عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۶
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم تشريح كرد؛
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان ماجراي عبرت‌آموز مرگ رئيس جمهور اسبق عراق كه به دنبال احياي قبر معاويه در شام بود، از عظمت و شوكت ثارالله، حضرت اباعبدالله (ع) سخن گفت
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمين جواد مروي، در سخناني در حرم شريف اباعبدالله الحسين (ع) اظهار داشت: دعاهايي كه در اين مكان مقدس مي‌خوانيم، هم با عقل و هم با احساس ما سروكار دارد. بنابراين، كسي زائر حقيقي است كه هم از محتواي ادعيه و زيارات باخبر باشد و هم احساسش را با اين‌ها سيراب كند.
وي با بيان اينكه كلام خدا را هم بايد با عقل و احساس درك كرد، ادامه داد: روزي من به ديدن مزار اقبال لاهوري در پاكستان رفتم. در آن جا قرآني را مشاهده كردم كه گويا آن را درون حوضي پر از آب انداخته و بعد مقابل گرماي آفتاب، خشكش كرده بودند. از ديدن اين قرآن كه هنوز آثار رطوبت بر آن مشخص بود، تعجب كردم و پرسيدم چرا كلام خدا به اين شكل در آمده است؟
اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: اقبال لاهوري، 12 سال در آكسفورد حضور داشت كه 6 سال آن را دانشجو و 6 سال ديگرش استاد دانشگاه بود. او در مدت زماني كه در انگلستان اقامت داشت، هر روز بعد از اقامه نماز صبح، يك جزء قرآن تلاوت مي‌كرد. دوست نزديك اقبال مي‌گويد كه او كلام خدا را به گونه‌اي مي‌خواند كه اشك چشمش بر صفحات قرآن مي‌ريخت.
حجت‌الاسلام والمسلمين مروي با تأكيد بر اينكه قرآن، دعا و زيارات را بايد به اين شكل خواند، گفت: اگر مي‌خواهيم آثار دعا متجلي شود، بايد هم احساسات خود را سيراب كرده و هم مفاهيم مورد نظر اهل بيت (ع) را درك كنيم.
وي همچنين با ذكر مثالي براي تفهيم سخن خود اظهار داشت: كسي به مرحوم آقا سيدرضا بهاءالديني مراجعه كرد و گفت كه تصميم دارد براي گرفتن حاجتش، ختم 14 هزار صلوات بگيرد، اما ايشان به آن مرد گفت: اگر يك بار از عمق جان بگويي اللهم صل علي محمد و آل محمد، حاجتت را خواهي گرفت.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اين كه دست مذاهب و اديان ديگر در زمينه دعا و زيارت خالي است، ماجراي شيخ جوهر طنطاوي و كشف عظمت و بزرگي صحيفه سجاديه را براي زائران حرم اباعبدالله الحسين (ع) تشريح كرد. وي گفت: طنطاوي، يكي از علماي بزرگ و نامدار مصر است، اما او تا 85 سالگي، صحيفه سجاديه امام زين‌العابدين (ع) را نديده بوده است. روزي او به خانه يكي از تجار مصري مي‌رود كه با ايرانيان معامله داشته و روي طاقچه خانه او، يك جلد صحيفه سجاديه بوده است.
حجت‌الاسلام مروي ادامه داد: طنطاوي، اين كتاب را برمي‌دارد، ورق مي‌زند و از عبارات متعالي آن حيرت مي‌كند. پس از آن در نامه‌اي به علماي شيعه، مي‌نويسد: 85 سال از عمر من گذشته، اما بدبختي‌ام اين است كه صحيفه سجاديه را تا امروز نديده بودم. وقتي آن را مطالعه كردم، نتوانستم نويسنده‌اش را بشر بدانم يا خدا. اگر بگويم بشر، اشتباه كرده‌ام؛ چرا كه هيچ بشري نمي‌تواند چنين عباراتي خلق كند و اگر بگويم خدا، غلو كرده‌ام. پس از كلام بشر بالاتر و از كلام خدا پايين‌تر است.
وي آن گاه به تلاش‌هاي بيهوده و بي‌فرجام براي احياي قبر معاويه از سوي سران عرب در عصر حاضر اشاره كرد و گفت: هركس براي اين كار قدمي برداشته، ساقط شده است. چنان كه عبدالسلام عارف، رئيس جمهور اسبق عراق، هنگامي كه به بصره رفت، از اراده خود براي احياي قبر فرزند ابوسفيان پرده برداشت، اما در راه بازگشت به بغداد، هليكوپتر او سقوط كرد و جان داد. به گونه‌اي كه مردم در تشييع جنازه او مي‌گفتند: در آسمان گوشت بود، در زمين ذغال! حالا مقايسه كنيد كسي مانند سيدالشهدا (ع) با اين همه شوكت و عظمت، زائراني با چنين شوريدگي و علاقه‌اي دارد، اما بايد كساني مأمور شوند تا كسي روي قبر معاويه نجاست نريزد.


منبع:حج
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین