عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
حجت‌الاسلام مشکوری خبر داد
مدیر کانون خورشید گفت: یکی از سنت‌های تکریم عید غدیر خم، نماز جماعت این عید است که متأسفانه در طول تاریخ مهجور مانده، امسال تلاش می‌کنیم نماز این عید فرخنده احیاء شود.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین مشکوری، مدیر کانون خورشید در آستان عید غدیر خم اظهار داشت: روایتی از امام رضا (ع) وجود دارد که ایشان می‌فرمایند:‌ عید غیر بین عید قربان، فطر و ایام جمعه مثل ماه بین ستارگان می‌درخشد. بنابراین عیدی که به تعبیر روایات عیدالله الکبر است براساس روایت امام رضا (ع) دارای صفات و خصوصیات خاصی است که بزرگتر از سایر اعیاد قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با همه این اوصاف چطور می‌شود که عید قربان، فطر و روزهای جمعه نماز جماعت داشته باشد اما عید غدیر نداشته باشد درحالیکه از این سه عید به تعبیر امام رضا (ع) بالاتر است، توضیح داد: بنابراین اگر در روایات و فتاوا غور کنیم مشاهده می‌کنیم که این روز هم به سنت رسول خدا (ص) نماز دارد  چرا که خود حضرت رسول (ص) پیش از ایراد خطبه غدیر به جماعت برپا داشت و با این عبارت که «الصلاة جامعة» دو رکعت نماز خواند و سپس خطبه غدیر را ایراد کرد.

حجت‌الاسلام مشکوری در ادامه یادآور شد: با توجه به این روایت و اینکه مراجع عظام تقلید از قرن پنجم بدین امر تأکید کردند از جمله شیخ مفید پیرامون این مسئله فتوا داده و نماز عید غدیر را خودش در میدان بغداد با هزاران نفر و وجود تعداد زیادی از اهل سنت به جماعت خوانده است، بنابراین این بزرگان عملاً نماز عید غدیر را احیاء کردند.

وی همچنین افزود: اما متأسفانه از قرن پنجم تا به امروز که قرن پانزدهم است قریب هزار سال در اعصاب مختلف این نماز برپا می‌شده کمااینکه امروز میان مراجع زنده حضرات آیات سیستانی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، هاشمی شاهرودی و مرحوم آیت‌الله بهجت به جواز اقامه این نماز به جماعت فتوا دادند بنابراین نماز جماعت عید غدیر از سنت‌های تکریم عید غدیر است مع‌الاسف در طول تاریخ مهجور مانده است ان‌شاءالله که بتوانیم امسال این نماز را احیاء کنیم.

مشکوری یادآور شد: خداوند را شکر می‌گوییم که به ما توفیق داده امسال در مسجد جامع غدیر خم در تهران به امامت آیت‌الله هاشمی‌مجد این نماز باشکوه را به جماعت برگزار کنیم و پس از آن هم سفره اطعام مفصلی برپا خواهیم کرد و از همه خوانندگان این مطلب نیز دعوت می‌کنیم که در این مجلس حضور یابند.
منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین