عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۲
آيت‏ اللَّه سيداسداللَّه مدني در سال ۱۳۲۳ق در روستايي در آذرشهر آذربايجان شرقي چشم به جهان گشود و در سنين جواني براي تحصيل علوم ديني به قم عزيمت نمود.
عقیق:سیداسدالله در اوایل جوانی، به سلک طالبان علم و کمال راه یافت و دروس ابتدایی را در حوزه علمیه یزد فرا گرفت و سپس راهی قم و از محضر استادانی چون آیت الله حجت کوه کمری، آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری و چهار سال در محضر امام خمینی رحمه الله حضور یافت. آيت‏ اللَّه سيداسداللَّه مدني سال های هجرت از وطن را در کنار بارگاه قدسی امام علی (ع)، زانوی ادب بر زمین نهاد و شب و روز در فضای آکنده از معنویت حوزه علمیه نجف، از دانش و معارف بزرگانی چون آیت الله حکیم، آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی و آیت الله عبدالهادی شیرازی بهره برد تا سرانجام به درجه اجتهاد رسید.
شهيد بزرگوار آيت الله مدني، مبارزه سياسي و اجتماعي خود را از دوران تحصيل در قم، شهر قيام و شهادت، آغاز كرد و در اولين فعاليت هاي خود، به ستيز با بهائيت به عنوان ابراز تفرقه و انحراف در منطقه آذر شهر پرداخت. وي با سخنراني هاي روشنگرانه، مردم را عليه طرفداران تبليغ كنندگان مرام بهائيت بسيج و با تحريم مصرف برق آن وخريد وفروش با اين فرقه گمراه، جو مبارزات ضد بهائيت را شديدتر كرده تا اينکه سرانجام شهر مذهبي آذر شهر را از لوث اين فرقه استعماري پاك نمود. هنگامي كه شهيد نواب صفوي در نجف اشرف به فكر مبارزه با كسروي گري افتاد، آيت الله مدني كه از اساتيد حوزه نجف بود، مطلع مي شود كه نواب صفوي، هزينه اين مبارزه را ندارد. بدين رو، كتاب هاي خود را مي فروشد و پولش را در اختيار نواب صفوي مي گذارد، به گونه اي كه دوستانش مي گويند، اسلحه ي نواب از پول كتابهاي شهيد آيت الله مدني بود .
پس از قیام پانزده خرداد 1342 و تبعید امام خمینی به عراق، شهید مدنی، از کسانی بود که در سخت ترین روزها در کنار ایشان بود. او چه در نجف و چه در روزهایی که برای تبلیغ به ایران سفر می کرد، از امام سخن می گفت و رسالت و وظایف مؤمنان را در برابر رژیم گوشزد می کرد. از این رو، بارها تحت تعقیب قرار گرفت. از سال 1341 که اخبار مربوط به شروع نهضت اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی به نجف رسیده بود، شهید مدنی، حرکت گسترده ای را در حمایت و پشتیبانی امام در نجف ترتیب داد. از جمله این حرکت ها، تعطیل کردن کلاس های درس، برپایی سخنرانی و جلسه های متعدد در مساجد و برپایی راه پیمایی عظیم مردمی به طرفداری از مبارزات امام خمینی بود. این کارها، در انتشار خبر نهضت اسلامی در ایران و مطرح ساختن آن در اذهان مردم جهان بسیار مؤثر واقع شد.
 با تبعید امام خمینی قدس سرهم به نجف اشرف، شهید مدنی، در تبیین مقام علمی و تبلیغ موقعیت سیاسی امام کوشید. با آنکه حکومت های طاغوتی ایران و عراق با توطئه برنامه ریزی شده در مخدوش جلوه دادن شخصیت علمی و اخلاقی امام خمینی می کوشیدند، شهید مدنی با شرکت در جلسه های درس امام و نماز جماعت ایشان، توجه طلاب و مردم را به ایشان معطوف می داشت. او به اندازه ای برای شخصیت سیاسی و علمی امام ارزش قائل بود که وقتی عده ای از شهید مدنی به علت شخصیت بالای علمی اش رساله علمیه می خواهند، مخالفت می کند و می گوید: «وقتی مرجعی همچون آیت الله العظمی امام خمینی وجود دارد، ما باید همه مروّج چنین مرجعی باشیم».
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شهید مدنی به دعوت مردم همدان به این شهر رفت و مردم آن دیار، او را به نمایندگی مجلس خبرگان انتخاب کردند. ایشان در تدوین قانون اساسی در کنار بزرگانی چون آیت الله بهشتی، آیت الله دستغیب، آیت الله صدوقی و دیگر بزرگان بسیار می کوشید. شهید مدنی پس از شهادت نخستین امام جمعه تبریز، آیت الله قاضی طباطبایی، از جانب امام به امامت جمعه شهر تبریز منصوب گردید و از طرف ایشان برای رسیدگی به سایر امور شهرها مأموریت یافت.
اما جمعه روز 20 شهریور 1360 روز دیگر و تبریز شهر دیگر بود. در این روز در شهر تبریز حادثه ای به وقوع پیوست که همانند آن چهارده قرن پیش و در مسجد شهر کوفه اتفاق افتاده بود. منافقین تیره دل، این فرزندان خوارج سیدی از اولاد علی بن ابیطالب (ع) را که چون جد بزرگوارش خود را به خدمت دین خدا و خلق خدا سپری ساخته بود همان پاداشی دادند که در مسجد کوفه به علی بن ابیطالب(ع) داده بودند. در آن جمعه آیت  الله مدنی پس از آن که نماز جمعه را به پایان برده در بین نماز به عبادت مشغول می شود منافقی از نسل خوارج به سویش هجوم می برد و سپس صدای انفجاری مهیب محراب عبادت را غرق در خون می کند.

گزیده ای از پيام امام خمينى (ره)
 بسم الله الرحمن الرحيم؛ انالله و انااليه راجعون.
با شهيد نمودن يک تن ديگر از ذريه رسول الله و اولاد روحانى و جسمانى شهيد بزرگ اميرالمؤمنين (ع) سند جنايت منحرفان و منافقان به ثبت رسيد. سيد بزرگوار و عالم عادل عالى قدر و معلم اخلاق و معنويات، حجت الاسلام و المسلمين شهيد عظيم الشان مرحوم حاج سيد اسدالله مدنى رضوان الله عليه، همچون جد بزرگوارش در محراب عبادت به دست منافقى شقى به شهادت رسيد. اگر با به شهادت رسيدن مولاى متقيان اسلام محو و مسلمانان نابود شدند، شهادت امثال فرزند عزيزش شهيد مدنى هم آرزوى منافقان را بر آورده خواهد کرد. شهيد مدنى با شهادت مظلومانه خود ضد انقلاب و منافقين ضد اسلام را بکلى منزوى کرد. اين چهره نورانى اسلامى عمرى را در تهذيب نفس و خدمت به اسلام و تربيت مسلمانان و مجاهده در راه حق عليه باطل گذراند و از چهره هاى کم نظيرى بود که به حد وافر از علم و عمل و تقوى و تعهد و زهد و خودسازى برخوردار بود. اگر تا امروز براى جنايتها و شرارتهاى خود بهانه هاى بى پايه اى مى تراشيدند، در شهادت اين عالم متقى که جز درباره خدمت به اسلام و مسلمانان نمى انديشيد بهانه اى جز انتقام از اسلام و ملت شريف نمى توانند بتراشند.
مردم رزمنده ايران و خصوص مردم غيرتمند آذربايجان که چنين روحانى متعهد و معلم عالى قدرى را از دست داده اند و حريف شکست خورده خود را مى شناسند، با عزمى جزم و اراده اى خلل ناپذير انتقام خود را از آنان مى گيرند. خط سرخ شهادت، خط آل محمد (ص) و على (ع) است و اين افتخار ازخاندان نبوت و ولايت به ذريه طيبه آن بزرگواران و به پيروان خط آنان به ارث رسيده است. ننگ و نفرت و لعنت ابدى بر وابستگان و پيروان شياطين شرق و غرب خصوصا شيطان بزرگ آمريکاى جنايتکار که با نقشه هاى شيطانى شکست خورده خود گمان کرده ملتى را که براى خداوند متعال و اسلام بزرگ قيام نموده و هزاران شهيد تقديم نموده با اين دغل بازي ها مى تواند سست کند و يا از ميدان به در برد. اينان پيروان سيد شهيدانند که در راه اسلام و قرآن کريم، از طفل شش ماهه تا پيرمرد هشتاد ساله را قربان کرد و اسلام عزيز را با خون پاک خود آبيارى و زنده نمود. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمين و رحمت براى شهيدان خصوصاً شهداى اخيرمان و بالاخص شهيد عزيز مدنى معظم و سلامت کامل براى مجروحین اين حادثه و صبر و استقامت براى ملت بزرگ خصوصاً آذربايجاني هاى عزيز و بازماندگان شهيدان خواهانم.

پی نوشت ها:
1-حسین بهزاد، مهتاب خین، روایت فرمانده بسیجی حسین همدانی از انقلاب، کردستان و همدان، فاتحان، 1389.
2-علی ربانی خلخالی، شهدای روحانیت شیعه در یکصد سال اخیر، پیام اسلام، 1361.
3-سعید عباس زاده، شهید مدنی جلوه اخلاص، قم، 1380.
4-صحیفه نور، ج15، مجموعه بیانات، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، احکام، اجازات شرعی و نامه‌ها»ی سید روح‌الله خمینی، وسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین