عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۶۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
طنین نوای قرآن در حرم بانوی آب و آینه به گوش دل می رسد زمزمه های قرآنی که در ماه مهربانی و ضیافت الهی دل های عاشقان را تکان می دهد.
عقیق: قم شهری است کویری که خداوند تکه ای از بهشت را در آن به ودیعه گذاشته و همین اتفاق زیبا این شهر را وجهه ای آسمانی بخشیده است. از گذشته تا کنون حرم حضرت معصومه(س) این حرم امن الهی به میعادگاهی برای خیل عظیم عاشقان و معشوق تبدیل شده و در حافظه هر کنجی از این بهشت زمینی صدای راز و نیازهای دلدادگانی زیادی سال هاست که به یادگار مانده. هنوز هم خوب که دقت کنی این صداهای الهام بخش را با گوش دل می شنوی. خوب که دقت کنی می توانی صدای راز و نیازهای بزرگ مردان و زنان زیادی همچون آیت ا... بهجت را از آن بشنوی.
 قدم به قدم و گوشه به گوشه این حرم عزیز از انسان های شریف و بلند مرتبه زیادی خاطره دارد. انسان هایی که عاشق بودند و در این مسیر مرارت ها کشیدند و نفس قدسی شان هنوز هم در این فضا کاملا احساس می شود.
این حرم مطهر چند سالی است که با ورود ماه مبارک رمضان پذیرای مردم روزه دار است. رسمی زیبا که در آن مردم شهر طبق قرار این چند سالشان از کودکان گرفته تا نوجوانان و کهنسالان هر روز برای تلاوت یک جزء از قرآن به حرم حضرت معصومه(س) مشرف می شوند. رمضانی که این سال ها عطر حضورش همزمان با گرمای تابستان از راه می رسد. این فضای ملکوتی در ماه ضیافت الهی نورانی تر از همیشه است و یکی از زیباترین جلوه هایش حضور حداکثری مردم برای تلاوت قرآن است. طنین صدای نوجوانی که قبل از ظهر با دیگر همسالانش منظم می نشینند و قرآن تلاوت می کنند، روحی پر از نشاط در حرم دمیده است.

*میهمانان نوجوان قرآنی
نسبت به اولین سال برگزاری این برنامه هر سال به تعداد نوجوانان شرکت کننده افزوده می شود و امسال هم به برکت این اتفاق مبارک نوجوانان بیشتری در حرم حضور می یابند و همین حضور صحنه های زیبایی را در صحن ها و رواق های حرم حضرت معصومه(س) به تصویر می کشد. نوجوانان روزه داری را می بینی که در صحن مسجد اعظم وضو می گیرند تا برای حضور در این محفل قرآنی آماده شوند. نوجوانانی که  نسل آینده کشورمان هستند و در کنار همین سفره پر برکت معنوی تعلیم زندگی اجتماعی و دینداری می بینند.
دیدن این صحنه و حضور پرمفهوم  نوجوانان برای قرائت قرآن خود نور امیدی در قلب ها ایجاد می کند و می فهمیم که در این دنیای پرهیاهو نوجوان ما در کنار دیدن و شنیدن تمام مسائل و تجزیه و تحلیل آن، قرآن تلاوت می کند تا از ریسمان الهی فاصله نگیرد... و این یکی از هزاران برکت قرآن خوانی دسته جمعی در حرم حضرت معصومه(س) است.
این محفل نورانی هر روز بعد از نماز ظهر هم برپاست و هر کسی از کوچه و بازار، پایین و بالای شهر و یا حتی زائران رابه سوی خود دعوت می کند. محفلی که در آن می توان یکپارچگی مثال زدنی را دید که مایه وحدت و همدلی بیش از پیش مردم در این ماه مبارک است.
در بین این افراد مرد میانسالی هست که فرزند خود را در آغوش گرفته و کم کم محیای تلاو ت دسته جمعی قرآن در سومین روز از ماه رمضان می شود. او که چند سالی است حضور در این محفل نورانی را تجربه می کند در بیان آثار این حضور چنین می گوید: دو سه سالی است که همراه سه فرزندم هر روز در ماه مبارک رمضان برای تلاوت قرآن به حرم می آیم. به واسطه شغلم امکان آوردن دو پسرم برای تلاوت قرآن در بخش ویژه نوجوانان برایم فراهم نیست و به همین خاطر بچه ها را در این زمان با خود برای تلاوت قرآن به همراه می آورم و از این اتفاق هم بسیار خرسندم چرا که دقیقا شاهدم این حضور چه آثار مفیدی در تربیت دینی فرزندانم و نحوه حضور آنها در اجتماع دارد.

*محفلی برای تجدید قوا
در گوشه ای دیگر خانمی را می بینم که وسائل خود را کنار ستونی رها کرده و به دنبال کودک خرسالش می رود تا شیطنت های کودکانه فرزندش را کنترل کند ولی با تمام این مسائل از علاقه خود برای آشنایی فرزندش با این فضای معنوی از خردسالی می گوید و ادامه می دهد: دوست دارم، دخترم از همین سن کم مفاهیم دینی را احساس کند.
کمی آن طرف تر دسته ای از جوانان به شکل گروهی با همند. انگار محفلی از دوستان هستند که زمانشان را برای حضور جمعی در این محفل قرآنی تنظیم کرده اند. محفلی که پر از نشاط جوانی در کنار احترام به شعائر دینی است.
کم کم قدم های ثانیه ها و دقیقه ها که به حوالی ساعت سه بعد از ظهر می رسد، تمام حاضران در این محفل قرآنی مرتب و منظم در محضر قرآن می نشینند تا جزئی دیگر از قرآن کریم را با هم تلاوت کنند. نظمی که فضایی عجیب و مملو از انرژی را در گوشه گوشه حرم مطهر حضرت معصومه(س) می دمد.
آیات قرآن عظیم الشان در کنار معنای زیبایشان تفاسیر پرمغزی هم دارند که روایتگر داستان ها، اتفاقات و نتیجه اعمال نیک و بد انسان هاست. آشنایی با این تفاسیر در کنار ترجمه آیات وسوره ها لازم است و اتفاق خوبی که در این خصوص رقم خورده بیان تفسیری کوتاه از آیات اول هر جزء است که هر روز پیش از تلاوت یک جزء قرآن به مدت چند دقیقه برای حاضران بیان می شود.
تفسیر قرآن بحث سنگینی است که شاید همگان تاب و تحمل یادگیری آن را نداشته باشند ولی این روش مبتکرانه طی این سال ها باعث شده تا عموم مردم آشنایی خوب و در حد نیاز با تفسیر برخی آیه ها و سوره ها کسب کنند.

*وحدت درلوای قرآن
آقای حسنی یکی از شرکت کنندگان در این محفل قرآنی است که می توان به وضوح آثار گذشت زمان را از روی چین های پیشانی اش احساس کرد. نزدیک به 60 سال سن دارد و از اینکه در کنار تلاوت قرآن با تفسیر برخی آیات آن هم آشنا می شود ابراز خرسندی کرده و می گوید: در جوانی بسیار علاقمند بودم تا تفسیر آیات را بفهمم ولی خوب به واسطه مشغله های زندگی این امکان برایم فراهم نبود. ولی امسال تاحدودی به واسطه بیان تفسیر کوتاه که هر روز قبل از تلاوت قرآن صورت می گیرد با این مفاهیم آشنا شدم و قصد دارم، بعد از ماه مبارک برای شرکت در دوره های آموزشی تفسیر قرآن شرکت کنم. نکات آموزنده فراوانی در تفاسیر وجود دارد که نمی توان آن را از این ترجمه ها دریافت کرد.
این فضای نورانی و آرامش بخش در ماه مبارک رمضان هر روز بعد از کار روزانه و در زمان منتهی به ساعات پایانی روزه داری در این روزهای گرم و بلند تابستانی توان دو چندانی به روزه داران می بخشد و آنها هر روز نکات فراگرفته از این محفل را در رفتار و اعمال خود لحاظ می کنند و هر روز با حضور در این جمع پر شور بر احساس مشترک اجتماعی و وحدت و یکپارچگی آنها افزوده می شود.


منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین