عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه ایجاد هیئت‌ها و تکیه‌ها وسیله‌ای برای همگرایی ملی است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تقسیم کاری بین هیئت‌های مذهبی و مساجد ایجاد شده است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حمید آقایی، سخنگو و معاون هماهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد به تحلیل این مسئله پرداخت که آیا محوریت عزاداری در ماه محرم در مساجد است یا در تکیه‌ها و عنوان کرد: تکیه‌ها برای اخذ معارف دینی و توجه به اهل بیت(ع) برکت هستند و تعداد مساجد ما نیز به اندازه ای نیست که بتواند پاسخ گوی خیل عظیم حضور عزاداران باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میزان دسترسی به مساجد در برخی مناطق کم است و با توجه به اینکه در ماه محرم از هر قشر و مذهبی حتی هموطنان غیر مسلمان ما در عزاداری امام حسین(ع) شرکت می کنند، مراسم محرم و ایجاد هیئت ها تبدیل می شود به نمادی از همبستگی ملی.

حجت‌الاسلام آقایی به قدمت چندین صد ساله هیئت ها و حسینیه در کشور اشاره و اظهار کرد: آنچه مهم است، حضور امام جماعت و یک عالم روحانی در تکیه ها و هیئت ها است که این مسئله نیز در بسیاری از هیئت ها رعایت می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از افراط در ایجاد تکیه‌ها خودداری شود، گفت: نباید اینگونه شود که هر کسی در کنار مغازه و محله خود داربستی را بسته و تکیه ای ایجاد کند، در این صورت هیئت ها و تکیه ها به جای اینکه نماد همگرایی مردم باشد نماد واگرایی می شود.

این کارشناس مسجد عنوان کرد: باید با یک نگاه جامعه شناختی و اجتماعی به این مسئله نگاه شود که عزاداری مراسمی برای وحدت آفرینی است و بیشتر نمایش حضور ملی، دینی و معنوی مردم است.

وی در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر مساجد نیز فعالیت های خوبی را آغاز کرده‌اند و به شکلی تقسیم کاری در این خصوص بین مساجد و هیئت ها انجام شده است. به این نحو که مساجد بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم سخنرانی، مداحی و عزاداری برگزار می کنند و هیئت های عزاداری نیز عملاً بعد از نماز به راه می افتند.

هیئت ها، تکیه و حسینیه ها مکمل مساجد خواهند شد، اگر!

آقایی تصریح کرد: ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که دسته‌روی‌ها با وقت نماز تلاقی پیدا نکند و هنگام نماز دسته‌جات به سمت برگزاری نماز جماعت در مساجد پیش بروند مگر زمانی که امکانی برای این کار وجود نداشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد هیئت‌ها، تکیه و حسینیه ها مکمل مساجد خواهند شد.

حجت الاسلام آقای تصریح کرد: اگر مساجد هم به نحوی برنامه ریزی کنند که پاسخ گویی لازم برای قشر وسیعی از جوانان داشته باشند به محور عزاداری محرم تبدیل می شوند. البته اکنون در روستاها و حتی بسیاری از شهرستان ها و شهرک هایی که ساخته شده مساجد محور عزاداری اباعبدالله هستند و آنچه در خصوص هیئت های متعدد گفته می شود بیشتر به شهرهای بزرگ اختصاص دارد که اگر به دیده فرصت به هیئت ها و حسینیه ها نگاه شود تا حد زیادی می تواند به عنوان نقش مکمل، به مساجد کمک کند.

در محرم مساجد هیچ مشکل مالی ندارند

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل مالی یا مشکل دیگری برای مساجد در برگزاری مراسم محرم وجود دارد، گفت: شاید در ایام دیگر سال مشکل مالی مساجد داشته باشند اما در ماه محرم چنین مشکلی وجود ندارد.

حجت الاسلام آقای در خصوص کمبود امام جماعت در برنامه های ماه محرم، نیز گفت: در ماه محرم با اعزام روحانی از قم یا سایر حوزه های علمیه مشکلی در خصوص روحانی وجود ندارد و تعداد ائمه جماعات در ماه محرم نسبت به سایر روزهای سال دو برابر می شود.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین