عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۲۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
ارائه طرح «بوی سیب و کاروان نینوا»/
یک نویسنده و پژوهشگر عاشورایی از ارائه طرح «بوی سیب و کاروان نینوا» در حوزه هنری خبر داد و گفت: کودکان و نوجوانان صاحب کتاب‌های عاشورایی می‌شوند.
عقیق:محمدرضا سنگری، نویسنده کتاب «از نتایج سحر»  گفت: سال‌های سال تأمل من درباره عاشورا مرا به اینجا رساند که اگر عاشورا اسوه، سرمشق و الگوی مناسبی است همه عناصر و اجزای عاشورا الگو و سرمشق هستند و چون این اسوه است، باید پیام عاشورا برای همه طیف‌ها، تیپ‌ها و گروه‌های سنی از جمله کودکان و نوجوانان منتقل شود.

وی افزود: هر چه درنگ و دقت می‌کردم، می‌دیدم آثار چاپ شده در این زمینه اندک است؛ از این رو طرحی را با عنوان «بوی سیب و کاروان نینوا» فراهم کردم که برای آن اولاً کودکان عاشورا را در این طرح مطرح کردم؛ اینکه ما چه کودکانی در عاشورا داریم، کودکانی که نقش‌آفرین هستند، اما مطرح نشده‌اند و یک کتاب کودک برای آنها در زمینه حضرت سکینه(س) وجود ندارد.

سنگری ادامه داد: برای نوجوانان یک کتاب درباره فاطمه صغری(س) دختر بزرگ امام حسین(ع) وجود ندارد، در حالی که در کربلا بسیار نقش‌آفرین بوده است، یا شهدای کربلا که نوجوان بودند مانند «امربن جُناده» که شهید می‌شود و یا «حسن مثنی» که می‌جنگد و شهید می‌شود و یا درباره «مسلم بن عوسجه اسدی» کتابی نمی‌بینیم و کاری در این زمینه انجام نشده است.

وی تصریح کرد: مسائلی هستند که در کربلا مطرح است و می‌تواند برای کودکان تبیین شود؛ مانند گذشت، ایثار، فداکاری، همدلی، غمخواری، آرمانخواهی، صبر و تحمل و ... که مقوله‌هایی هستند که هم در زندگی و هم شرایط انقلاب با آن مواجه هستیم.

نویسنده کتاب «چهل روز عاشقانه» در ادامه بیان کرد: اگر امروز صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌کنیم و در قالب فضای تحریم قرار دادیم، کربلا بزرگترین نمونه و الگوی تحریم است که حتی آب را بستند و غذا هم نبود که باید این موضوع برای این گروه‌های سنی تبیین شود که در این شرایط چه باید بکنیم. همچنین کودکان، زنان و مجاهدانی که هستند این فضا را چگونه تاب می‌آورند و چه شیوه‌هایی برای برخورد با چنین موقعیت‌هایی دارند که این موارد می‌تواند الگوها و درس‌هایی برای نسل امروز باشد.

وی گفت: من این طرح را به حوزه هنری ارائه داده و از شاعران و داستان‌نویسان دعوت کردم که عرصه‌هایی را که مشخص کرده بودند عمدتاً داستان و شعر بود و منتظر بودم پاسخ مناسبی بشنوم و امیدوارم این طرح را بتوانم مجدداً در فضای مناسب‌تری مطرح کنم، به ویژه پس از جایزه دعبل(کتاب سال عاشورا) که حفره‌ها، خلأها و ضعف‌های این حوزه را در زمینه آثار مکتوب بیشتر آشکار می‌کند.

خالق «ماه در آب» عنوان کرد: با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز این موضوع را مطرح کرده‌ام، اما طرح را به آنجا نداده‌ام؛ چون احساس می‌کنم که اگر طرح را به مراکز و نهادهای گوناگون ارائه دهیم از ارزش آن کاسته و کم می‌شود و مانند بسیاری از کارهای دیگر که در ذیل آنها نوشته می‌شود «رؤیت و اقدام شود»، ممکن است این طرح تباه شود و از بین برود.

وی درباره عنوان این طرح نیز گفت: بوی سیب برای کودکان و کاروان نینوا برای نوجوانان است که قبلاً این طرح را در انتشارات مدرسه مطرح کرده بودم که در آنجا نیز جایگاهی پیدا نکرد، با وجود اینکه تلاش‌های بسیاری کردم و دوستانی هم کمک کردند و آن را پروردند، اما طرح مسکوت ماند و به نتیجه نرسید، اما امیدوارم این طرح در حوزه هنری به نتیجه برسد.

مدیر دفتر ادبیات عاشورایی یادآور شد: ما با این طرح تخصصی درصدد هستیم تا از شاعران و نویسندگان شاخص در حوزه کودک و نوجوان که آثار خوب و ارزنده‌ای داشته‌اند، در فراخوان طرح «بوی سیب و کاروان نینوا» نیز شرکت کنند.
منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین