عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
دکتر خداشناس:
متخصص طب اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه روزه داری یکی از روش های خوب پاکسازی بدن و کبد محسوب می شود، گفت: به همین دلیل دیگر روش های پاکسازی بدن از جمله حجامت، زالودرمانی، فصد و ... در ماه رمضان ممنوع است...

عقیق:دکتر محمد خداشناس در گفتگوبب اظهار داشت: «اقلیم و هوا، خواب و بیداری، حرکت و سکون، خوردنی ها و آشامیدنی ها، دفع مواد غیرضروری و حفظ مواد ضرور، حالات روانی» شش اصل ضروری برای زندگی سالم و حفظ سلامتی از دیدگاه طب سنتی است.

وی افزود: روزی داری یکی از روش های پاکسازی قوی است چرا که فرد در یک بازه زمانی مشخص، از خوردن و آشامیدن پرهیز می کند.

متخصص طب اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه از نظر طب سنتی، وعده غذایی ایده آل، دو وعده "صبحانه و شام" است، ادامه داد: به همین دلیل توصیه می شود که وعده نهار بسیار سبک باشد اما در جامعه کنونی فعلی، نهار مفصل و شام بعضا سبک تناول می شود.

حرارت بالای کبد فرد روزه دار، اخلاط فاسد را می سوزاند

وی گفت: حرارت کبد فرد روزه دار، به دلیل اینکه غذایی وارد بدن وی نمی شود بالا می رود و اخلاط فاسد را می سوزاند به همین دلیل، روزه داری یکی از بهترین روش های پاکسازی بدن محسوب می شود.

دکتر خداشناس با تاکید بر اینکه روش های پاکسازی از جمله حجامت، زالودرمانی، فصد و ... در ماه رمضان ممنوع است، تصریح کرد: به دلیل اینکه روزه خود یک روش پاکسازی محسوب می شود نمی توان همزمان، دو روش پاکسازی را برای یک فرد انجام داد چرا که شاید بدن شخص، توانایی آن را نداشته باشد و به وی آسیب برسد.

غذاهای مناسب وعده افطار چیست؟

متخصص طب اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اقلیم گرم و خشک خراسان جنوبی گفت: مردم استان خراسان جنوبی حدودا 16 ساعت را باید روزه بگیرند که می طلبد برای سلامتی بدن، نکاتی را در وعده افطار و سحر رعایت کنند که بدن را با ملایمت خنک کرده و رطوبت آن نیز حفظ شود.

وی اظهار داشت: در وعده افطار باید آب ولرم و یا شربت آب ولرم حاوی عسل یا نبات تناول شود و از مصرف شیرینی های قنادی که با روغن زیاد و شکر درست می شود، پرهیز کرد.

وی بر مصرف چند دانه خرما در وعده افطار تاکید کرد و افزود: بعد از گذشت 15 دقیقه از تناول یک شربت ولرم، فرد روزه دار می تواند وعده شام خود را که شامل آش، سوپ، برنج و ... است را تناول کند که در افراد مختلف، نوع وعده شام بستگی به عادات آنها دارد.

دکتر خداشناس با بیان اینکه مصرف غذاهای انرژی زا در وعده افطار توصیه می شود، ادامه داد: 2 ساعت بعد از افطار، بهترین زمان برای تناول میوه، کاهو، انواع شربت های عسل، آبلیمو، آلبالو، عناب، زرشک و ... است تا آب مورد نیاز بدن تامین شود.

مصرف برنج در وعده سحر کم شود

وی اضافه کرد: از نظر طب سنتی، انتخاب برنج به عنوان وعده غذایی سحر اگر همراه با آشامیدن آب بعد از صرف غذا باشد، چون بعد از وعده سحری، بیشتر مردم می خوابند، معده به مرور زمان دچار مشکل می شود و اگر بعد از تناول برنج در سحر آب استفاده نکند، فرد روزه دار در طول روز تشنه می شود.

وی ادامه داد: به همین توصیه می شود در سحر کمتر از برنج به عنوان غذای اصلی استفاده شود و بیشتر از غذاهای سبک و آبدار مانند آبگوشت و ... همراه با چند قاشق کره یا روغن محلی استفاده شود تا آب بدن در طول روز تامین باشد.

وی همچنین تاکید کرد: عادت غذایی افراد در هر زمانی نباید به صورت ناگهانی تغییر کند چرا که موجب اختلال در بدن می شود.

دم کرده دارچین و آویشن موجب پاکسازی معده و روده می شود

این متخصص طب سنتی درخصوص بوی بد دهان افراد روزه دار در طول روز گفت: چون در طول روز به دلیل روزه داری، غذایی وارد بدن نمی شود، گازی از دستگاه گوارش بر اثر اخلاط آلوده تولید و به سمت دهان صعود می کند که این موضوع موجب، ایجادبوی بد در دهان می شود.

وی با بیان اینکه اکثر افرادی که این موضوع مبتلا هستند، به دلیل مشکلات معده ای می شود، گفت: دم کرده دارچین، پونه و آویشن موجب پاکسازی معده و روده می شود و از تولید بوی بد جلوگیری می کند.

دکتر خداشناس همچنین بر مصرف سبزی، سوپ های سبک برای پاکسازی معده و روده بزرگ تاکید کرد و یادآور شد: افراد از وعده افطار تا سحر از مصرف غذاهای مختلف و درهم خوری جلوگیری کنند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین