عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۰۰۷۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
رئيس سازمان حج و زيارت در برنامه روضه رضوان شبكه دو سيما به بيان برخي از ويژگي هاي حج امسال پرداخت و توصيه هاي مهمي در خصوص رفتار زائران در عربستان و همچنين دستورالعمل همراه داشتن دارو توسط زائران در سفر را ارائه كرد.
عقیق:سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت در برنامه روضه رضوان كه به مناسبت ايام هفته حج از شبكه 2 سيما پخش ميشود، اظهار داشت: امسال مطالبات مردم براي تشرف به سرزمين وحي به صورت "مدينه قبل" بيشتر بود، لذا با هماهنگي هاي صورت گرفته 62 درصد از زائران عزيز مستقيم به مدينه خواهند رفت.
وي تأكيد كرد: پروازهاي بازگشت نيز از 6 مهرماه تا 26 مهرماه خواهد بود.
وي اظهار داشت: اين نويد را بايد به زائران بدهم كه تمام ويزاهاي "مدينه قبل" ما صادر شده و ويزاهاي "مدينه بعد" نيز از شنبه شروع مي‌شود و پيش‌بيني مي‌كنيم كه در هفته بعد تمامي ويزاها صادر شود و اين در حالي است كه ما تا آخرين پرواز 28 روز فرصت داريم.
وي با بيان اين مطلب كه امسال وزارت حج عربستان يك برنامه نرم افزاري بسيار جامعي را رونمايي كرد، گفت: اين برنامه تحت عنوان "مسار الكترونيكي" است كه بايد تمامي اطلاعات زائرين روي اين نرم افزار قرار مي‌گرفت.
اوحدي در رابطه با بحث تغذيه زائران تصريح كرد: در سنوات گذشته به دليل طولاني بودن مدت اقامت در مكه برخي زائران نمي‌توانستند غذاهاي تكراري را استفاده كنند و به همين دليل ممكن بود دچار مشكلاتي شوند.
اوحدي افزود: امسال با داشتن يك كارگروه تغذيه توانستيم 40 نوع غذاي جديد را با همان هزينه براي روزهاي اقامت مكه در نظر بگيريم.
رئيس حج و زيارت تأكيد كرد: براي تمامي زائراني كه مشكلاتي از جمله فشار خون و يا ناراحتي‌هاي ديگر دارند، چه در مكه مكرمه و چه در مدينه و چه براي ناهار و چه شام غذاهاي رژيمي را پخت خواهند كرد.
وي اضافه كرد: تنها تقاضاي من اين است كه اين زائران حتما مشكلات جسمي و بيماري خود را به مدير كاروان بگويند تا بتوان به آن‌ها به بهترين نحو رسيدگي كرد.
اوحدي با تأكيد بر اين مطلب كه امسال وزارت بهداشت عربستان دستور جديدي در خصوص داروي همراه زائران صادر كرده است، گفت: عزيزاني كه داروي خاصي را مصرف مي‌كنند، حتما به پزشك مراجعه كرده و در نسخه‌ به زبان انگليسي و مهر پزشك، اسم دارو، طول دوره درمان و استفاده از آن و ميزان دارو قيد شود و اين نسخه همراهشان باشد.
وي اظهار داشت: با توجه به اين كه بانوان 53 درصد از زائران را تشكيل مي‌دهند، 15 درصد به اعزام پزشكان متخصص خانم افزوده شده است.
وي افزود: از سوي شركت فرودگاه‌ها پورتالي طراحي شده كه لينك اين برنامه را روي سايت سازمان حج و زيارت (hajnews.ir)قرار داده‌ايم.
وي تصريح كرد: زائران مي‌توانند از روي اين لينك به سايت فرودگاه‌هاي كشور متصل شده و اسامي 19 ايستگاه پروازهاي حج و جزئيات را مي‌توانند دريافت كنند.
رئيس سازمان حج و زيارت اضافه كرد: كساني هم دسترسي به اينترنت ندارند، مي‌توانند از طريق دو شماره تلفن كه يكي 199 و مربوط به كل فرودگاه هاي كشور است و ديگري متعلق به فرودگاه امام خميني (ره) است اطلاعات مربوطه را كسب كنند.
وي اظهار داشت: امسال با دو اپراتور دوم و سوم كشور قرارداد بسته‌ايم، كه سيم‌كارت‌هايي را به صورت رايگان در اختيار زائران قرار مي‌دهند كه اين سيم كارت‌ها بين مديران كاروان‌ها توزيع شده است.
اوحدي ادامه داد: زائران به مديران كاروان‌ها مراجعه كرده و سيم كارت را داخل ايران فعال كرده و از بسته‌هاي ويژه اينترنت با كيفيت خوب نيز مي‌توانند استفاده نمايند.
وي گفت: قيمت هر دقيقه مكالمه تلفني با ايران از عربستان و سيم‌كارت‌هاي آن كشور 4 برابر قيمت سيم كارتي است كه از ايران خريداري شده است. و قيمت هر دقيقه تماس با سيم‌كارت‌هاي اين دو اپراتور ايراني 569 تومان است. در صورتي كه با سيم‌كارت‌هاي عربستان بيش از 2500 تومان است.
اوحدي در رابطه با خدمات حمل و نقلي درون كشور عربستان بيان داشت: در اين رابطه بايد گفت ما جز معدود كشورهايي هستيم كه 24 ساعته وسايل حمل و نقل از درب هتل‌ها زائر را به مسجدالحرام مي برند. و در كل 5 هزار دستگاه اتوبوس در طول موسم حج در خدمت زائر ايراني هستند.

** چند توصيه مهم به زائران خانه خدا
وي چند نكته را به زائران توصيه كرد و گفت: در كشور عربستان قوانين داروهايي كه در آن ممكن است مواد مخدر به كار گرفته مي‌شود حتي استامينوفن و داروهاي آرام بخش بسيار سخت گيرانه است. لطفا زائران اين مورد را به شدت رعايت كنند.
اوحدي عنوان كرد: ما در ايران مثلا در حرم امام رضا(ع) وقتي شيئي مانند تسبيح را زير دست و پا ببينيم ممكن است آن را برداريم و به خادمي تحويل دهيم، تقاضا مي‌كنم زائران به هيچ عنوان به هيچ يك از اشيا كه روي زمين افتاده بويژه در هنگام طواف خانه خدا دست نزنند زيرا در آن جا اين موضوع جرم محسوب مي‌شود.
وي تصريح كرد: بالا آوردن كفش در فرهنگ مردم عربستان از بدترين توهين ها است و جرم محسوب مي شود لذا زائران در مسجدالحرام و مسجدالنبي كفش خود را جتما داخل كيسه كفش قرار دهند.
اوحدي در پايان خاطرنشان كرد: زائران در بقيع، حرم ها و ديگر اماكن زيارتي از بحث كردن با مأموران امر به معروف جداً پرهيز كنند.


منبع:لبیک
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین