عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
استقبال از شهدا در جغرافیای ایران
جزئیاتی از تعداد شهدای هر استان، نحوه تشییع و خاکسپاری شهدا، شهدای شناسایی شده استان‌ها و اقدامات صورت گرفته برای استقبال از غواصان و خط شکنان عملیات کربلای چهار تا کنون از طریق مسئولین مختلف استانی اعلام و ارائه شده است.
عقیق: 28اردیبهشت ماه بود که خبری مبنی بر کشف پیکر 175 شهید غواص و خط شکن با دستان بسته منتشر شد. در واقع پیکر 175 شهید از مجموع 270 شهید تازه تفحص شده که در آخرین مرحله تبادل شهدا از مرز شلمچه وارد کشور شدند، جمعی از غواصان و خط شکنان شهید عملیات کربلای 4 بودند. بعد از گذشت تشییع باشکوه و 5ساعته این شهدای والامقام در 26 خرداد ماه، از یک ماه پیش تا کنون مراحل شناسایی هویت آنان در حال انجام است. هویت پیکر مطهر شهید سید جلیل میری ورکی خط‌شکن این عملیات اولین شهیدی بود که به‌واسطه مدارک کامل شناسایی هویتش احراز و اعلام شد. 

سرهنگ ابراهیم رنگین، مسئول معراج شهدای مرکز از شناسایی 50 شهید از 175 شهید خط شکن و غواص خبر داد و گفت: پس از انجام اقدامات کارشناسی تا کنون موفق به شناسایی بالغ بر 50 شهید از شهدای خط شکن و غواص از جمع 175 شهید گشته‌ایم. امید است با ادامه تلاش‌ها بتوانیم تعداد بیشتری از این شهدای عزیز را شناسایی و تحویل خانواده‌ای چشم انتظارشان بدهیم.قرار است این شهدای عزیز به همراه شهدای گمنام در 25 شوال برابر با 20 مرداد ماه سال جاری مصادف با شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) در استان‌های مربوطه تشییع و به خاک سپرده شوند.

بنا بر گفته رئیس معراج شهدای مرکز با توجه به اینکه هنوز به خانواده‌های معظم شهدا شناسایی شده اطلاع رسانی کامل صورت نپذیرفته، امکان انتشار همه اسامی شهدا نیست. لذا به محض اطلاع رسانی به خانواده‌ها اسامی شهدا شناسایی شده از طریق مبادی ذی ربط در استان‌ها  اعلام خواهد شد.

پیکر این شهدا غواصان و خط‌شکنانی مربوط به 4 یگان: 25 کربلا، 41 ثارالله(ع)، 14 امام حسین(ع) و 7 ولی‌عصر(عج) بوده‌اند که همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) در استان‌های خوزستان، مازندران، اصفهان، گلستان و کرمان تشییع می‌شود.

به گزارش تسنیم جزئیاتی از تعداد شهدای هر استان، نحوه تشییع و خاکسپاری شهدا، شهدای شناسایی شده استان‌ها و اقدامات صورت گرفته برای استقبال از غواصان و خط شکنان عملیات کربلای چهار تا کنون از طریق مسئولین مختلف استانی اعلام و ارائه شده است. طبق اعلام کمیته جستجوی مفقودین به دلیل تداوم مراحل کارشناسی تشخیص هویت شهدا و ملاحظه وضعیت خانواده شهدا ایجاد تغییرات در آمار شهدای گمنام و شهدای شناسایی شده استان‌ها تا روز خاکسپاری آن‌ها یعنی 20 مرداد ماه امکان پذیر است. آخرین جزئیات از میزبانی با شکوه پنج استان کشور از پیکر مطهر شهدا در ادامه می‌آید:

استان مازندران:

جزئیات تشییع و تدفین 30 شهید غواص و خط شکن در استان مازندارن

در میان این 5 استان، استان مازندران با میزبانی از 30 شهید غواص و خط شکن کربلای 4 و با ارائه برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی تا کنون پیشتاز بوده است. ریاست ستاد استقبال از شهدای این استان بر عهده سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح است و جانشین وی سردار بابایی است که مسئولیت دبیری ستاد بر عهده او است. سرهنگ پاسدار سیدموسی حسین‌نژاد فرمانده سپاه ناحیه بابلسر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد آخرین جزئیات از تشییع شهدا در این استان گفت: پانزدهم مردادماه امسال پیکرهای مطهر 30 شهید غواص وارد مازندران می‌شوند.پیکرهای مطهر 10 شهید غواص در شرق استان و پیکرهای مطهر 20 شهید غواص در غرب مازندران تشییع می‌شوند.

فرمانده سپاه ناحیه بابلسر، با بیان اینکه پیکرهای مطهر 20 شهید غواص پس از ورود به غرب مازندران با استقبال مردمی از رامسر تا محمودآباد تشییع می‌شوند، گفت: کاروان پیکرهای مطهر این شهدای گرانقدر پس از تشییع و برگزاری مراسم شب وداع در محمود آباد به شهرهای دیگر استان در غرب مازندران اعزام می‌شوند.کاروان پیکرهای مطهر 10 شهید غواص برای تشییع به سمت آمل و پیکرهای مطهر 10 شهید غواص دیگر صبح روز شنبه هفدهم مرداد ماه وارد بابلسر و با برگزاری مراسم دسته روی و سینه زنی در این شهرستان تشییع می‌شوند.

فرمانده سپاه ناحیه بابلسر، بیان کرد: ستاد استقبال از پیکرهای مطهر 10 شهید غواص روز پنجشنبه پانزدهم مرداد با حضور فرماندار، امام جمعه و مدیران اداره تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دفتر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی و به دبیری سپاه ناحیه بابلسر در فرمانداری بابلسر تشکیل جلسه خواهد داد.

پیکرهای مطهر در روزهای 14 تا 20 مردادماه 94 در شهرهای مازندران تشییع و خاک‌سپاری خواهد شد. بر اساس اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، پیکرهای مطهر شهدای غواص و دوران دفاع مقدس مازندران، در همه شهرستان‌های غربی تا شرقی مازندران تشییع خواهند شد.

43 شهید گمنام و غواص استان‌های مازندران و گلستان در روز 20 مرداد همزمان با شهادت امام جعفر صادق علیه السّلام در ساری تشییع خواهند شد. از این 43 شهید پیکر 30 شهید در استان مازندران و پیکر 13 شهید در استان گلستان به خاک سپرده می‌شوند. منتها قبل از برگزاری مراسم تشییع و تدفین در استان گلستان همه 43 شهید ابتدا در مازندران تشییع خواهند شد.

نحوه اطلاع رسانی به خانواده شهدای شناسایی شده مازندران

سرهنگ احمد یدالله‌پور جانشین اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: تیمی متشکل از نماینده اداره کل حفظ آثار، نماینده سپاه کربلا، نماینده بنیاد شهید استان، رئیس بنیاد شهید شهرستان و مسئول حفظ آثار شهرستان به منازل خانواده‌های هفت شهید غواص شناسایی شده، اعزام خواهند شد. تمامی مراحل اطلاع‌رسانی با هماهنگی و برنامه‌ریزی بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان و با حضور صدا و سیمای مازندران, مستندسازی و در ایام تشییع شهدای غواص از شبکه مازندران پخش می‌شود.

جانشین اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با اشاره به اینکه در تیم اطلاع‌رسانی از حضور نخبگان و افراد شاخص استانی بهره می‌بریم، گفت: حضور پیشکسوتان دفاع مقدس، چهره‌های نظامی و مسئولین استانی در اطلاع‌رسانی بسیار حائز اهمیت است و سبب دلگرمی بیشتر به خانواده‌ها می‌شود.

یدالله‌پور با  بیان اینکه نحوه به اطلاع رسانی به خانواده‌ها در دو زمان مجزا انجام می‌شود، بیان کرد: شنبه 10 مرداد به خانواده‌های شهدای شهرهای شرق مازندران اطلاع‌رسانی انجام شده است. در این مرحله خانواده‌های شهدای غواص در شهرهای بهشهر، ساری و آمل اطلاع‌رسانی می‌شود و در روز یکشنبه 11 مرداد اطلاع‌رسانی به خانواده‌های شهدای شهرهای چالوس، فریدونکنار و نوشهر انجام می‌شود.

اعلام مشخصات شهدای شناسایی شده استان مازندران

کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح نیز امروز طی اطلاعیه‌ای مشخصات 7 شهید شناسایی شده این استان را اعلام کرد. این شهدا از طریق کارت هویت و پلاک، شناسایی شدند. پیکر شهید غواصی که چندی پیش در نشست خبری رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح برای ارائه اسناد جنایت رژیم بعثی عراق در مقابل دوربینة‌ای خبری قرار گرفت نیز از شهدای شناسایی شده این استان و از شهرستان آمل به نام شهید نیاکی است. اسامی و مشخصات این شهدا به این شرح است: «شهید حسینعلی بالوئی»، فرزند اصغر، متولد 1349 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیدند. «شهید سیدرضا میر فاضلی هچرود»، فرزند سیدعلی، متولد 1343 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیدند. «شهید سید حسن فاطمی»، فرزند سید اصغر، متولد 1347 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیدند. «شهید غلامرضا اسدی»، فرزند حیدر، متولد 1349 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیدند. «شهید محمد صادق معلمی»، فرزند کریم، متولد 1347 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیدند. «شهید مسلم رسولی کناری»، فرزند حسین، متولد 1346 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی شلمچه به شهادت رسیدند. «شهید منصورمهدوی نیاکی»، فرزند احمد، متولد 1346 ، اعزامی از استان مازندران که در عملیات کربلای4 و در منطقه عملیاتی ام الرصاص به شهادت رسیدند.

عباسعلی رضایی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران گفت:وی افزود: قرار است در این ایام پیکر مطهر شهید غواص محمد صادق معلمی اهل شهر ساری در زادگاهش مرکز مازندران تشییع شود. پیکر مطهر شهید منصور مهدوی نیاکی و سید حسن فاطمی نیز در ایام ذکرشده در شهرستان آمل تشییع می‌شود. شهید مسلم رسولی کناری دیگر شهید شناسایی شده غواص مازنی بوده که پس از سال‌ها دوری از وطن، به‌روی دستان همشهریان و مردم قدرشناس فریدون‌کنار تشییع و خاک‌سپاری می‌شود. پیکر مطهر شهید غلامرضا اسدی دیگر شهید غواص دوران دفاع مقدس در شهرستان نوشهر، شهید سید رضا میرفاضلی نیز در شهرستان چالوس و شهید حسینعلی بالویی در بهشهر به خاک سپرده می شوند.

برنامه شهرستان نوشهر برای وداع با شهدا

محمد علی قمی اویلی فرماندار نوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد برنامه این شهرستان برای تشییع شهدا نیز گفت: ستاد تشییع و تدفین شهدای غواص در شهرستان نوشهر تشکیل شد. با توجه به اینکه تشییع پیکر شهدا از رامسرآغاز می‌شود, آیین وداع با شهدا,  16 مرداد در شهرستان نوشهر انجام می‌شود. در 8 سال جنگ و دفاع مقدس, رزمندگان  اسلام  25 کربلا و شهدای غواص خط شکن کربلای 4 و 5 اثر بخشی مهمی در پیروزی داشتند.

ویژه برنامه‌های فرهنگی کودکان مازندرانی برای شهدای غواص

با ورود شهدا به استان مازندران و برنامه گسترده تشییع و تدفین آن‌ها برنامه‌های فرهنگی متنوعی نیز در سطح استان برگزار می‌شود. پیش تر بخشی از اقدامات فرهنگی مازندران برای تشییع شهدا اعلام شده بود. از جمله این برنامه‌ها، برنامه‌های تربیتی فرهنگی ویژه کودکان استان است. قاسم عزیززاده گرجی مدیرکل کانون پرورش فکری مازندران به بخشی از برنامه ها اشاره کرد و گفت: اعضای مراکز فرهنگی و هنری و مربیان مراکز ضمن حضوردر مراسم تشییع این افراد در هریک ازشهرهای استان در طول این هفته نیز نسبت به اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری ادبی با محوریت  شهدای غواص در مراکز خود اقدام خواهند داشت. از آنجایی که کودکان نقش مهمی در ماندگار شدن پایداری و حس مقاومت در یک ملت دارند, در گرامی‌داشت یاد و خاطرات شهدای غواص هشت سال دفاع مقدس، این کانون در نظر دارد ویژه برنامه ای را در این شب و در حضور پیکر مطهر شهدای عملیات کربلای 4 ( شهدای غواص) در پارک موزه دفاع مقدس ساری برای کودکان و خانواده‌های حاضر در این برنامه برگزار کند.

گرجی به برخی از برنامه‌های این طرح اشاره کرد و گفت: قصه گویی از خاطرات شهدا,  معرفی سرزمین, مسابقه پیامکی شبی با شهدا, شعرخوانی توسط عضو کانون, نوشتن طومار, پخش موسیقی و کلیپ از تصاویر شهدا و ارائه کتاب‌هایی با موضوع جنگ ایران بخشی از برنامه‌های این کانون در شب وداع با شهدا است.دعوت همرزمان شهید و خاطره‌گویی در این مراسم و اهدای جوایز و مسابقه با محوریت دفاع و مبارزه, خواندن میثاق نامه با شهدا از زبان کودکان, خواندن دکلمه عضو کانون و اجرای سرود از دیگر برنامه‌های شب معراج است.

فراخوان نهادهای فرهنگی برای استقبال شکوهمند از شهدای غواص

علی‌رضا یونسی رستمی معاون استاندار مازندران نیز به عنوان یکی از مسئولین استانی در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان, رسانه‌ها، صدا و سیما، هنرمندان و همه نهادهای فرهنگی را در جهت زمینه‌سازی برای استقبال شکوهمند مردم استان از شهدای غواص و خط شکن به صورت گسترده فراخواند و گفت: مدیران، امکانات و تجهیزات لازم را در خدمت ستاد برگزاری تشییع و وداع با 30 شهید گمنام غواص مازندران قرار دهند و نهایت اهتمام را به عمل آورند.

نامگذاری خیابانی به نام شهدای غواص

جعفر احمدی فرماندار شهرستان نکا در استان مازندران گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت:‌ شهرستان نکا 18 مرداد میزبان شهدای غواص است و شب 20 مرداد نیز مراسم وداع با شهدا در این شهرستان برگزار می‌شود، 21 مرداد یک شهید گمنام غواص در شهرستان نکا از سپاه تا حرم شهدای گمنام تشییع و نهایتا تدفین می‌شود.

سید عیسی میری شهردار نکا نیز با تاکید بر ارج نهادن به منزلت شهدای دفاع مقدس، گفت: یکی از خیابان‌های این شهر به نام شهدای غواص نام‌گذاری خواهد شد.

استان اصفهان:

آخرین آمار از میزبانی اصفهان 30شهید گمنام و 18 شهید شناسایی شده است

در استان اصفهان نیز همچون چهار استان دیگر شهیدانی تشییع و به خاک سپرده خواهند شد سردار مجتبی شیروانیان مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با اشاره به برنامه استان اصفهان برای خاکسپاری شهدای غواص و خط شکن با تسنیم گفتگو کرد و از آخرین جزئیات برنامه تشییع و شناسایی شهدا در اصفهان خبر داد. او  گفت: پیکر پاک 48 شهید دوران دفاع مقدس روز سه‌شنبه 20 مرداد ماه هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در اصفهان تشییع و روز پنج‌شنبه و جمعه پیکر شهدا در شهرستان‌های محل سکونت خانواده‌های شهدا تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

وی با اشاره به هویت شهدای شناسائی شده دوران دفاع مقدس ادامه داد: براساس هماهنگی‌های لازم با کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، تعداد 30 شهید گمنام و 18 شهید شناسایی شده تازه تفحص شده متعلق به اصفهان هستند که هنوز اطلاعات هویت 18 شهید شناسائی شده به اصفهان نرسیده است. در میان30  شهید گمنام و 18 شهید شناسایی شده اصفهان هم از شهدای غواص و هم شهدای خط شکن شناسائی شده‌اند که اطلاعات دقیق این شهدا تا زمانی که تابوت آنها به اصفهان آورده نشود، مشخص نیست.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان درباره محل تدفین 18 شهید شناسائی شده استان تصریح کرد: شهدای شناسایی شده براساس تصمیم‌گیری سپاه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های گرانقدرشان، تشییع و تدفین می‌شوند. پیکر پاک شهدای گمنام هم در شهر امیر آباد(از توابع شهرستان نجف‌آباد)، شهر بافران (از توابع شهرستان نائین)، ذوب‌آهن اصفهان، محله‌های عاشق آباد و نصر آباد اصفهان، شهر خوراسگان، شهرک شهید نامجو صنایع دفاع و شهر دستگرد (از توابع شهرستان برخوار) به خاک سپرده می‌شوند.

استان کرمان:

کرمان میزبان 21 شهید غواص و خط شکن

استان کرمان هم میزبان غواصان شهید کربلای 4 خواهد بود. جزئیاتی از مسئولان مختلف استانی در مورد تشییع و تدفین این شهدای لشکر 41 ثارالله در سطح استان اعلام شده است. سرهنگ مهدی ابوالحسنی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان دراین باره گفت: پیکرهای پاک 21 شهید غواص بیستم مرداد همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) در کرمان تشییع خواهد شد. برخی از این شهدای عزیز شناسایی شده‌اند اما برخی هنوز گمنامند.

لشکر 41 ثارالله که اکثر اعضای آن را جوانان کرمانی تشکیل می‌دادند در دوران دفاع مقدس نقش پررنگی در عملیات آبی و خاکی داشت و گردان‌های 408 و 410 این لشکر که متشکل از غواصان دریادل بود خط‌شکن چندین عملیات مهم بودند. حسن عرب رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران زرند نیز از شناسایی هویت 11 نفر از این شهدا خبر داد و گفت: شهدای شناسایی شده مربوط به شهرستان‌های کرمان، زرند، رفسنجان، شهربابک، سیرجان، بم و بافت هستند و 10 شهید گمنام به رودبار جنوب برای تشییع و خاک‌سپاری منتقل می‌شوند.

مشخصات 5 شهید شناسایی چندی پیش در دیدار با خانواده‌ةای شهدای استان اعلام شد. طی انجام مراحل شناسایی هویت شهدا، شهیدان «مهدی عبدالله زاده» ، «محمدرضا طالبی زاده» , «محمد جواد شیخ شعاعی» , «حسن رجب علی‌پور» و بعد از گذشت 29 سال از شهادتشان، احراز هویت شدند و خبر شناسایی پیکر آن‌ها توسط هیئتی از بزرگان و مسئولان شهرستان به خانواده‌هایشان اعلام شد. شهید «غلامرضا آخوندی» از شهدایی است که در عملیات کربلای 4 به فیض شهادت نائل آمدند. این دو شهید رفسنجانی در 16 مرداد ماه از شهرستان انار وارد استان می‌شوند و در تاریخ 17 مرداد ماه وارد رفسنجان خواهند شد. مراسم وداع  با پیکر این دو شهید شب شهادت امام صادق(ع) درمسجد الزهرا رفسنجان برگزار و در روز شهادت امام صادق(ع) به خاک سپرده می‌شوند.

اقدامات خودجوش مردمی استان برای استقبال از شهدای غواص

در آستانه تشییع پیکر مطهر این شهدا در استان کرمان نیز اقدامات فرهنگی متعددی توسط نهادهای رسمی و غیر رسمی در حال انجام است. مردم نیز به صورت خودجوش و مستقل کارهای بسیاری در جهت معرفی این شهدا و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت اقداماتی را صورت می‌دهند.

شامگاه پنجشنبه همایش رزمندگان گردان 410 غواص با حضور رزمندگان گردان‌های غواص و اطلاعات عملیات لشکر 41 ثارالله برگزار شد.  در همایش رزمندگان گردان 410 غواص با حضور رزمندگان گردان‌های غواص و تخریب و اطلاعات عملیات لشکر 41 ثارالله که به‌میزبانی گردان 408 غواص برگزار شد، رزمندگان دفاع مقدس به بیان خاطرات خود از روزهای جنگ و دفاع مقدس پرداختند.

یکی از کارهای فرهنگی گروه‌های مردمی جمعی در استان کرمان است که در آستانه تشییع شهدا در شهر به صورت خودجوش شکل گرفته ایجاد صفحه‌ای در شبکه‌های مجازی مختص غواصان است. این صفحه به غواصان لشکر 41 ثارالله استان کرمان اختصاص دارد و تصاویری از غواصان گردان‌های مختلف لشکر 41 ثارالله را برای علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان به نمایش می‌گذارد.

استان خوزستان:

حسین عشقی رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در خوزستان در گفت‌وگو تسنیم گفت: چند تن از شهدای غواص که چندی پیش پیکر آن‌ها در مناطق عملیاتی کشف شد، در روز شهادت امام جعفر صادق(ع) در خوزستان تشییع می‌شوند. تعداد این شهدا هنوز به طور مشخص اعلام نشده است. اما چند روز بعد عبدالرضا فرجیان  مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با بیان اینکه هفت شهید غواص استان خوزستان شناسایی شده‌اند،گفت: پیکرهای این شهدا به همراه 31 شهید گمنام، 20 مرداد در خوزستان تشییع خواهد شد. از 7 شهید شناسایی شده، چهار شهید از شهرستان دزفول و سه شهید از شهرستان اهواز هستند. نام و هویت این شهدا پیش از برگزاری مراسم تشییع اعلام خواهد شد.

وی افزود :علاوه بر تشییع پیکر شهدای غواص در شهرستان‌های مربوطه،پیکرهای 31 شهید گمنام نیز برای خاکسپاری به شهرستان‌های مختلف استان همچون سوسنگرد، بستان، حمیدیه و .. منتقل و در روز 20 مرداد ماه همزمان با تشییع شهدای غواص، تشییع خواهند شد.

تدفین شهدای گمنام مقابل مسجد جامع خرمشهر

یکی از مکان‌های تدفین شهدا در استان خوزستان، مسجد جامع خرمشهر یادآور حماسه بزرگ سوم خرداد سال 61 است.عبدالمجید عقیلی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اظهار داشت: 5 شهید گمنام 20 مرداد ماه امسال مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در مقابل مسجد جامع خرمشهر به خاک سپرده می‌شوند.  تقسیم پیکر شهدا بین شهرستان‌ها براساس یگان محل خدمت آنها است و احتمال خوزستانی بودن این شهدای گمنام وجود دارد.

استان گلستان:

گلستان فقط میزبان شهدای گمنام غواص و خط شکن خواهد بود

به گزارش تسنیم استان گلستان نیز میزبان  13 شهید غواص و خط شکن است که طبق اعلام کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح هیچ یکی از این 13 شهید شناسایی نشده‌اند و همگی آن‌ها با عنوان شهید گمنام در استان تدفین خواهند شد.مراسم استقبال، وداع و تشییع پیکرهای مطهر 13 شهید غواص و خط شکن استان گلستان از تاریخ 15 مرداد لغایت 20 مرداد در شهرهای مختلف استان گلستان برگزار می‌شود.

پیکر مطهر شهدا روز چهارشنبه 14 مردادماه وارد استان گلستان می شود. مراسم استقبال و تکریم پیکر مطهر 13 شهید غواص و خط شکن استان گلستان عبارتند از: پنجشنبه 15 مرداد 94 در گمیشان ساعت 9 صبح ، بندرترکمن ساعت 15 ، کردکوی ساعت 18؛ جمعه 16 مرداد 94در علی آباد کتول ساعت 9 صبح ، رامیان ساعت 15 ، آزادشهر ساعت 18 ؛ شنبه 17 مرداد 94 در مینودشت ساعت 9 صبح ، گالیکش ساعت 15 ، کلاله ساعت 18؛ یکشنبه 18 مرداد 94 در مراوه تپه ساعت 9 صبح ، بعد از ظهر حرکت به سمت گرگان ، ساعت 19 مراسم شب وداع در مصلای گرگان؛ دوشنبه 19 مرداد 94در ساعت 9 صبح تشییع استانی در گرگان و سپس انتقال شهدا به محل تدفین بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم شب وداع در محل تدفین شهدا و در نهایت سه شنبه 20 مرداد 94 تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر شهدا در شهرستان‌های محل تدفین

گزارش از: نجمه السادات مولایی


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین