عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
منبر در اسلام نماد تبلیغ دین و یکی از مهم ترین منابر، در مسجد النبی(ص) و منبر رسول خداست. منبری که در انتظار حجت خداست تا دین را احیا کند و نشانه های شرک و نفاق را از بین ببرد.

عقیق: آن گاه که رسول خدا به مدینه منوره وارد شد و مسجد النبی(ص) را بنا نهاد، برای ابلاغ رسالت و بیان احکام دین، بر درخت خرمایی تکیه می‌کرد و خطبه می خواند.

به پیشنهاد یکی از اصحاب، منبری ساختند تا پیامبر رحمت(ص) بر آن بنشینند. شاید این منبر، در سال‌های اولیه ، سکویی از گل بود تا این که در سال هفتم هجری، منبری چوبی ساختند که تا زمان‌های متوالی دارای سه پله بود. بعدها یک نجّار، شش پله دیگر به آن افزود.

پس از تغییر مکان خطابه از کنار تنه درخت خرما به منبر، درخت مانند شتر ماده‏ای که از بچه خود جدا شود ناله زد و از این رو، این درخت را، ستون حنّانه می نامیدند.

اکنون در محل این درخت، ستونی قرار گرفته که به ستون مخلقه شهرت گرفته است و در چرایی آن نیز می گویند که این ستون با خَلُوق، خوشبو و معطّر می‏شده است.

مسجد نبوی در سال 654 قمری، آتش گرفت، منبر در آتش سوخت و در مکان منبر کنونی دفن شد. یک سال پس از آن، منبر جدیدی توسط حاکم مصر «بَیبَرس» برای مسجد النبی(ص) فرستاده شد.

در سال 797 و 820 هجری قمری نیز منبر دیگری در مسجد نصب شد که آن نیز در آتش‌سوزی سال 886 هجری قمری از بین رفت.

منبری که «قایتبای» در سال 889 هجری قمری، فرستاده بود با منبری که «سلطان مراد عثمانی» در سال 998 فرستاد، تعویض شد و تا امروز باقی است.

مجتبی نجفی روحانی، راوی مدینه شناسی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه منوره در رابطه با نقش منبر در اسلام می گوید: منبر در اسلام ایجاد شد و قبل از آن نبوده است.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین کارکردهای منبر، تعلیم و تربیت بوده است، گفت: جایگاه منبر به گونه ای است که می توان گفت که اسلام به وسیله منبر ترویج شد و جنبه نماد اسلامی دارد اما تربیون از واردات است و جنبه نمادین منبر را ندارد.

نجفی روحانی درباره ستون حنانه نیز توضیح داد: یکی از اماکنی که انسان باید به یاد امام زمان(عج) باشد و از فراق او بنالد، کنار همین ستون است چرا که این ستون، فراق نبی و ولی زمانش(ص) را تحمل نکرد و ناله سر داد و ما نیز باید همچون این ستون در فراق صاحب عصر و زمان(عج) ناآرام باشیم.

وی تاکید کرد: علت یادآوری امام زمان(عج) در این مکان شریف این است که امام زمان انسان کامل و ولی خداست و بشر نیازمند به ایشان است.

منبع:
پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین