عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۴
عالمان اهل تسنن با زیر سؤال بردن مدیریت آل‌سعود در اداره مناسک حج، خواستار ورود جدی‌تر سازمان کنفرانس اسلامی شدند
عقیق:مناسک حج امسال در حالی رنگ خون به خود گرفت که بی‌لیاقتی و عدم کفایت آل سعود در اداره حرمین شریفین را بیش از پیش نمایان ساخت، در این میان علما، فضلا و روحانیون اهل تسنن در کنار دیگر برادران دینی خود با انتقاد از عملکرد آل‌سعود در مدیریت مناسک حج خواستار ورود مسلمانان به این موضوع و اداره حرمین شریفین از سوی تمام مسلمانان شدند،‌ به همین منظور با تنی چند از علمای اهل سنت گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه می‌آید:

 

*جبهه‌ای برای راهبری مراسم حج از سوی تمام نمایندگان مسلمانان تشکیل شود

ماموستا سیداحمد سجادی امام جمعه سروآباد با اشاره به حادثه دردناکی که برای زوار بیت‌الله الحرام رخ داد، ابراز داشت: وهابیون عربستان سعودی اسم خودشان را «خادم حرمین شریفین» گذاشتند، در حالی که این اسم برای آن‌ها واقعیت ندارد، آن‌ها مغرضانه کار می‌کنند و در این مکان مقدس کارشکنی می‌کنند، آن‌ها صلاحیت این کار را ندارند.

وی با تحلیل این رویداد افزود: چرا این اتفاقات رخ می‌دهد،‌ آن‌ها وهابی هستند، آن‌ها با زائرانی که از لحاظ دین،‌ ایمان به خدا و محبت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) در وجودشان شعله می‌کشد،‌ رفتار خوبی ندارند، به نظر من این‌ها کسانی هستند که به ظاهر خدمت حرمین شریفین می‌کنند، ولی بر خلاف این شعار خودشان عمل می‌کنند.

ماموستا سجادی خواستار تشکیل جبهه‌ای برای راهبری مراسم حج از سوی تمام نمایندگان مسلمانان شد و ادامه داد: حرمین شریفین تنها مختص به عربستان سعودی نیست، بلکه برای همه مسلمانان هست، باید همه مسلمانان در حرمین شریفین شریک باشند، باید در سطوح جهان و در میان مسلمانان تشکل و جبهه‌ای تشکیل شود و در این رابطه همه سهیم باشند، به نظر بنده عربستان سعودی امروز این صلاحیت را ندارد.

 

*کسانی که ریختن خون مسلمانان را جایز می‌دانند، صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارند

ماموستا قادر سهرابی امام جمعه مهاباد با اشاره به نقش عربستان سعودی در ایجاد التهاب و آشوب در منطقه خاورمیانه و گسترش تروریسم اظهار داشت: به عقیده بنده جنایت‌هایی که عربستان سعودی اخیراً‌ مرتکب شده است، نشان می‌دهد که شایستگی اداره حرمین شریفین را ندارد،‌ اصلاً شایستگی حکومت کردن را هم ندارد، به قول خودشان با پول حجاج و نفت، ساختمان‌ها را بر سر مردم یمن خراب می‌کنند.

ماموستا سهرابی ابراز داشت: عربستان سعودی به جای اینکه ساختمان را بر سر مسلمانان بی‌بضاعت و فقیر یمن خراب کند، ساختمان را بر سر اسرائیل غاصب خراب کند، در یمن تر و خشک با هم می‌سوزند، نه شیعه را باقی می‌گذارند و نه سنی را، مساجد را نمی‌گذارند باقی بماند و حتی زیربناهای یمن را از بین می‌برند، آن‌ها چیزی را برای یمن باقی نگذاشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه کسانی که اعتقادی به نقش و گفتار مردم در حکومت ندارند، به درد حکومت‌داری نمی‌خورند، ادامه داد: کسانی که چنین مکان مقدسی نظیر بیت‌‌الله الحرام و مسجد پیامبر(ص) را اداره می‌کنند، باید شایستگی اداره آن را داشته باشند، کسانی که حداقل اعتقاد داشته باشند ریختن خون مسلمانان جایز نیست.

 

*سازمان کنفرانس اسلامی تا کنون چه اقدامی انجام داده است

ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه با اشاره به کشته‌ شدن بیش از چند صد نفر زائر در عربستان اظهار داشت: با توجه به اینکه ماه ذی‌الحجه در کتاب و سنت حرام اعلام شده است، اما باز هم عربستان توجهی به این امور ندارد و روزی ده‌ها نفر را در یمن می‌کشد، حفظ جان مسلمانان اصلاً برای سعودی‌ها مهم نیست، حال انتظار دارید برای مرگ زائران غصه بخورد؟ خیر!

امام جمعه پاوه تصریح کرد: این حجاج مظلومانه در حادثه اخیر مکه کشته شدند، همان طور که سایر حکومت‌ها پیگیر این وقایع هستند ما نیز باید طبق قانون از حقوقمان دفاع کنیم.

ماموستا قادری در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست خادمی حرمین شرفین به مجموعه‌ای متشکل از کشورهای اسلامی همانند سازمان کنفراس اسلامی سپرده شود، گفت: باید این مصیبت را به دنیای اسلام اعلام کنیم که سازمان کنفرانس اسلامی تا کنون چه اقدامی در مقابل کشتار بی‌شمار مسلمانان خاورمیانه از جمله عراق و سوریه انجام داده است که حال بخواهد گامی درباره حادثه اخیر سرزمین منا بردارد؟

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین