عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
گفت و گوی تفصیلی عقیق با حاج حسین سازور در آستانه ماه محرم/بخش پایانی
همین آقایانی که به آن ها اطلاق شیعه انگلیسی می‌شود شیعه نیستند. این‌ها انگلیسی هایی هستند که به خودشان رنگ شیعه زده‌اند.
عقیق: این روز ها شهر در تب و تاب ورود به یک میهمانی بزرگ است. بیرق ها و سیاهی ها خبر از نزدیک شدن به ماه عزای سالار شهیدان می دهند. حسینیه موج الحسین(ع) سال هاست یکی از اصلی ترین پایگاه های اجتماعات عزاداران حسینی است . در آستانه ماه محرم در این حسینیه پای صحبت های حاج حسین سازور مداح و ذاکر اهل بیت(ع) نشستیم . کسی که هیئتی ها او را به پیش رو بودن در مسائل روز می شناسند. خودش در این باره می گوید: ما را که از ابتدا به عنوان یک مداح انقلابی می‌شناسند که به هنگام هر اتفاق و مناسبت در مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موضع‌گیری می‌کنیم ولی وقتی کسی که انتظار چنین موضع‌گیری هم از او نیست اظهارنظر خوبی راجع به انقلاب انجام می‌دهد، بازخورد خوبی در جامعه از خود به جای می‌گذارد.

بخش اول گفت و گوی تفصیلی عقیق با حاج حسین سازور را اینجا خواند ، در ادامه بخش پایانی این گفت و گو منتشر می شود:


*در آستانه ماه محرم هستیم. به نظر شما هیئت ها قبل از ورود به ماه عزای سیدالشهدا(ع) باید چه آمادگی هایی را در خود ایجاد کنند؟

می‌دانید که قبل از آغاز محرم، واقعه بزرگ غدیر را داریم. این‌ رویدادهای تاریخی، اتفاقی نیست. عید غدیر بی‌حساب و کتاب 12 روز قبل از محرم واقع نشده . ما چیزی به عنوان اتفاق در عالم نداریم .

به نظرمن یکی از علت‌هایی که غدیر به محرم می‌رسد همان اکمال دین است؛ چرا که دهه اول ذی‌الحجه را به دهه کمال می‌شناسند. روایت داریم که در این ماه حضرت موسی(ع) آن طور که خداوند متعال مدنظر داشت عبادت و بندگی کرد و در این حال به او وحی نازل شد که باید این تعبد به خدا را به این دهه تمام کند.

**عبادت بنده از دریچه غدیر، تجلی پیدا می‌کند

غدیر واقعه بزرگی است که خداوند متعال به بندگانش امر می‌کند وقتی در عبادت و بندگی به جامعیت برسند رسالتی بر دوش آن‌ها می‌نهد که به واسطه درک فضلیت آن به اکمال دین دست پیدا می‌کنند. آن رسالت، درک و بهره‌مندی از وجود ولایت است. زیرا در روز عید غدیر خداوند نعمت و برکت خود را بر بندگانش تمام می‌کند. و اصلاً به معنای واقعی، عبادت بنده از دریچه غدیر، تجلی پیدا می‌کند.

**کسب معارف محرم در گرو درک غدیر است

هرکس در غدیر دینش تجلی پیدا کرد و علی(ع) را به معنای واقعی پذیرفت و ولایتمدار شد، خداوند مُزد او را در رسیدن به معارف محرم قرار داده است. در این راستا توفیق پیدا می‌کند خداوند عاشقش شود. وقتی خداوند متعال عاشق بنده‌ای شود بنابر روایت او را به درجه شهادت می‌رساند و وعده داده خودش خون بهای آن بنده است.



*یعنی باید برای درک محرم از دریچه غدیر وارد شویم؟

قطعا این طور است. اگر کسی در این چند مناسبت پیش از محرم غافل باشد و بدون آمادگی وارد ماه محرم شود شاید از این دریای بی‌کران معرفت، بی‌نصیب باشد.

**همه در زیر بیرق محرم عاقبت به خیر می‌شوند

البته نباید این نکته نادیده گرفته شود که در این ماه، بی‌دین‌ها هم لباس مشکی می‌پوشند. بی‌حجاب‌ها هم به هیئت‌ می‌آیند. ولی متأسفانه شاهد هستیم که پس از محرم همه دوباره به همان حال برمی‌گردند. اگر در ماه محرم این‌ها در همان حالی که هستند بمیرند، عاقبت به‌خیر هستند. ولی بعد از محرم، دوباره به حال سابق برمی‌گردند.

**در اردوگاه امام حسین(ع) کسی نگران نجات نباشد

مصداق بارز آن روایت امام صادق(ع) است که فرمودند: «هرکس در روز عرفه در عرفات باشد و شک کند که بخشیده شده، کافر است». از ایشان سوال کردند حتی غیر از شیعیان. فرمودند: حتی غیر از شیعیان! ولی چون از عرفات بیرون می‌آید و دوباره از روی اعتقاد ضعیف، گناه به سراغش می‌آید. باید این طور بگویم تا در اردوگاه و هیئت امام حسین(ع) هستید نجات پیدا می‌کنید و هیچ نگرانی ندارد. این نگرانی برای بعد از محرم است.

**مُزد بهره‌مندی از ولایت رسیدن به کشتی نجات است

روایت داریم که امام معصوم فرمودند: اگر این روز را شما قبول کردید من از شما این دین را می‌پذیرم. اگر غدیر را نپذیرید من از شما این دین و عبادت را نمی‌پذیرم. در صورت پذیرفتن ولایت و عید امامت ما آن بنده را به پاس این بهره‌مندی مُزد می‌دهیم و او را به کشتی نجات حضرت سیدالشهداء(ع) می‌رسانیم.

* با توجه به صحبت‌های شما برای رسیدن به استفاده مطلوب از این روزهای پربرکت نیاز به یک آمادگی است. چطور باید آن مستمع به این آمادگی روحی دست یابد؟

هیئتی‌های ما باید قبل از محرم این آمادگی را کسب کنند. این مسیر از دریچه برخورد اعتقادی بدست می‌آید. اگر با مسئله امام حسین(ع) اعتقادی برخورد شود، همه چیز مستحکم خواهد بود و در صورت رفتار احساسی، به نتیجه مقطعی دست پیدا می‌کنیم. اگر با هیئت، مداح، سینه زن و اطعام امام‌حسین(ع) اعتقادی عمل شود همچون کوه، استوار و محکم خواهد بود. یعنی به عبارت بهتر در صورت برخورد احساسی و کسب نتیجه مقطعی، پاسخ لازم از این موضوع به دست نمی‌آید و یا به معنای واقعی آن مطلوبیت موردنظر به منصه ظهور نخواهد رسید.


*منظور از برخورد احساسی چیست؟

متأسفانه شاهد هستیم بعضاً نفری می‌آید و گلایه می‌کند که ما به هیئت رفتیم، از امام حسین(ع) رفع حاجت و گرفتاری طلب کردیم اما توفیقی حاصل نشد. باید در پاسخ این کج‌فهمی‌ها بگویم اعتقادی پا به هیئت نگذاشتید و دامن اهل‌بیت را از روی احساس و معامله گرفتید! یا عزیزی می‌گفت رفتم مشهد خدمت حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) و کارم درست نشد؛ چون شما امتحان کردید که ببینید اهل‌بیت مستجاب الدعوه هستند یا نه ؟ و یا اینکه برخی این نظر را داشتند که برویم ببینیم این کشتی نجات است!

**در دستگاه امام حسین(ع) هیچ چیز را نباید امتحان کنیم!

همچون آن آموزگاری که به شاگردش آموخت برای رد شدن از رودخانه هم می‌توان بسم‌الله‌الرحمن الرحیم خالصانه و با اعتقاد بگوید و بدون هیچ مشکلی تردد کند و شاگرد این کار را با موفقیت انجام داد. اما خود آموزگار چون صرف امتحان کردن این ذکر را به زبان آورد به هیچ توفیقی دست پیدا نکرد و در آب فرو رفت. به واقع رفتار احساسی قابل قبول نیست و باید با این دستگاه، اعتقادی برخورد کرد. لذا فردی که نگاهش به دستگاه امام حسین(ع) اعتقادی است هیچ مشکل و یا بحرانی او را از پا درنخواهد آورد.

**با باور و یقین به امام حسین(ع)، عقب‌نشینی در کار نیست

اگر همه دنیا در مقابل او جبهه بگیرند و علیه او بایستند برای یک لحظه هم عقب‌نشینی نخواهد کرد. مصداق بارز آن حضرت امام(ره) و امروز حضرت آقا هستند که اگر دنیا جلوی ما بایستد برای اینکه به امام حسین(ع) باور و یقین دارند و هیچ شبهه‌ای نسبت به قدرت امامت و نفوذ آن‌ها در قدرت لایزال الهی ندارند.

  *یکی از هشدارهای رهبر معظم انقلاب به هیئت ها مراقبت از جریان تشیع انگلیسی است. این جریان چند مشخصه دارد: یکی انحراف در نوع اداره هیئت و عزاداری‌هاست. دوم موضع نداشتن در برابر استکبار و سوم ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است . به نظرشما راهکار های مقابله با این جریان چیست؟

ببینید! نقطه مقابل کربلا یک نقطه نبود بلکه ده‌ها نقطه داشت. وقتی حضرت سیدالشهداء(ع) در کربلا شروع کردند به نمازخواندن همه با حیرت پرسیدند شما نماز می‌خوانید، ما هم نماز می‌خوانیم. حضرت آیه قرآن خواندند و آن‌ها گفتند ما خودمان قرآن را حفظ هستیم.  از پیامبر اسلام حدیثی نقل کردند و آن‌ها در پاسخ گفتند ما خودمان صحابه پیامبر هستیم. یعنی هرکدام شبیهی از دین برای خودشان قائل شده بودند. حضرت‌آقا در مورد این تشیع انگلیسی می‌فرمایند: صدای شیعه‌ای که از انگلیس بیاید ما قبول نداریم. این هم جزء مسائلی است که سینه‌زن امام حسین(ع) و هیئتی حواسش جمع است. یعنی می فهمد که امام حسین(ع) یعنی مبارزه! الان چه کسانی دارند در دنیا جنایت می‌کنند؟


**نگویید شیعه؛ انحرافشان بیّن است

چه کسانی امروزچند هزار حاجی را کشته‌اند؟! چه کسانی روز بعد از کشتار منا، بیمارستانی در افغانستان بمباران کردند و به واسطه آن دویست مسلمان کشته شد و صدها زخمی به جای گذاشت. چه کسانی الان حدود شصت سال است خون مسلمانان را می‌ریزند و همواره جنایت می‌کنند؟! چه کسانی الان در سوریه مسلمانان را قتل عام می‌کنند و در عراق روزانه ده‌ها حمله تروریستی و بمباران انجام می‌دهند. سینه زنان امام حسین هستند؟! پس بنابراین همین آقایانی که به آن ها اطلاق شیعه انگلیسی می‌شود شیعه نیستند. نام آن‌ها را نگذارید شیعه‌انگلیسی؛ این‌ها انگلیسی هستند که به خودشان رنگ شیعه زده‌اند. انحرافش که بیِّن است واقعاً نمی‌دانم از چه‌کسی و چه جبهه‌ای دفاع می‌کنند.

جالب‌است بدانید بی دین‌ها هم از حضرت سیدالشهداء(ع) درس گرفته‌اند و امام حسین(ع) را مقتدای خودشان می‌دانند مثل رهبر هند، رهبر پاکستان و خیلی از رهبرهای دنیا که دین نداشتند ولی امام حسین(ع) را الگو قرار می‌دادند. آن نقطه برجسته‌ای که برای آن‌ها مشهود شد، مبارزه با ظلم است. چطور آن بی دین‌ها فهمیده‌اند شما نمازخوان‌ها نمی‌فهمید؟ پس همه‌جا نماز به تنهایی کارساز نیست و به واقع اصل را رها کرده‌اند و به فرعیات بیشتر اهمیت می‌دهند. هرکس در دین، فرعیات را بر اصول برتری داد مثل حمار در گِل خواهد ماند.

* یکی از مباحثی که درباره نسل جدید مداحان مطرح است موضوع استاد دیدن است . خود شما چقدر به ذاکرینی که با آن ها برخورد دارید، این نکته پراهمیت را گوشزد می‌کنید؟

کسی که وارد دستگاه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) شود و بخواهد به تعالی برسد باید پله‌ها را یکی یکی طی کند و به مدارج‌عالی دست یابد. پس باید در این مسیر حتماً پله پله به افق برسد و نه به یک باره! گرچه در وصف سفینه نجات بودن امام حسین(ع) فرمودند: اوسع و اسرع- وسیع‌تر و سرعتش زیادتر است. ولی وقتی کسی به دستگاه امام حسین(ع) برسد نمی‌تواند به یک باره پای خودش را از پله اول به پله دهم بگذارد.

**همه بزرگان آرام آرام به تعالی رسیدند

پله پله که بالا بروید تعالی را درک می‌کنید. مگر می‌شود هنوز به پله اول پا نگذاشته‌اید و عوالم آن را درک نکرده‌اید خودتان را به پله دهم برسانید؟! شما باید این پله‌ها را آرام آرام طی کنید. امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، مراجع، اولیای خدا و عرفای بزرگ هم این مسیر را پله پله و آرام آرام طی کردند و به افق‌ها رسیدند.


**آمریکا در چشم استاد ندیده‌ها عظمت دارد

یک وقتی مرحوم سیدعلی نجفی می‌گفت: بعضی‌ها می‌گفتند مگر می‌شود جلوی آمریکا ایستاد! چون استاد نداشتند و چون اهل مبارزه نبودندآمریکا در چشمانشان عظمت داشت. واقعاً این طور بود. زیرا در چشم کسی که استاد ندارد و اهل مبارزه نیست، آمریکا عظمت دارد. اما در چشم امام خمینی(ره) آمریکا هیچ جایگاهی ندارد و همان طور که به طعنه و کنایه فرمودند: آمریکا را زیر پا می گذاریم. چون امام(ره) استاد داشتند و ضمناً این راه را هم طی کرده بودند. مگر حضرت آقا نفرمودند که او نخستین بود که دومی نداشت. و همچنین در بیان دیگری داشتند امام(ره) تا مرز عصمت رسید و نشان داد که انسان‌ها می‌توانند طعنه به عصمت بزنند.

*شما از جمله ذاکرینی هستید که فضا و حال و هوای دوران دفاع مقدس را درک کرده اید؛ سوال اینجاست که چطور می‌توانیم آن حال و هوای معنوی و آن از خودگذشتگی‌های جبهه را به جامعه وو  هیئت‌ها تسرّی بدهیم؟

من بارها گفته‌ام جبهه مملو از بچه‌های هیئتی بود. اما هیئت پُر از بچه‌های جبهه‌ای نیست. یعنی بچه‌های هیئتی به جبهه سرازیر می‌شدند. حضرت امام(ره) فرمود: «ریشه مسجد در کلمه سجده است و مسجد جایی به نام محراب دارد. محراب از ریشه حرب تشکیل شده است؛ محراب یعنی محل حرب.» برخی اشتباه فهمیدند که کسی صاحب محراب است فقط تسبیح بیندازد و عبادت روزمره انجام دهد. اهل محراب بودن یعنی اهل جنگ بودن. هیئت هم همین طور است و جبهه در درون هیئت‌ها رنگ و بو گرفت. جبهه ها از درون هیئت ها شکل گرفتند . همان‌طور که مبارزه جزئی از صفات بارز امام حسین(ع) به شمار می‌رود؛ اگر مبارزه را از امام حسین(ع) جدا کنیم امام حسین(ع) از مقام انسان کامل نزول پیدا می‌کند و دیگر شما اعتقادی به امامت ندارید.

حاج حسین سازور و حاج رضا پور احمد در سال های حماسه

حاج حسین سازور و حاج رضا پور احمد در دوران دفاع مقدس

 **برخی علی علی می‌کنند و به دستگیری از ایتام، اعتنایی ندارند!

امامت یعنی انسان کامل و پذیرفتن همه ابعاد وجودی امام معصوم. مثلاً برخی از این دراویش ندای علی سر می‌دهند ولی اصلاً مبارزه‌های حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) را قبول ندارند. و شب زنده داری مولا را زیر سوال می‌برند و به کمک به ایتام اعتنایی ندارند. مولا امیرالمومنین(علیه‌السلام) دو اتاق 3.5 متری داشتند که یکی برای خودش و حضرت زهرا و دیگری اتاقی برای امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) بوده است. پس باید امامت را با همه ابعادش بپذیریم.

قطعاً امام انسان کامل است و انسان کامل یعنی امام معصوم؛ و هرچه شما بخواهید با اعمال وقایع و رویدادی به جایگاه والای امامت آسیب وارد کنید در واقع امام‌شناس نیستید. شما هم که می‌خواهید راجع به هیئت امام‌حسین(علیه السلام) کار کنید باید این دستگاه را با تمام ظرفیت‌هایش دنبال کنید.

  *نظرشما درباره فعالیت رسانه ای سایت عقیق در فضای هیئت ها چیست و این رسانه باید چه التزام‌هایی را مدنظر قرار دهد ؟

بهترین توصیه این است کارهای رسانه‌ای عقیق را جهت‌دار انجام دهید و جهت‌تان را گم نکنید. بر روی اصول پافشاری کنیدمثلا هیچ لزومی ندارد که هر سخن و هر مطلبی را از هر هیئت و مداح و سخنرانی منتشر کنید!  شما با تبلیغ و کار رسانه ای باعث می شود که اگر او تاکنون ده  مخاطب داشته از امروز با تبلیغ شما به بیست مخاطب و بیشتر می‌رسد. سایت عقیق در واقع رسانه تخصصی هیئت‌های مذهبی است و با خبرگزاری های دیگر که همه نوع اخباری را منتشر می کنند متفاوت است ؛ به همین خاطر شما باید در جهت اعتلا و تقویت هیئات مذهبی و به اهتزاز درآوردن پرچم امام حسین(ع) بر فراز جوامع اسلامی، کوشا باشید.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین