عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
رييس كارگروه حفظ و مرمت آثار تاريخي ستاد بازسازي عتبات عاليات از مرمت محراب تاريخي حرم مطهر علوي خبر داد.
عقیق:بسياري از ابنيه باستاني در اعتاب مقدسه، اثر هنرمندان ايراني است كه از نظر تاريخي و ميراث فرهنگي، ارزش بالايي دارند از اين رو مرمت و بازسازي آنها در دستور كار ستاد بازسازي عتبات عاليات قرار دارد.
عليرضا بهرمان، رئيس كارگروه حفظ و مرمت آثار تاريخي ستاد بازسازي عتبات عاليات در اين خصوص اعلام كرد: با حمايت ستاد بازسازي عتبات عاليات، پروژه مرمت «محراب زرين فام» حرم مطهر امام علي(ع) در نجف اشرف با بيش از 50 درصد پيشرفت فيزيكي در حال انجام است.
وي افزود: اين محراب كه قرون متوالي در حرم مطهر علوي نصب بوده به دست خاندان «ابي طاهر» يكي از مشهورترين استادكاران ايراني در قرن هفتم و هشتم هجري شمسي در كاشان ساخته شده است.
اين استاد دانشگاه گفت: خاندان «ابي طاهر» محراب‌هاي زيادي را براي بقاء متبركه مانند حرم امام رضا(ع) ساخته‌اند كه برخي از آنها امروز زينت بخش موزه‌هاي ايران و جهان است.
رئيس كارگروه حفظ و مرمت آثار تاريخي ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: بررسي‌هاي علمي و تاريخي نشان مي‌دهد كه محراب زرين فام حرم مطهر علوي يكي از زيباترين محراب‌هاي ساخته شده در دوره ايلخاني است كه بر اثر گذر زمان دچار آسيب شده و برخي از قطعات و بخش‌هاي آن نيز از بين رفته است.
بهرمان تصريح كرد: ستاد بازسازي عتبات عاليات پس از مذاكره با توليت حرم مطهر علوي، طرح مرمت اين محراب زيباي تاريخي را از شش ماه پيش آغاز كرده است كه پس از اتمام كار طي چهار ماه آينده در محل سابق خود نصب خواهد شد.
وي درباره مراحل پژوهشي اجراي اين طرح گفت: براي انجام اين پروژه، مطالعات تاريخي وسيعي صورت گرفت و توانستيم بر اساس مطالعات تطبيقي، شمايل اصلي محراب را استخراج و براساس آن قسمت‌هاي مفقود شده را طراحي كنيم.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در حال حاضر مشغول ساخت قطعات مفقوده هستيم اظهار كرد: با توجه به اينكه تكنيك‌هاي ساخت اين محراب‌ها در اثر گذر قرن‌ها، فراموش شده است از اصول علمي روز براي مرمت اين اثر استفاده مي‌شود.

منبع:ايكنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین