این کار بدبختی ها را زیاد می کند
بدبختي ها را پايانى است كه سرانجام به پايان خود خواهد رسيد. پس اگر يكى از شما محكوم به آن شديد، سر تسليم فرود آوريد و شكيبايى نماييد تا بگذرد...
عقیق:انجام امور و کارها به وقت خود در آموزه های اسلام از توصیه های موکد است و موفقیت کارها در حد بسیار بالا وابسته به همین مسئله است؛ آنچنان که پيامبر اکرم (ص) می فرمایند: «كارها همه در گرو وقت خود است.»امیرمومنان امام على (ع) می فرمایند: «كسى كه ميوه را جز در وقت رسيدن بچيند، همچون كشاورزى است كه در غير زمين خود زراعت كند.»علاوه بر این، ایشان می فرمایند: «بدبختي ها را پايانى است كه سرانجام به پايان خود خواهد رسيد. پس اگر يكى از شما محكوم به آن شديد، سر تسليم فرود آوريد و شكيبايى نماييد تا بگذرد. زيرا اصرار در چاره طلبى به هنگام پيشامدن بدبختى بر ناخوشى آن مى افزايد.»امام الصادق (ع) نیز در این باره فرموده اند: «كسى كه به كارى جز در وقت آن آغاز كند، تمام شدن آن در وقت خود نخواهد بود.»امام حسن (ع) روایت می کنند: امير المؤمنين (ع) از ایشان پرسيد: «عقل چيست؟»گفت: «اينكه قلبت آنچه را به آن سپرده اى نگاه دارد.» گفت: «دورانديشى و حزم چيست؟» گفت: «اينكه منتظر فرصت بمانى و هر جا ممكن باشد شتاب كنى ...» گفت: «جهل و نادانى چيست؟» گفت: «فرصت نارسيده را رسيده پنداشتن و در اقدام شتاب كردن.»همچنین، امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «بپرهيز از شتابزدگى در كارها پيش از رسيدن وقت آنها و از اهمالگرى در آن هنگام كه امكان دست يافتن فراهم آمده باشد و از لجاجت كردن در آن هنگام كه راه صواب دانسته نيست و از سستى نمودن در آن هنگام كه راه عمل آشكار شده است؛ پس هر كار را در جاى خود قرار بده، و هر عمل را در موقع خود به انجام برسان.»از امام عسكرى (ع) نیز روایت است که فرمودند: «در چيدن ميوه اى كه نرسيده شتاب مكن، كه هنگام خود به آن خواهى رسيد ... و براى رفع نيازمندي هاى خود پيش از وقت مشتاب كه مايه دلافكارى و بيتابى مى گردد، و گرفتار نوميديت مى سازد.»و نیز از امام على (ع) است که فرموده اند: «پيش از وقت در كار شتاب مكنيد كه پشيمان مىشويد و زياد منتظر نمانيد كه دلگير مى گرديد.»پيامبر اکرم (ص) می فرمایند: «فرار در هنگام مناسب خود، پيروزى است.»امام حسين (ع) نیز در این باره توصیه داشته و فرموده اند: «شتاب سفاهت است، و سفاهت ناتوانى.»همچنین، امام صادق (ع) می فرمایند: «آشكار كردن هر چيز پيش از استحكامپذيرى، مايه تباهى آن چيز است.»پی نوشت ها:نهج البلاغهبحارالانوارتحف العقولكشف الغمّهالحياةمنبع:قدس211008