عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۸
امام جمعه موقت تهران:
امام جمعه موقت تهران گفت: ائمه جماعات باید شکارچیان فرهنگی خوبی باشند و برنامه‌هایی را در مساجد عملی کنند که جاذبه داشته باشد و از جوانان دعوت به حضور کرده و به آنها مسئولیت واگذار کنند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در گفت‌وگویی درباره جایگاه مسجد و اهمیت آن در جامعه اظهار کرد: خداوند متعال فرمودند"مساجد خانه من در زمین هستند". به این معنی که مساجد، پناهگاه جامعه هستند یعنی مردم در زمان مشکلات جامعه باید به مساجد پناه ببرند و آنجا دارالشفاء است. از لحاظ فردی نیز اگر کسی مشکلی دارد بهتر است در مسجد نماز بخواند چراکه امام صادق (ع) فرمودند که اگر مشکلی پیدا کردید دو رکعت نماز بخوانید و مشکل خود را با خدا مطرح کنید.
وی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که خود نماز «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ » است یعنی خدای متعال نماز را سنگر و پناه جامعه قرار داده است؛ این نماز به بهترین وجه در مسجد آن هم به صورت جماعت عملی است. در واقع خداوند متعال، اساس نماز را به جماعت منظور فرموده است و «تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو کمک می‌خواهیم» در سوره مبارکه فاتحة الکتاب که خواندن آن در تمامی نمازها واجب است، مبین آن است که در هر عبادتی باید به صورت جمعی به پیشگاه پروردگار متعال رفت و نماز جماعت در اسلام از اهم مسائلی است که بر آن تاکید شده است.
صدیقی تاکید کرد: این امر مهم در مسجد عملی می‌شود و اجتماع مردم برای نماز جماعت در مسجد، آثار و برکات و لوازمی دارد برای اینکه وقتی این جماعت از 10 نفر بالاتر رود ثواب نمازگزاران را حتی ملائکه هم نمی‌توانند بنویسند و خدا در رحمت بی پایان خودش را به روی نمازگزاران جماعت باز می‌کند.
وی که با ستاد دهه تکریم مساجد گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: در این مکان مقدس علاوه بر این مسائل، مشکلات مردم و مسائل حلال و حرام مطرح می‌شود. مسجد همچنین محل آموزش و تربیت و روشنگری در مورد استکبار و دشمنان است. آسیب‌شناسی‌ها در مسجد انجام می‌شود. اخلاقیات نیز در مسجد تامین و ارتباط فرد و جامعه با خدای متعال نیز در این مکان مقدس برقرار می‌شود. مسجد بیمه‌گر انسان است و هم آبروی دنیایی را حفظ می‌کند و هم آبروی آخرت را می‌خرد.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: در این راستا، ائمه جماعات باید شکارچیان خوبی باشند و باید برنامه‌هایی را در مساجد عملی کنند که جاذبه داشته باشد و از جوانان دعوت به حضور کرده و به آنها مسئولیت واگذار کنند. اگر این برنامه‌ریزی دقیق باشد و امام جماعت نیز اخلاق نبوی داشته باشد، مسجد همانی خواهد شد که امام خمینی(ره) فرمودند.
وی در ادامه سخنانش درباره ویژگی‌های یک امام جماعت خوب نیز گفت: در قدم اول برای امام جماعت، «تقوا» مهم است. دوم، اخلاق اجتماعی و سوم باید پاسخگوی نیازهای جامعه در ابعاد اخلاق، احکام، اعتقادات و شبهات رایج باشد و در این راه باید سعه صدر داشته باشد و پدری کند و داروهای اسلامی که همانا اخلاقیات و معارف هست را در اختیار داشته باشد تا مشکلات را حل کند. نظم و انضباط و حضور همیشگی در مسجد نیز از جمله ویژگی‌های لازم یک امام جماعت خوب است.
صدیقی درباره ورود برخی شبهات به دلیل تکنولوژی‌های روز و سخت‌تر شدن کار ائمه جماعات توضیح داد: به نظر من این شبهات چیز جدیدی ندارند الا اینکه به این شبهات آب و رنگ بیشتری داده‌اند یعنی محتوا همان محتوای قبلی و زهر است و تنها رنگ کپسول‌های آن عوض شده است. جوانی که مسجدی باشد اصلا سراغ چنین شبهاتی نمی‌رود و خیلی از اینها در ذهن او حل شده است. مع ذلک باید با زبان جوان و همچنین شبهات رایج آشنا بود و فکر و راه‌حلی برای آن ارائه کرد.


منبع:ایسنا
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین