغلام برگزیده نخستین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی کشور و از اعضای هیئت مدیره خانه مداحان کشور در گردهمایی مداحان و شاعران آیینی شهرستان آران و بیدگل گفت: خلوص اولین قدم برای موفقیت و ماندگاری مداح اهل‌بیت(ع) است.
وی با بیان اینکه خلوص، عیار مداحی را بالا می برد و به اعمال انسان ارج می دهد، تصریح کرد: مداح در مداحی‌ها باید خدا را پر رنگ ببیند، زیرا هرچه به خدا متصل باشد ماندگار است.
این پیرغلام اهل‌بیت(ع) که نگارنده 35 کتاب دینی است، صداقت را از دیگر عوامل ماندگاری مداح خواند و افزود: برخی مداحان برای گرم شدن فضای جلسه به ذکر مطالب دروغ و خلاف واقع می پردازند که باید در پیشگاه خداوند و ائمه(ع) پاسخگو باشند.
بهتاش با اشاره به اینکه همه ذاکر امام‌حسین(ع) نیستند بلکه برخی کاسب‌اند، افزود: کار مداحی یک کار معنوی است و نباید به گونه ای عمل شود که معنویت آن از بین برود و در واقع مداح نوکر امام حسین(ع) است نه کاسب امام حسین(ع).
پیرغلام برگزیده نخستین اجلاس پیرغلامان حسینی کشور، توجه و تلاش برای شهرت را از آسیب‌های مداحی دانست و افزود: برخی با امام حسین(ع) مشهور می‌شوند و برخی محشور و چه خوب است که مداح با ذکر امام حسین(ع) در پیشگاه ایشان محشور شود.
یدالله بهتاش، مطالعه را از مهم‌ترین شاخصه‌های مداح خوب خواند و افزود: ذکر مطالب صحیح و متقن از منابع اصلی اعتماد مخاطب را جلب می‌کند و برنامه را پربار می‌کند.
عضو هیئت مدیره خانه مداحان کشور افزود: سازمان تبلیغات اسلامی با کمک سایر نهادهای فرهنگی با تغزیه فکری مداحان می‌توانند بسیاری از آسیب‌های این حوزه را رفع کنند.
بهتاش یکی از مهم‌ترین نیازهای مداحان را دانستن احکام مداحی و عزاداری دانست و افزود: برخی از ما فراموش کرده‌ایم که مداحی هم احکام دارد و مداح باید این احکام را بداند.
این مداح و ذاکر اهل‌بیت(ع) در ادامه تصریح کرد: یاد گرفته‌ایم که گفته‌اند با شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشید و با عزاداری آنها عزادار، ولی مواظب نیستیم که شادی اهل‌بیت(ع) احکام دارد و اشتباه است که به اسم شادی، هر کاری را انجام بدهیم و عزاداری اهل بیت(ع) هم احکامی دارد.
بهتاش افزود: دانستن احکام مداحی، جلسات عزاداری را از رسوخ بسیاری از آفت ها و انحرافات حفظ می‌کند.
وی با اشاره به اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین هدف قیام امام‌حسین(ع) در عاشوراست، خاطرنشان کرد: مجالس هیأت‌های مذهبی نباید خالی از موعظه باشد و برای بهتر برپا شدن این گونه مجالس باید به این موضوع توجه کافی داشت.
یدالله بهتاش با بیان خاطراتی از 6 سال نوحه‌خوانی در محضر رهبر معظم انقلاب در ایام محرم اظهار کرد: در یکی از این برنامه‌ها که در خلال مدیحه‌سرایی به ذکر احادیثی از ائمه و مطالب وعظ پرداختم، مقام معظم رهبری ضمن تمجید از بیان این مطالب، از بنده خواستند در جمع مردم به این شیوه مدیحه سرایی کنم و این نشان از تاکید معظم له به موعظه در مجالس عزاداری است.
عضو هیئت مدیره خانه مداحان کشور، حفظ وحدت مسلمین را از جمله الزامات مجالس عزاداری خواند و افزود: حفظ وحدت، جذب حداکثری و دفع حداقلی از جمله خواسته های مقام معظم رهبری است که باید در جلسات مذهبی نمود عینی پیدا کند.
بهتاش در پایان متذکر شد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند امت من اگر دو کارانجام دهند از دوستان اهل‌بیت(ع) در بهشت خواهند بود که یکی از آن احترام به بزرگان و دیگری مهربان بودن با جوانان است و این امر برای پیرغلامان و نوگلان حوزه مداحی نیز صدق می‌کند.
سخنرانی فرماندار، دادستان و رئیس اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل، چاووش‌خوانی، همخوانی مداحان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
یادآور می‌شود، گردهمایی مداحان شهرستان آران و بیدگل به‌همت کانون مداحان و شاعران آیینی و اداره تبلیغات اسلامی در کانون شهید عربیان این شهر برگزار شد.
کانون مداحان و شاعران آیینی تشکّلی از منتخبان مداحان و شاعران است که با فرایند انتخابات، تعیین و تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی به تدبیر امور مداحان و شاعران می‌پردازد و بیش از 380 مداح و شاعر آیینی شهرستان آران و بیدگل در این کانون عضو هستند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین