در صحيح بخارى از ابن عباس نقل شده است كه مى گويد: از عمر پرسيدم: آيا دو نفر از همسران پيامبر (صلى الله عليه وآله) كه بر ضد او دست به دست هم داده بودند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: حفصه و عايشه بودند، سپس افزود: به خدا سوگند ما در عصر جاهليت براى زنان چيزى قائل نبوديم تا اين كه خداوند آياتى را درباره آنان نازل كرد و حقوقى براى آنان قرار داد (و آنها جسور شدند).
عقیق: حضرت آيتالله جعفر سبحاني از مراجع تقليد در پاسخ به سئوالي مبني بر
اينكه صديقه لقب عايشه است، نه لقب فاطمه زهرا (عليها السلام). اظهار داشت:
ما فعلاً درباره لقب دختر گرامى پيامبر سخن نمى گوييم زيرا قطعاً او صديقه
طاهره است و پيشواى ششم حضرت امام صادق (عليه السلام) او را صديقه مى
خواند. [۱۲۷] اما اين كه صديقه لقب عايشه باشد، دليلى بر آن نيست. چگونه مى
توان او را صديقه خواند با اين كه قرآن درباره او و حفصه مى فرمايد:
(إن تتوبا إلى الله فقد صغت قلوبكما وإن تظاهرا عليه فانّ الله مولاه وجبرئيل وصالح المؤمنين والملائكة بعد ذلك ظهيراً). [۱۲۸] «اگر
از كار خود توبه كنيد به نفع شماست، زيرا دلهايتان از حق منحرف شده و اگر
بر ضد او دست به دست هم دهيد، كارى از پيش نخواهيد برد، زيرا خداوند، ياور
اوست و جبرئيل و مؤمنان نيكوكار و فرشتگان نيز در پى آنان از او پشتيبانى
مى كنند».
آيا كسى كه اين نوع، مورد خطاب باشد، مى توان گفت: او
صديقه است؟ اين آيه به اتفاق مفسران اهل سنت در مورد عايشه و حفصه وارد شده
است.
در صحيح بخارى از ابن عباس نقل شده است كه مى گويد: از عمر
پرسيدم: آيا دو نفر از همسران پيامبر (صلى الله عليه وآله) كه بر ضد او دست
به دست هم داده بودند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: حفصه و عايشه بودند، سپس
افزود: به خدا سوگند ما در عصر جاهليت براى زنان چيزى قائل نبوديم تا اين
كه خداوند آياتى را درباره آنان نازل كرد و حقوقى براى آنان قرار داد (و
آنها جسور شدند). [۱۲۹]
پی نوشت: [۱۲۷]. كافى، ج۱، باب مولد الزهراء، حديث ۴. [۱۲۸]. تحريم، آيه ۴. [۱۲۹]. صحيح بخارى، ج۶، ص ۱۹۵، ذيل سوره تحريم. منبع:حج