گفتاری از حجتالاسلام ربانی گلپایگانی
وهابیهای تکفیری روش خوارج رادرپیش گرفتهاند
در عصر جدید گروه افراطیتر وهابیها به نام وهابیهای تکفیری روش خوارج را در دوران گذشته پیش گرفتند و برخی علمای اسلامی آنها را خوارج عصر جدید دانستهاند.
عقیق:حجتالاسلام والمسلمین علی ربانی گلپایگانی (استاد کلام حوزه علمیه قم): مقدمتاً در باب ایمان و حقیقت آن عرض کنم که یک بار این مسئله در زمینه احکام دنیوی و بار دیگر در باب احکام اخروی قابل بحث است، معمولاً آنچه در بین علمای اسلامی به ویژه متکلمین بیان شده ناظر بر احکام اُخروی ایمان است، بر این اساس اگر انسان بخواهد در آخرت به سعادت و رستگاری برسد، چه باید بکند؟
برخی از فرقههای خوارج در گذشته پا را فراتر گذاشته و در باب ایمان علاوه بر مسئله اعتقاد و اقرار، عمل به احکام الهی را هم در آن معتبر دانستند، بنابراین اینها گفتند اگر کسی گناه کبیره مرتکب شود، از ایمان خارج شده و داخل در کُفر میشود، بنابراین این فرد گناه کننده را گاهی تعبیر به کافر و گاهی مشرک میکنند و احکام دنیوی کفر و شرک را هم در آنجا مترتب کردهاند.
بنابراین این خوارج ایمان را به احکام دنیوی مرتبط کردهاند و حرمت مال و جان و آنچه که مربوط به بحث توارث و ... بر کسی که گناه کبیره کرده به عنوان کافر مترتب است، این عین انحراف است! یعنی به عبارتی خلط مبحث یک مسئله کلامی به یک مسئله فقهی و بحث اخروی ایمان مربوط به بحث اعتقادی و کلامی شده است، اما بحث دنیوی ایمان یک بحث فقهی است و اینها را اینجا با هم درآمیختند.
در عصر جدید هم یک گروه افراطیتر وهابیها به نام وهابیهای تکفیری همین روش خوارج را برگزیدهاند بنابراین برخی از علمای اسلامی آنها را خوارج عصر جدید دانستهاند.
این گروه زیارت قبر پیغمبر (ص) را هم درست نمیدانند یا مثلا فردی که قصد سفر زیارتی بدانجا کرده باشد عمل او را حرام میدانند و به شرک او را متهم میکنند یا بحث توسل، تبرک و مسائل مربوط به اولیاءالله را موجب شرک میکنند. بنابراین اگر کسی اهل قبله باشد و شهادتین بگوید، اهل زکات و ... باشد اما به مقوله توسل و شفاعت و تبرک هم اعتقاد داشته باشد به اعتقاد ما از قلمرو ایمان خارج میشود و مشرک و کافر بر او بار میشود، حتی میتوانند فتوا به تکفیر او بدهند و ریختن خونش را مباح کنند.
طی یک بررسی مشخص شد که علمای اهل سنت و شیعه از مذاهب مختلف این نوع تکفیر وهابی را نمیپذیرند. خود اهل سنت هم میگویند مسلمان نباید بخاطر یک گناه دیگری را تکفیر کند بنابراین مال و جان مسلمان حرمت دارد مگر اینکه کاری نظیر زنا مرتکب شود که آن هم مجازات خاص خود را دارد. بنابراین اهل سنت هم این امر را رد میکنند چرا که وهابیها براساس آیات قرآن صحبتهایی را در دهان اهل سنت و شیعه میگذاشتند که صحت نداشت.
منبع:فارس
211008