عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۷۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
اصلاً قبول ندارم که برخی مغرضانه می‌گویند مداح را چه به سیاست؟! چرا که با رعایت ادب و شئونات اخلاقی، احترام متقابل و عدم تهمت و افترا به دیگران می‌توان روشنگری و بصیرت‌افزایی کرد.

عقیق: سیاسی بودن هیئات و مداحان از دیرباز محل مناقشه بسیاری بوده است. هر از چندگاهی نیز برخی اظهارنظرها و موضع گیری های ذاکرین و چهره های موثر هیئات این موضوع را در صدر اخبار قرار می دهد. به تازگی نیز برخی از از چهره های سیاسی نسبت به برخی مواضع تعدادی از مداحان در ایام ماه مبارک رمضان اعتراض هایی داشته اند.

در آستانه شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان گفت و گوی عقیق با حجت الاسلام صدیقی درباره شب قدر و همچنین سیاسی بودن هیئت ها و مداحان را بخوانید:

**در رمضان جلوه اسلام نمایان می‌شود

این استاد اخلاق با اشاره به سه شاخصه ماه مبارک رمضان از دیدگاه امام سجاد(ع) تصریح کرد: در دعای 44 صحیفه نورانی امام سجاد(ع) سه شاخصه مهم برای ماه مبارک رمضان مطرح شده است؛ شهر اسلام، شهر قیام و شهر تمحیص(اخلاص). زیرا در ماه رمضان جلوه اسلام نمایان می‌شود و ویژگی‌های عرفانی و ارزشی اسلام ماهیت اجرایی به خود می‌گیرند.

**دوری از رذایل در امتداد تمرین عملی احکام

حجت الاسلام صدیقی خاصیت اصلی ماه مبارک رمضان را خروج از فراموشی‌ها و غفلت‌ها دانست و افزود:در ماه مبارک رمضان با مراجعه فراوان به قرآن کریم و بهره‌بردن از دریای بی‌کران اسلام‌شناسی یک بازآموزی نسبت به شناخت فضائل اخلاقی و دوری از رذایل در امتداد تمرین عملی احکام ایجاد می‌شود.

**مبارزه با بزرگترین دشمن بشریت

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه رمضان ماه رزمندگی است، اذعان کرد: انسان یک ماه به طور مستمر در سنگر نبرد علیه بزرگترین دشمن بشریت که نفس اماره باشد، مقاومت و ایستادگی می‌کند. در این میدان دگرگونی، انسان سعی می‌کند در شهر قیام، خودش را از ظلمت به نور و از ناامنی‌های باطنی به امن کامل الهی سوق بدهد.

**باید در رمضان روزه‌داری همه جوارح را تمرین کنیم

وی با بیان اینکه با رسیدن به قرب الهی فیوضات لیالی قدر کسب می‌شود، گفت: انسان وقتی موانع و فاصله‌های باطنی خودش را با عبودیت و قرب الهی به حداقل برساند در واقع شب‌های قدر را می‌تواند درک کند. چرا که کسب فیض در دروازه الهی با رذیله سنخیتی ندارد و باید در رمضان روزه‌دار بودن همه اعضاء و جوارح را تمرین کنیم.

**در شب قدر همنشینی با صادقین مهم است

حجت الاسلام صدیقی افزود : زبان آلوده به دروغ و غیبت در انجام دعا و کسب فیض شب‌های قدر ناکام است. زیرا زبان وسیله‌ای است برای برقراری ارتباط میان عبد و معبود است و شب قدر فرصتی برای برداشتن قدم به سوی قرب الی الله و حرکت در امتداد پاکی قلب‌ها و همنشینی با صادقین است.حقیقتاً اگر شب قدر به مقصد نرسیم جا مانده‌ایم!

**انسان برای کسب بصیرت باید سیاسی شود

حجت‌الاسلام صدیقی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از سیاستمداران به ورود مداحان به مسائل سیاسی اعتراض کرده‌اند، افزود: حضرت امام(ره) با نابودی طاغوت ملت ما را بیدار کرد و اعتقاد داشت که هیئت‌ها به عنوان ملجأ اصلی راهپیمایی‌ها و تبلیغات حکومت اسلامی باید نسبت به شرایط و اتفاقات روز، خودشان را مسئول بدانند. زیرا آگاهی نسبت به مقوله سیاسی، بصیرت انسان را در مقابل شناخت دوست و دشمن افزایش می‌دهد.

**نقش موثر مداحان، فرصت‌طلبان را مغلوب خواهد کرد

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط و تبلیغات امروز که دشمن قصد منحرف کردن فضای اعتقادی و مذهبی کشورهای جهان اسلام خاصه شیعیان را دارد اقتضا می‌کند هیئت‌ها خاصه مداحان به میدان بیایند و به مستمعین خودشان آگاهی بدهند تا ملت در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستاده و از آرمان‌های امام راحل، شهدا و ولایتی که جان و روح انقلاب ماست دفاع کنند. اگر مداحان بتوانند در این میدان نقش موثری را ایفا کنند فرصت‌طلبان از توطئه‌، خدعه و فتنه‌آفرینی به نتیجه‌ای جز شکست نخواهند رسید.

**بصیرت‌افزایی وظیفه ستایشگران اهل بیت است

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه مداحان در بصیرت‌افزایی سیاسی مردم نقش جدّی و مهمی دارند، خاطرنشان کرد: کسانی که به امام حسین(ع) نزدیکترند در تعمیق مسائل سیاسی جامعه موفق‌تر عمل می‌کنند. آگاهی دادن و بصیرت‌افزایی جامعه خاصه جوانان وظیفه بسیاری از اقشار است اما در این بین مداحان باید بیش از دیگران تکلیف خود را بدانند و در این میدان سخت که دشمن هر روز از حربه‌های سنگین‌تری برای به زانو درآوردن ملت ایران استفاده می‌کند، حرف برای گفتن داشته باشند.

**بازگویی توصیه‌ها و رهنمودهای رهبری به جای ایجاد موج

این استاد برجسته اخلاق در خصوص اظهار نظر های سیاسی برخی مداحان، افزود: بدون شک بسیاری از مداحان طرفدار و مستمع زیادی دارند و هرگونه اظهارنظری می‌تواند تأثیرگذار باشد. مداح ما نباید در این میدان بر موج هجمه و تشویش اذهان عمومی سوار شود و به جای آن توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری را با زبان لیّن و شیوا به سمع و نظر مردم هیئتی برساند.

**رعایت ادب و شئونات اخلاقی در مسیر بصیرت‌افزایی ضرورت دارد

وی اشاره کرد: اصلاً قبول ندارم که برخی مغرضانه می‌گویند مداح را چه به سیاست؟! چرا که با رعایت ادب و شئونات اخلاقی، احترام متقابل و عدم تهمت و افترا به دیگران می‌توان روشنگری و بصیرت‌افزایی کرد.

** بصیرت‌افزایی را در کلاس حضرت زینب(س) بیاموزید

حجت‌الاسلام صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: مداحان ما باید به تبعیت از عمه سادات حضرت زینب کبری(س) که در خطبه معروف مجلس یزید چطور با اتخاذ مواضع سنجیده و تبیین مناسب اتفاقات، بنی‌امیه را رسوا می‌کند در شرایط مختلف موضع‌گیری‌ مناسب و به دور از هرگونه سلیقه و منفعت شخصی داشته باشند. البته در این راه مطالعه و رصد مناسب نسبت به اتفاقات و تحولات روز و داشتن شاخصه‌های مهمی همچون ادب، احترام، علم و عمل لازم و ضروری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
0
0
ممنونم از حرف های به جا و درست آیت الله صدیقی ، مداح باید جگر داشته باشه حرف روز جامعه را بزنه ؛ ایولا حاج آقا
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
0
احسنت حضرت آیت الله صدیقی ، مداح باید سیاسی حرف بزنه احسنت
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین