غلامحسین ابراهیمیدینانی:
ما از توحید سخن میگویم و غرب از تکثّر
چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: تمام دعوت انبیا(ع) برای توحید است و حکیم و پیغمبری که به وحدت دعوت نکند، پیغمبر و حکیم نیست. در حالی که غربیها میگویند به جای یکتایی باید از چندتایی صحبت کنیم.
عقیق:غلامحسین ابراهیمیدینانی چهره ماندگار فلسفه ایران و عضو مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در برنامه اخیر معرفت (شبکه چهارم سیما) عنوان کرد: رسیدن به وحدت حقه حقیقیه، از طریق انبیاء (ع) چگونه است؟ در باب نبوت چند نظریه وجود دارد: تجسّد، تمثّل و تجلّی.وی در ادامه افزود: جهان مسیحیت امروزه یکی از بزرگترین ادیانی است که پیروان زیادی هم دارد، بر اصل «تجسّد» استوار است و حضرت مسیح (ع) یعنی خدایی که به جسم آمده است و در روی زمین راه میرفته تا بتواند مردم را از این عالم به وحدانیت ببرد.دینانی با اشاره به اینکه یک نظریه دیگر «تمثّل» است، این تمثّل هم باز در مسیحیت وجود دارد، افزود: حضرت مسیح، تجسّد خداست اما حضرت مریم (ع)، تمثّل حق تبارک و تعالی را دید. فرق تمثّل با تجسّد در این است که اولی یک مثال است هر چند عینیت نداشته باشد اما تجسّد عینیت دارد و جسم است. در «آیین هندو» نیز تمثّل خیلی مطرح است.چهره ماندگار فلسفه ایران اظهار داشت: اما دین اسلام نه تمثّل را میپذیرد و نه تجسّد. خداوند در اسلام تجلّی مییابد. «تجلّی» یعنی ظهور در جلوه. حق تعالی ظهور میکند در هر شکلی. (فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ) وجه حق با ذات حق، فرق دارد و همه چیز جنبه وجه الله دارد یعنی عالم آیینه حق تعالی است و انسان مظهر کامل حق تبارک و تعالی است. اگر انسان دید تجلی بین داشته باشد، هر لحظه تجلی نو و دائم در او میبینیم. (کُلَّ یَوْم هُوَ فِى شَأْن)دینانی با تأکید بر اینکه خداوند به ذات واحد است و وحدت بر خداوند عرضی نیست، توضیح داد: تمام دعوت انبیاء(ع) برای توحید است و حکیم و پیغمبری که به وحدت دعوت نکند، پیغمبر و حکیم نیست. دنیای امروز همین بحث را درباره کثرت و پلورالیسم بحث میکند. حکیم و فیلسوفی که امروز هم در غرب زنده است و کتابی هم از او اخیراً خواندم که میگوید ما به جای یکتایی باید از چندتایی صحبت کنیم و یکتایی را تهی میداند و اصالت را به کثرت میدهد! در حالی که همه حکمای متأله و انبیاء(ع) دعوتشان به توحید و وحدت بوده است.وی همچنین افزود: انبیاء(ع) به حکم اینکه منادی توحید از جانب خداوند هستند برای تعلیم وحدت و یگانه پرستی آمدهاند و همیشه هم در هر دورهای یک ولی و نبی وجود داشته است فلسفه وحدت گرایی نیز همین است، بنابراین نبوت منحصر در فرد است هر پیغمبری پیام ویژه خود را دارد ، اما هر چیزی در این عالم نظیر انبیا (ع) منحصر به فرد نیست!منبع:حوزه211008