عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۵۰۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
قائم مقام ستاد بازسازي عتبات عاليات با تأكيد بر اينكه مراسم پياده‌روي اربعين هميشه مردمي بوده و بايد مردمي باقي بماند، گفت: مردم عراق عليرغم مشكلات تلاش خود را براي خدمت به زائران انجام مي‌دهند، ما هم بايد سهم خودمان را بپردازيم.
عقیق:حبيب الله دهمرده، قائم مقام ستاد بازسازي عتبات عاليات با اشاره به اينكه مسئوليت جمع آوري كمك‌هاي مردمي براي ارائه خدمات به زائران پياده اربعين حسيني به ستاد بازسازي عتبات عاليات واگذار شده است، گفت: اين يك فرصت الهي پيرامون راهپيمايي اربعين حسيني است كه براي مردم ايران به وجود آمده است.
وي اعلام كرد: بر اساس اعلام منابع رسمي بيش از يك ميليون و 600 هزار نفر از مردم ايران سال گذشته در مراسم اربعين حسيني شركت كردند كه اگر اين آمار را با سال 92 مقايسه كنيم، بيش از چهار برابر افزايش حضور مردم ايران در پياده روي اربعين را شاهد بوده‌ايم و اين به اين معني است كه مردم ايران علاقه وافري به حضور در اين مراسم دارند و مسئولان بايد زمينه اين حضور را فراهم كنند.

يك ميليون نفر روز اسكان و پخت يك ميليون پرس غذا
دهمرده به يك ميليون نفر روز اسكان و پخت يك ميليون پرس غذا در سال گذشته فقط از سوي ستاد بازسازي عتبات عاليات براي زائران پياده روي اربعين اشاره و اظهار كرد: اگر چه اين ميزان نسبت به جمعيت حاضر در مراسم بسيار ناچيز است اما توان همين‌قدر بوده است؛ اما در سال جاري كميته هاي مختلفي شكل گرفته تا امكانات لازم براي مردم ايران فراهم شود.
وي با تأكيد بر اينكه پايه و اساس برگزاري مراسم پياده روي اربعين بر كمك هاي مردمي استوار بوده و هست، عنوان كرد: مردم ايران نيز مانند مردم عراق سخاوتمندانه در اين برنامه مشاركت داشته‌اند.
دهمرده با اشاره به اينكه ستاد بازسازي عتبات عاليات در كميته هاي مختلف ستاد دائمي اربعين از جمله كميته هاي زيرساخت‌ها، سوخت و حمل و نقل؛ كميته اسكان و تغذيه، اعزام، هماهنگي سياسي و كنسولي، اطلاع رساني، مستندسازي و آموزشي حضور دارد، اظهار كرد: مسئوليت كميته مشاركت هاي مردمي نيز بر عهده ستاد بازسازي عتبات عاليات گذاشته شده است.
وي گفت: اين ستاد با هدف جمع آوري و ساماندهي مشاركت هاي نقدي و غيرنقدي مردم براي استفاده در مراسم اربعين حسيني تشكيل شده است و تلاش داريم ستاد زمينه مشاركت بهتر و بيشتر مردم در خدمت رساني به زائران پياده روي اربعين را فراهم كند.
قائم مقام ستاد بازسازي عتبات عاليات، اعلام كرد: سال گذشته 400 تن مواد غذايي، 93 هزار تخته پتو، بيش از 24 هزار متر مربع موكت، 108 اتوبوس، 55 آمبولانس و 628 تريلر براي حمل مواد ارسالي به عراق مورد استفاده قرار گرفت كه اين ميزان در مقابل نيازهاي موجود بسيار كم بوده كه بر همين اساس شماره حسابي براي دريافت مشاركت هاي مردمي براي خدمت رساني به زائران پياده اربعين اعلام شده است.

پتو و مواد غذايي بيشترين نياز زائران پياده اربعين حسيني
دهمرده گفت: شماره حساب 561844444405 بانك سپه شعبه نجات الهي به نام ستاد اربعين حسيني تعيين شده تا صرف نيازهاي زائران پياده روي اربعين شود كه بيشترين نياز زائران در اين ايام پتو و مواد غذايي است. البته بيشتر اين هزينه ها صرف زائران ايراني مي شود چرا كه موكب هاي مردم عراق تا روز اربعين بين نجف و كربلا فعال است اما روز بعد از اربعين اين موكب‌ها جمع‌آوري مي‌شود در حالي كه زائران ايراني چند روز بعد از اربعين نيز در كربلا مي‌مانند و اين موجب مي‌شود كه زائران ايراني در اسكان و تغذيه دچار مشكل شوند و زيرساخت‌هاي عراق از جمله هتل‌ها و امكانات اسكان به اندازه‌اي نيست كه بتواند نياز خيل عظيم زائران اربعين را تأمين كند بر همين اساس اماكن مختلفي در عراق اجاره و در اختيار زائران ايراني قرار داده مي شود و بيشتر اين اقدامات بر عهده ستاد بازسازي عتبات عاليات است.

امكانت كم و محدود مردم عراق؛ ما هم بايد سهممان را بدهيم
وي افزود: مردم عراق امكانات كم و محدوديت‌هاي بسيار زيادي دارند و علي رغم مشكلات زياد تا حد توان خود به زائران پياده روي اربعين خدمت مي كنند، ما هم بايد سهم خود را در اين مراسم باشكوه انجام دهيم.
دهمرده به عظمت مراسم پياده روي اربعين اشاره كرد و گفت: حضور 20 ميليون نفر در يك مراسم در دنيا بي نظير است، در كجاي تاريخ چنين عدد و رقمي ثبت و ضبط شده است، به راستي چه گروه و يا افرادي مي‌توانند چنين جمعيتي را مديريت كنند؟ تا به حال مردم چنين مراسمي را مديريت و حمايت كرده‌اند و تلاش‌ها هم بر همين اساس كه مردمي بودن مراسم اربعين همچنان حفظ شود، مقام معظم رهبري نيز بر همين امر تأكيد دارد.
وي يادآوري كرد كه به فرموده امام معصوم(ع) فرصت‌ها اندك هستند، دير به دست مي‌آيند و زود از دست مي‌روند و اكنون يك فرصت داريم كه بايد از آن استفاده كرد.
قائم مقام ستاد بازسازي عتبات عاليات به برنامه‌هاي اين ستاد در اينده نيز اشاره و اظهار كرد: به دنبال اين هستيم كه زمين‌هايي را خريداري و اردوگاه‌ها، زائر‌سراها و هتل‌هايي را در نجف و كربلا بسازيم و حتي اين مكان‌ها را بين استان‌ها تقسيم كنيم كه هر كدام بخشي را آماده كند و زائران هر استان بدانند كه محل مشخصي براي اسكان دارند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه پيش بيني مي كنيد چند ميليون ايراني در مراسم پياده روي اربعين سال جاري شركت كنند، گفت: پيش بيني ما بيش از دو ميليون نفر است اما باز هم بسته به شرايط ممكن است بسيار بيش از اين آمار باشد و ما بايد براي هر ميزان حضوري آمادگي داشته باشيم.
دهمرده به اقدامات ستادبازسازي عتبات عاليات در عراق اشاره كرد و گفت: در طول تاريخ مردم ايران در بازسازي اماكن متبركه عتبات عاليات نقش به سزايي داشته‌اند و اكنون نيز قريب به 150 پروژه در شهرهاي مقدس عراق در حال انجام است كه در طول برگزاري مراسم اربعين پروژه‌ها متوقف مي‌شود و از پروژه‌ها براي اسكان مردم استفاده مي‌شود از جمله مردم در صحن در حال ساخت حضرت زهرا (س) فراهم مي‌شود.


منبع:ایکنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین