عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۱۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۶
دکتر رجبی دوانی:
وقتی امام رضا(ع) وارد مسجد النبی(ص) می شدند، علمای عامه اهل تسنن گرد حضرت جمع می شدند و سئوالات خود را می پرسیدند و پاسخ های لازم را از حضرت دریافت می کردند.
عقیق:دکتر محمد حسین رجبی دوانی، همزمان با روز زیارتی امام رضا(ع)، در گفتگویی در مشهد، پیرامون سیره سیاسی حضرت رضا(ع) گفت: دوره 250 ساله حضور امامان در میان مردم، یک دوره بسیار مهم و قابل بررسی در تاریخ اسلام و بشریت است. با ارتحال پیامبر(ص) دوره امامت آغاز می شود تا سال 260 پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، امامت حضرت مهدی آغاز می شود و آن وجود مقدس به خاطر شرایط موجود در غیبت قرار می گیرد .

وی با اشاره به اینکه دوران امامت امام رضا(ع)، اوج ترویج فرهنگ اسلامی است ، افزود: در حقیقت وظیفه امامت امام رضا(ع) پیش از امامت ایشان بوده است، یعنی زمانی که پدر بزگوارشان زندانی شدند، ارتباط مردم با امام قطع شد و این وظیفه را امام رضا (ع) بر عهده گرفت، حتی حضرت رضا(ع) نیز به امام دسترسی نداشتند، چرا که پدر در بغداد زندانی شده بودند و  ثامن الحجج(ع) در مدینه بودند .

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: بعد از شهادت امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع) با طی الارض از مدینه به بغداد رفتند و خودشان پدر را غسل داده و بر پیکر مطهرش نماز خواندند.

رجبی دوانی با اشاره به این که هدایت مردم توسط امام رضا(ع) 4 سال قبل از امامت ایشان بوده است، ادامه داد: امام رضا (ع) بعد از مرگ هارون توانستند به مدت 5 سال در مدینه و شهرهای دیگر به تبلیغ بپردازند تا جایی که وقتی وارد مسجد النبی(ص) می شدند، انبوه علمای عامه اهل تسنن گرد حضرت جمع می شدند و سئوالات خود را می پرسیدند و پاسخ های لازم را از حضرت دریافت می کردند.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به حدیث سلسلة الذهب گفت: در نیشابور حدود 24 هزار نفر محدث نزد امام رضا (ع) اجتماع کردند و استقبال از آن حضرت ساعت ها به طول انجامید و علما و محدثان از حضرت سئوال کردند و امام(ع) این حدیث را بیان کردند. محدثان سنی هم حدیث سلسلة الذهب را نقل کرده اند.

وی با تاکید براین که فلسفه و کلام اسلامی مدیون امام رضا(ع) است و با حضور امام(ع) در ایران، مردم ایران به شیعه گرایش پیدا کردند، افزود: مناظرات امام رضا(ع) با فیلسوفان سایرکشورها باعث شد، حتی دانشمندان و فیلسوفان اهل سنت از حضرت درس گرفتند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین