عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
همه آمدند تا از صادق‌ترین حماسه‌خوان تجلیل کنند
سرلشکر شهید صیاد شیرازی به بنده گفتند شما باید در این مسیر به کمک انقلاب بیایید. هیچ کار دیگری جز ستایشگری اهل بیت و حماسه‌خوانی این دفاع ارزشی برازنده شما نیست.


گزارش تصوبری


عقیق: مراسم "حماسه خوان صادق" ویژه نکوداشت حاج صادق آهنگران با حضور مسئولان، مدیران و خانواده‌های معظم شهداء در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش عقیق، "نکوداشت حماسه‌خوان صادق" عنوان آیین تجلیلی بود که فرهنگسرای اندیشه با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور مسئولان، روسای بنیاد آثار حفظ و آثار نیروهای مسلح و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران ویژه قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات ارزشمند حاج صادق آهنگران مداح ارزشی و مبلغ ماندگار دوران جنگ تحمیلی برگزار کرد.

امیر ایراهیم گلفام رئیس بنیاد حفظ و آثار ارزش‌های دفاع مقدس در ابتدای این مراسم، تصریح کرد: در علوم نظامی دو سوم قوا مربوط به روحیه است؛ کاری که حاج صادق آهنگران به نحو شایسته‌ای انجام داد و اصلاً فرماندهان و مدیران رزمی و حتی تبلیغی جنگ درگیر این موضوع نبودند. چون کسی بود که در بالا بردن روحیه رزمندگان مهارت داشت.

وی افزود: ما باید فرهنگی که از سوی شهداء آزادگان و جانبازان بر جای مانده را حفظ کنیم. خوشحالم که امروز در این جمع قرار گرفته‌ام و این کار که همچون دغدغه‌ای چند سال در دست اقدام بود بالاخره انجام شد. زیرا یکی از نمادهای اصلی دوران جنگ، حاج صادق است.

گلفام در پایان سخنان خود به بازتاب نواهای حاج صادق اشاره کرد و گفت: حاج صادق تنها بر روی پاسداران، بسیجیان و یا قشرخاصی تأثیرگذار نبود، ما هم در ارتش جمهوری اسلامی از نواهای ایشان بهره می‌بردیم و به واقع هنگام شنیدن مرثیه حاج صادق یک تحول زیادی در جهت پیشبرد اهداف دفاعی جنگ در مجموعه گردان‌ها و یگان‌های نظامی ما شکل می‌گرفت.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این مراسم در پشت تریبون حاضر شد و نماد اصلی بروز و ظهور دفاع مقدس را صادق آهنگران دانست و تصریح کرد: به واقع  درصد بالایی از توفیقات جنگ را باید مدیون نواهای حاج صادق آهنگران بدانیم. چرا که او رزمنده‌ها را برای رسیدن به موفقیت و پیروزی ترغیب می‌کرد. گاهی اوقات آن‌ها از گره‌خوردن عملیات‌ها خسته می‌شدند.


وی با اشاره به اینکه بسیاری در جنگ تلاش کردند اما نماد آن‌ها حماسه‌خوانی آهنگران بود، افزود: بسیاری از فرماندهان و سرداران در دوران جنگ خدمات و تلاش‌های بسیاری را در جهت رسیدن به پیروزی و حفظ تمامیت ارضی انجام دادند اما این‌ها همه زیر یک نماد فعالیت می‌کردند و آن همین حماسه‌خوان صادق بود. به واقع این عنوان برازنده آهنگران است. زیرا حقیقتاً ایشان نماد اصلی مقاومت و حرکت انقلاب اسلامی در دوران دفاع 8 ساله بود.

مرادخانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز می‌بینیم مسئولین ما در مقابل استکبار جهانی و دیگر کشورهای ابرقدرت، مقتدرانه موضع‌گیری می‌کنند یادمان نرود که چه مردان دلیری این اقتدار و صلابت را آفریدند. و خلق آن هم به واسطه شور و نوای حاج صادق آهنگران به منصه ظهور رسید.

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری تجلیل از صادق آهنگران را تجلیل از فرهنگ غنی دفاع مقدس دانست و گفت: ما امروز از کسی تجلیل می‌کنیم که طلایه‌دار فرهنگ غنی است که امروز بیش از هر مقطعی بدان نیاز داریم.


وی افزود: در نگاه دوراندیشانه مقام معظم رهبری دفاع مقدس این ظرفیت را دارد که همه تاریخ ما را تغذیه کند. البته نیازمند آن هستیم که مولفه‌های این دفاع ارزشی به خوبی تبیین شود. بدون شک یکی از عناصری که باید ارج نهاده شود، حاج صادق آهنگران است. به واقع او به عنوان یک رسانه و هنرمند بلامنازع در دفاع مقدس عمل کرد.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه آهنگران نشان داد که مداحی با بُعد حماسی هم تأثیرگذار است، اظهار داشت: مداحی رسانه همیشگی نهضت عاشورا بوده و هست. اما رمز ماندگاری هنر صادق آهنگران ان است که مداحی را به دور از جنبه‌های دیگر ستایشگری اهل بیت به شکل حماسی انجام داد. شاید به این واسطه هم بر دل مردم نشست و خیلی زود آهنگران به منبع جذبی تبدیل شد که بسیاری با صدای او به قافله شهدا می‌پیوستند.

وی خاطرنشان کرد: کار آهنگران تنها روحیه‌بخشی به رزمندگان نبود؛ اتفاقاً او بعد از عملیات‌هایی که به شکست منجر می‌شد با نوع نوای خودش مرهمی بود بر تلخی این اتفاق.  نمونه بارز آن بعد از عملیات والفجر1 همان سخنرانی معروف حاج همت بود که تأثیری نگذاشت و وقتی از آهنگران خواستند به پشت تریبون بیاید او با این جمع کاری کرد که در عملیات بعدی لشکر حضرت رسول(ص) خوش درخشید.

مومنی شریف در پایان سخنان خود به نوآوری صادق آهنگران در بعد از دوران دفاع مقدس هم اشاره کرد و از او خواست که علی‌رغم دو آلبوم عطش و آتش که در چند سال اخیر به بازار عرضه شده باز هم ورود پیدا کند؛ زیرا امروز بیش از مواقع دیگر جامعه نیازمند انتقال معارف و مفاهیم غنی دفاع مقدس است.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان سخنران پایانی این مراسم، اظهار کرد: صادق آهنگران از طرف ملت ایران رجز می‌خواند. اما این رجز تنها در میدان نبرد نبود، بلکه حاج صادق از ابتدای اعزام تا مرحله آماده سازی و سازماندهی و در دل جنگ با رزمنده‌ها بود؛ نواهای او بسیاری را عاقبت بخیر کرد.


وی خاطرنشان کرد: میلیون ها انسان صدای زیبای آهنگران را شنیده‌اند و با این سوز، حماسه‌ها آفریده شده است. امروز باید کمیته‌های تحقیقی و پژوهشی رموز این توفیقات و عنایات را به دست آورده و در اختیار عموم جامعه قرار دهند.

حاج صادق آهنگران پس از تجلیل در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: این تقدیرها به خاطر ارج نهادن به فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس است. حال که این‌جا هستم البته این تفقدها را در شأن خودم نمی‌دانم ولیکن اگر چیزی هم هست به خاطر احترام به پدر و مادر و فرهنگی است که آن‌ها در دل خانواده به بنده آموختند.

وی با اشاره به روضه خانگی که منجر به پرورش این نواها شد، افزود: من فکر می‌کنم جرقه تحول این نواها همان روضه خانگی ملای نابینا در محله قلعه بود. از آن روز به بعد همواره با یاد او روضه خواندم و روز به روز سوز صدایم بیشتر شد. به همین خاطر است من در شهر دزفول به روضه‌های خانگی اهمیت می‌دهم و اصلاً این بسترها را آوردگاهی برای پرتاب به سکوی موفقیت می‌دانم.

آهنگران با بیان این که دلچسب بودن سبک‌های نواهای دفاع مقدس به خاطر زیبایی لحن‌های جنوبی، عربی و لری بود، افزود: برای لذت بیشتر مخاطبین در سبک‌سازی از لحن‌های دزفول و تلفیقی از عرب و لر استفاده کردم. البته نباید از اشعار زیبای مرحوم معلمی غافل شویم که حقیقتاً در پشت پرده و عین گمنامی عمل کردند. حتی جالب است بدانید آیت‌الله حائری شیرازی درباره ایشان به من گفتند شما نی هستید که هرچه دم بود از حبیب‌الله است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشویق‌های سرلشکر صیاد شیرازی اشاره کرد و گفت: یک موقعی در جنگ آنقدر از این گردان به آن  گردان و شهرهای مختلف چه اعزام و چه سازماندهی رفته بودیم می‌خواستم نوع کار خودم را عوض کنم. اما سرلشکر شهید صیاد شیرازی به بنده گفتند شما باید در این مسیر به کمک انقلاب بیایید. هیچ کار دیگری جز ستایشگری اهل بیت و حماسه‌خوانی این دفاع ارزشی برازنده شما نیست. این صحبت‌ها واقعاً مشوقی برای ادامه این مسیر برای بنده بود.

این مبلغ و حماسه‌خوان دفاع مقدس در خاتمه افزود: خیلی خوشحال شدم روزی فهمیدم که امام راحل از طریق رادیو به خواندن من گوش می‌کنند. زیرا روزی یک نوای ضعیفی خوانده بودم و ایشان گوش کردند و خبر به بنده رسید که به ایشان بگویید "حماسی بخوانند؛ مردم ما مردم جنگ هستند". این شد که نوای "ای لشکر صاحب الزمان(عج)" عرضه شد.

در پایان مراسم صادق آهنگران نغمه ای پیرامون جنایات آل سعود و تلفیقی از نواهای دفاع مقدس را اجرا کرد و با استقبال حاضرین مواجه شد.

گفتنی است، مانی رهنما در حاشیه این برنامه از قطعه موسیقی جدید خود با موضوع دفاع مقدس پرده‌برداری کرد. 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین