عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
رسول خدا حضرت محمد (ص) در باب جایگاه ماه رمضان فرمود: همانا درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى شوند و تا آخرين شب بسته نمى شوند و این خیر و برکت ادامه دارد.
عقیق: هر آنچه که در عالم هستی وجود دارد، حقیقت و باطنی دارد؛ زیرا دنیا تنزّل یافته‌ی عوالم بالا است، هرچه در عالم دنیا است نمونه‌ای است از آنچه در عالم معنا است. احکام و قوانین الهی هم که در دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور کردند، اسرار و باطنی دارند. اشیا، زمان‌ها و مکان‌ها نیز دارای حقیقت و باطن می‌باشند. یکی از آن زمان ها، ماه مبارک رمضان است. در فرهنگ اسلامی ماه رمضان یکی از مهم ترین و محترم ترین ماه های سال است؛ ماهی که نزد مسلمانان به ماه عبادت و طهارت معروف بوده و آن را -به تعبیر پیامبر(ص)- ماه خدا می نامند.
از آنجا که ماه رمضان بهترین زمان رشد و سیر معنوی انسان است، روزه داران می توانند علاوه بر خودداری از خوردن و آشامیدن و کنترل اعضاء و جوارح، به کنترل قلب پرداخته و ضمن پاک سازی درون از کینه، حسد و بدخواهی دیگران، قلب خود را از افکار پلید و گناه آلود پاک کرده و متوجه خداوند گردانند. از این رو امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: صَوْمُ الْقَلْبِ خَیْرٌ مِنْ صِیامِ اللِّسانِ وَصَوْمُ اللِّسانِ خَیْرٌ مِنْ صِیامِ الْبَطْنِ؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
ماه رمضان بهار قرآن است. امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: لِکُلِّ شَیْءٍ رَبیعٌ وَ رَبیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضان؛ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
همچنین امام رضا (ع) بیان داشته اند: مَنْ قَرَأَ فی شَهْرِ رَمَضانَ آیَةً مِنْ کِتابِ اللهِ کانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ؛ هر کس آیه ای از قرآن را در ماه رمضان بخواند، مانند کسی است که یک ختم قرآن در غیر از ماه رمضان خوانده است.
از این رو ماه مبارک رمضان فرصتی مغتنم برای بهره برداری از این دریای بی کران باشد، تا به واسطه ی آن گناهان گذشته جبران و ذات اقدس الهی تقرب پیدا نمود.

پی نوشت ها:
1-شیخ صدوق، امالی: 93.
2-آمدی، غرر الحکم: 176.
3-کلینی، کافی، ج 2: 63.
4-علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 96: 344.
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین