عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
جشن میلاد امام رضا (ع) در مهدیه امام حسن مجتبی (ع)
آقا امام رضا(ع) در عرصه سیاست به صورت عجیبی امانت دار بودند.هر کس مسئولیتی را دارد باید به همان نسبت از معنویت و قداست برخوردار باشد.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم جشن شب میلاد امام رضا (ع)باحضور خادمین آستان قدس رضوی و با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج سعید حدادیان،استاد کریمخانی، کربلایی محمد حسین حدادیان و کربلایی وحید یوسفی برگزار شد.

  • گزیده ای از سخنان حجت الاسلام پناهیان را بخوانید:

_ مقام و موقعیتی که آقا امام رضا (ع) از نظر مادی در مهین عزیز ما دارند، شبیه موقعیتی است که حضرت در زمان حیاتشان داشتند. انگار در تقدیر امام رضا(ع) بوده است که در حیات و پس از حیات دارای جایگاه اجتماعی پر رونق و بسیار ویژه ای داشته باشند. تقدیرشان این بود که به هر دلیل در دوران حیاتشان اوج غربت و محرومیت را داشته باشد ولی پس از شهادت در اوج باشند.

_ صحن و سرای امام رضا(ع) جلوه کوچکی از اقتدار امام رضا در زمان حیاتشان است. امام رضا(ع) قبل از اینکه مأمون به سر کار بیاید این اقتدار را داشتند که ایشان علنی مردم را دعوت به ولایت و هدایت می کردند. در حالی که امامان ما به هیچ وجه این کار را نمی کردند.

_ هفت امام بزرگوار مقدمات را آماده کردند و به دست امام رضا(ع) رساندند و ایشان غدیر را علنی می کردند. سخنان امیرالمؤمنین (ع) در مورد غدیر را امام رضا(ع) بیان فرمودند. . قبل از امام هادی(ع) شاید بلندترین معارف در باب امامت و وصایت پیامبر اکرم و جایگاه ولایت را امام رضا(ع)در حدیثی در تحف العقول که به صورت صریح و آشکار وجود دارد برای ما بیان کردند .

_ مأمون دو هدف داشت یکی از اهداف مأمون این بود که عزت خود را به واسطه امام رضا(ع) زیاد کند و هدف دیگرش این بود که عزت امام رضا(ع) را با آوردن ایشان به دستگاه خلافت پایین بیاورد ولی به هدفش نرسید. توجه مردم به امام رضا(ع) به مراتب بیشتر از توجه مردم به مأمون بود و بر اثر حسادت مأمون بود که کم کم  نقشه شهادت ایشان را کشید.

_ مأمون می خواست با آوردن ایشان به عرصه سیاست امام رضا(ع) را شریک بدی های خود کند و همچین خود را شریک خوبی های امام کند. سیاست با وجود امام رضا(ع) پاک و طاهر شد و جایگاهی برای مأمون نبود. سیاسی ترین امام ما از جهاتی امام رضا(ع) هستند. البته امیرالمؤمنین(ع) بیشتر از امام رضا(ع) در عرصه سیاست فعالیت داشتند.

_ مهمترین پایگاه انتظار و فرج و مهمترین پایگاه تربیت فرزندان حضرت مشهد مقدس و حرم رضوی است. امام رضا(ع) در مشهد این کار را می کنند. کسی به حرم می رود و بیرون می آید نمی تواند ذهنیت خود را نسبت به سیاست عوض نکند. بعضی ها سیاست را متغایر با اهل بیت(ع) می دانند. هر کس وارد عرصه سیاست می شود به همان نسبت باید رضوی باشد.

_ اصل حضور امام رضا(ع) در عرصه سیاست بدون اینکه از قداست و معنویت ایشان کم شود بلکه قداست و معنویت را در عرصه سیاست می آوردند باید مدنظر ما باشد. جریان عید فطر آقا امام رضا یکی از این مصادیق است. شخصیت سیاسی یعنی این که نمازش از همه دلچسب تر است. این اصل را ما باید داشته باشیم.

_ اگر ما بیاییم قداست و معنویت را فقط برای امام و رهبری در نظر داشته باشیم با دست خود مقدرات بزرگترین بدبختی ها را برای جامعه فراهم کرده ایم. هر کس مسئولیتی را دارد باید به همان نسبت از معنویت و قداست برخوردار باشد. ما نگاهمان باید رضوی باشد.

_ کسی با معرفت امام رضا(ع) را زیارت می کند که به جایگاه برتر امام دقت و توجه داشته باشد و بداند که هر کس می خواهد در عرصه سیاست قدمی بردارد باید بو و عطری از امام رضا(ع) را داشته باشد و باید نگاه خود را شبیه نگاه امام رضا کند و باید رضوی گونه عمل کرد.

_ آقا امام رضا(ع) در عرصه سیاست به صورت عجیبی امانت دار بودند. خدمت مأمون می کردند در صورتی که می دانستند به دست مأمون به قتل می رسند. عرصه سیاست عرصه فوق العاده مهمی است. امام رضا(ع) می دانستند که سرنوشت جامعه اسلامی به دست مأمون می باشد ولی از کمک کردن دریغ نمی کردند. در سیره سیاسی امام رضا(ع) به وضوح می بینیم که حتی جاهایی دستگاه خلافت را مراعات می کردند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین