عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
جبرئيل در آن ايام به طور مرتب به حضور فاطمه(س) نازل مي‏شد و او را در عزاي پدر تسليت مي‏گفت و از مقام و جايگاهش در آن سوي جهان با خبر مي‏ساخت و همچنين از اوضاع آينده‏ي دنيا و سرنوشت بچه‏هايش آگاه مي‏نمود

عقیق: از سخنان اهل‏بيت عصمت و طهارت استفاده مي‏شود که مصحف فاطمه(س) بعد از رحلت رسول خدا که فاطمه‏ي زهرا(س) به شدت محزون بود، (در طول هفتاد و پنج روز مدت زندگي آن حضرت بعد از پدرش)، نازل شده است.

حضرت امام صادق(ع) در اين باره مي‏فرمايند:

ان فاطمه(س) مکثت بعد رسول‏اللَّه صلي اللَّه عليه و آله خمسه و سبعين يوما و کان دخلها حزن شديد علي ابيها و کان ياتيها جبرئيل فيحسن عزاها علي ابيها و يطيب نفسها و يخبرها عن ابيها و مکانه و يخبرها بما يکون بعدها في ذريتها و کان علي عليه‏السلام يکتب ذلک فهذا مصحف فاطمه.(1)

به يقين فاطمه (س) بعد از پدرش تنها هفتاد و پنج روز در اين جهان زندگي کرد و در طول آن مدت غمها و غصه‏هاي زيادي را تحمل نمود.

جبرئيل در آن ايام به طور مرتب به حضور فاطمه(س) نازل مي‏شد و او را در عزاي پدر تسليت مي‏گفت و از مقام و جايگاهش در آن سوي جهان با خبر مي‏ساخت و همچنين از اوضاع آينده‏ي دنيا و سرنوشت بچه‏هايش آگاه مي‏نمود و علي(ع) آنها را مي‏نوشت و همه‏ي اينها مصحف فاطمه(س) را تشکيل مي‏داد.

و در يک حديث ديگري امام صادق(ع) مي‏فرمايند:

مصحف فاطمه ما فيه شي‏ء من کتاب اللَّه و انما هو شي‏ء القي عليها بعد موت ابيها.(2)

در مصحف فاطمه چيزي از آيات قرآن نيست، بلکه آن مصحفي است که بعد از فوت پدرش به او داده شده است.

و بالاخره در حديث سومي از امام جعفر صادق(ع) مي‏خوانيم:

ان اللَّه تعالي لما قبض نبيه صلي اللَّه عليه و آله دخل علي فاطمه عليهاالسلام من وفاته من الحزن ما لايعلمه الا اللَّه عز و جل فارسل اليه ملکا يسلي غمها و بحدثها فشکت ذلک الي اميرالمؤمنين عليه‏السلام فقال عليه‏السلام: اذا احسست بذلک و سمعت الصوت قولي لي فاعلمته بذلک فجعل اميرالمؤمنين يکتب کلما سمع حتي اثبت من ذلک مصحفا... [3]

خداوند چون رسول خدا را قبض روح کرد، فاطمه‏ي زهرا از اين جهت به شدت محزون گشت که جز خدا کسي از درد دل او خبر نداشت.

لذا ملکي را به سوي او فرستاد، تا وي را تسليت گفته و با او گفتگو کند.

فاطمه(س) اين موضوع را به اطلاع علي(ع) رسانيد، آن حضرت فرمود: هرگاه چنين احساس کردي مرا با خبر کن. بدين صورت فاطمه(س) علي(ع) را از آمدن ملک با خبر مي‏ساخت، و علي(ع) گفتگوها را مي‏نوشت. از اين طريق مصحف فاطمه به وجود آمد.

از اين احاديث استفاده مي‏کنيم که مصحف فاطمه در طول هفتاد و پنج روز زندگي مصيبت بار فاطمه(س) بعد از رحلت پدر بزرگوارش به تدريج نازل شده و اميرالمؤمنين(ع) آن را نوشته و به نام مصحف فاطمه(س) نامگذاري گرديده است.

در مجموع، از مطالب استفاده مي‏کنيم که مصحف فاطمه از جانب خدا توسط پيک وحي (جناب جبرئيل) به فاطمه(س) القاء شده و اوضاع آينده جهان و اخبار غيبي در مورد سرنوشت فرزندان فاطمه عليهاالسلام و جنايات خلفا و پادشاهان ستمگر و ساير مسائل غير فقهي در آن به ثبت رسيده و آن کتاب جزو ودايع امامت، هم‏اکنون در محضر امام زمان- عجل اللَّه تعالي فرجه- مي‏باشد.

 

پی نوشت ها:

1_(بحارالانوار،ج26،ص41،ح72؛ کافی،ج1،ص 241،ح5،و ص 458، ح1؛ بصائر، ص 153،ح6؛ عوالم، ج11،ص 188)

2_ (بصائر الدرجات، ص 159،ح27)

3_(از کتاب تحلیل سیره فاطمه زهرا(س) تألیف علی اکبر بابازاده استفاده گردید.)

211008 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین