عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۴
مسئول موسسه طليعه ظهور تبیین کرد:
خداوند براي سنجش ما صحنه هايي را ايجاد و در آن مورد، ما را امتحان مي كند، لذا اگر رذيله اخلاقي تكبر، اصلاح و مديريت شود، مي توان ساير خصوصيت هاي بد و زشت اخلاقي را اصلاح كرد.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمين محمدباقر حيدري كاشاني، در نشست اخلاقی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اينكه برخي از ويژگي هاي ياران امام زمان (عج) مي تواند در اخلاق اداري كاركنان مورد توجه باشد، ابراز داشت: كسي كه در عرصه جهاد اكبر در برابر نفس بايستد، مي تواند در جبهه جهاد اصغر نيز موفق و جزو ياران آن حضرت باشد.
مسئول موسسه طليعه ظهور در ادامه، غرور و ضد آن يعني تواضع و فروتني را از ويژگي هايي دانست كه مي تواند محل كار و اداره را به عبادتگاه قرب الهي تبديل كند.
وی با بيان اينكه وقتي انسان بخواهد خيررسان ترين افراد به خلق باشد، به تواضع نياز دارد، افزود: خداوند براي سنجش ما صحنه هايي را ايجاد و در آن مورد ما را امتحان مي كند، لذا اگر رذيله اخلاقي تكبر، اصلاح و مديريت شود، مي توان ساير خصوصيت هاي بد و زشت اخلاقي را اصلاح كرد.
مسئول موسسه طليعه ظهور تاكيد كرد: انسان نبايد دچار خودبرتربيني شود و به طور مثال براي افراد درس خوانده، علمي كه تواضع بيشتري نياورد، مصداق «العلم حجاب الاكبر» خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه قرآن شرح احوال مستكبران در برابر متواضعان عالم است، خاطر نشان كرد: فرعون ها، نمرودها و ... يعني كساني كه در برابر پيامبران الهي قد علم كردند، ويژگي تكبر را دارا بودند، در حالي كه خصوصيت مشترك همه پيامبران الهي تواضع بوده است.
حجت الاسلام و المسلمين حيدري در ادامه راه­كارهايي را براي داشتن تواضع برشمرد و ابراز داشت: خودشناسي اولين راهكار است كه در اين زمينه و براي شناخت خود مي توان به فرمايش اميرمومنان (ع) اشاره كرد كه نوع ورود و خروج انسان در دنيا را توصيف كرده اند و در واقع ايشان تبيين مي فرمايند كه تمام ارزش انسان، رنگ خدايي داشتن و بندگي او است و اگر اين خصوصيت را از او بگيرند، چيزي جز همان توصيف حضرت از انسان، باقي نمي ماند.
وي، دومين راهكار را توجه به نماز دانست و ادامه داد: در روايتي از امام زمان (عج) آمده كه هيچ چيزي همانند نماز، بيني شيطان را به خاك نمي مالد...»؛ زيرا تجلي بي تكبري انسان در برابر خداوند رحمن دوري از گناه است و با توجه به روايت، دوري از گناه، فحشا و منكر، ميزاني براي سنجش قبولي نماز مي باشد.
مسئول موسسه طليعه ظهور، انجام آنچه كه موجب شكستن و سوزاندن غرور انسان مي شود را سومين راه برشمرد و گفت: به طور مثال، همان طور كه در برخي از روايات بيان شده، تواضع و نداشتن استكبار را شرط رسيدن به فضائل زيارت دانسته اند. همچنين، فروتني و احترام نسبت به پدر و مادر در زمان حيات و حتي تكريم آنان بعد از فوت شان، يكي از راه­كارهاي شكستن غرور است.
وي با اشاره به اين كه در روايات، ذكر صلوات را موجب از بين بردن گناهان بيان کرده اند، ابراز داشت: علما و عرفا اين گونه تفسير كرده اند كه صلوات با صداي بلند موجب كبرسوزي است و از آنجا كه تكبر، مادر ساير گناهان مي باشد، اين كار مانعي براي انجام گناه و موجب نزديك نشدن به آن است.
حجت الاسلام و المسلمين حيدري، با تاكيد بر اينكه تمام دستورهاي دين به گونه­اي تكبرسوزي و شكستن خودبيني هاست، ابراز داشت: با اين نگاه مي توان نسبت به آموزه هاي دين، رمزگشايي كرد.
این محقق حوزوی در پایان افزود: يكي از بهترين تمرين­گاه ها براي كنترل تكبر و ابراز خضوع و خشوع در برابر ارباب رجوع، محيط اداري است.


منبع:حوزه
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین