رهبری اشخاص را در امر خودسازی به آیت الله خوشوقت ارجاع می دادند
رفاقت و انس نزدیک با رهبری از قدیم در مدرسه حجتیه و اعتقاد ویژه ایشان به «آیت الله خوشوقت» باعث می شد که گاه اشخاص را در امور خودسازی و مسایل اخلاقی به ایشان ارجاع دهند.
عقیق: در میان شاگردان علامه طباطبایی (ره) که همگی از بزرگان عرفان و اخلاق و
فرزانگان عصر حاضرند، شاگرد ویژه ای نیز در میان ما حضور داشت که از وجود
پرخیر و برکت علامه، بهره های فراوانی برده برد. اما سلوک عرفانی و منش
اخلاقی او باعث می شد تا در میان مردم کمتر شناخته شود. گرچه خواص اهل
عرفان از این در پنهان علامه غافل نبودند و از نفس الهی اش بهره ها می
بردند؛
آیت الله عزیزالله خوشوقت از قدیمی ترین شاگردان علامه طباطبایی
(ره) به شمار می رود و علامه در وصف او گفته است، انصافاً ایشان مسلط بر
کار (سلوک) است. وجود معنوی این عارف ربانی در عصر حاضر می توانست خلاء قله
های عرفان حقیقی یعنی چهره هایی چون آیت الله بهجت و آیت الله بهاءالدینی
را پر کند گرچه اصرار این مرد خدایی بر مکتوم ماندن مقامات عرفانی اش سبب
شد که کمتر شناخته شود.
مورد توجه و محبت ویژه علامه طباطبایی (ره)
آیت
الله خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی متولد شد و پس از تحصیلات روز، فراگیری
علوم حوزوی را آغاز کرد. شور و شوق آموختن معارف دینی و استفاده از عنایات
خاصه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) ایشان را پس از پنج سال تحصیل
در تهران به آشیان اهل بیت عصمت و طهارت فراخواند. از برکات سفره کریمه بی
بی دو عالم، هفت سال تلمذ و شاگردی حضرت امام (ره) در مباحث خارج فقه و
اصول و استفاده از درس خارج فقه مرجع عالیقدر آیت الله بروجردی و هم نشینی
با شهید محراب آیت الله صدوقی بود. ایشان حکمت و فلسفه را نیز در محضر مفسر
کبیر قرآن، عالم ربانی علامه طباطبایی (ره) آموخت، از آنجا که زینت علم با
عمل صالح است و اخلاق و تهذیب نفس زیور مردان پاک آن روزگار، ایشان نیز با
مدد از توفیق الهی پای همت در مسیر خودسازی و سیر و سلوک نهاد. انفاس
ملکوتی مرد فرزانه، معلم اخلاق مرحوم آیت الله علامه طباطبایی (ره) ایشان
را بیش از دیگران همچون شهید علامه مرتضی مطهری با دقایق و رموز اخلاق و
درجات عرفان آشنا ساخته و همین امر، ایشان را مورد توجه و محبت ویژه علامه
قرار داد.
تاکید آیت الله قدوسی بر برپایی کرسی درس اخلاق ایشان
ایشان
پس از فراگیری علوم معقول و منقول و آشنایی با لطایف حکمت و اخلاق و عرفان
و پس از نایل شدن به مقام معنوی اجتهاد به تهران بازگشت. اقامت در تهران،
برپایی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی (ع)، تربیت طلاب و فضلای حوزه
علمیه، درس اخلاق و توجه به خواسته ها و حاجات مردم، انس با جوانان،
بسیجیان و رزمندگان، خانواده های شهدا در طول بیش از چهل سال از ایشان چهره
ای دوست داشتنی و مردمی ساخت.
آنها که ایشان را از نزدیک می شناسند و
یا وصف حال ایشان را شنیده اند صبر و حوصله و سعه صدر کم نظیرشان را در
برخورد با مردم می ستایند.
اصرار فراوان شهید بزرگوار آیت الله قدوسی
جهت بازگرداندن ایشان به قم و برپایی کرسی درس اخلاق و تربیت طلاب فاضل
حاکی از مراتب معنوی ایشان بود.
تاکید بر ساده زیستی و مردمداری و ارتباط بی تکلف با مردم
پس
از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی طی حکمی از طرف حضرت امام خمینی (قدس
سره) به عنوان نماینده ویژه ایشان در ستاد انقلاب فرهنگی منصوب شدند و از
آن پس نیز بیشتر در زمینه های فرهنگی و ارشاد و هدایت جوانان و تربیت فضلای
حوزه علمیه و دانشجویان مستعد ایفای وظیفه نمودند. مسجد ایشان کانون آمد و
شد ارادتمندان و جوانان انقلابی و پر شوری بود که از زلال صحیفه سجادیه،
خطبه های نهج البلاغه، روایات و آیات و توضیح و تفسیر آیات نورانی قرآن
سیراب می شدند. تاکید نسبت به آراء و اندیشه های امام راحل (ره)، حمایت و
پشتیبانی از مواضع و دیدگاههای مقام معظم رهبری، از وی چهره ای محکم و
انقلابی ساخته بود. بصیرت ایشان نسبت به جریانات سیاسی و ترفندهای دشمنان
موجب گردید تا معظم له مورد مشورت بسیاری از شخصیت های سیاسی و نخبگان حوزه
و دانشگاه قرار گیرند. دوری از ظواهر مادی و دنیایی و تاکید بر ساده زیستی
و مردمداری و ارتباطات بی تکلف مردم با ایشان از جمله ویژگیهایی است که
موجب توجه قلوب ارادتمندان و جوانان به این شخصیت اخلاقی می شد.
توجه
چهره های سرشناس به مقام روحانی و معنوی این چهره کم نظیر نیز حائز اهمیت
است، آنچنان که حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در گفتگویی
شخصیت این استاد برزگ اخلاق را چنین توصیف کرده است: آیت الله خوشوقت، جزء
نفرات اول شاگردان علامه، هم از حیث زمانی و هم از نظر رتبه و کیفیت بودند.
در بعد علمی، بحمدالله از درجه بالا و والای فقاهت و اجتهاد برخوردارند و
در بعد عرفان، اخلاق و سیر و سلوک، جزء اولین کسانی هستند که مرحوم آیت
الله علامه بزرگوار، آیت الله سیدمحمد حسین طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان
را یافتند. این بزرگوار و مرحوم آیت الله شیخ علی آقای پهلوانی، قبل از
تمام شاگردانی که در مراحل بعد با مراتب سیر باطنی و عرفانی مرحوم علامه
طباطبایی (ره) آشنا شدند و رسیدن به خدا را در گرو شناخت و معرفت نفس
دانستند، ایشان را یافتند. آیت الله خوشوقت، جزء نفرات اول شاگردان علامه
هم از حیث زمانی و هم از نظر رتبی و کیفیت بودند. ایشان انصافآً نفر اول
بودند.
مدت ها قبل از انقلاب،بعنوان یک عنصر خودساخته و ره یافته شناخته می شد
مدت
های مدیدی قبل از انقلاب، آیت الله خوشوقت در میان خواص، به عنوان یک عنصر
خودساخته و رهیافته به قله کشف و شهود شناخته شده بود. اما اینجور اشخاص
خیلی عمومی نبودند و مردم، آنان را به این خصوصیت ها نمی شناختند. اما بعد
از انقلاب که خون زلال شهیدان، چشمه عرفان را به جوشش و جریان درآورد و
حضرت امام راحل (ره) هم گوشه ای از پرده ها را کنار زدند و این مسائل خصوصی
را در میان عموم هم مطرح کردند، عطش در میان برخی مردم، خصوصاً گروهی از
جوانان پاکدلی که صفای باطن داشتند، رو به فزونی گذارد و دنبال چهره ها می
گشتند. یکی از این چهر ه های ناب آیت الله خوشوقت بود.
انس آیت الله خوشوقت با خراباتی های زمان خویش
زمانی
که هنوز انقلاب واقع نشده بود، مرحوم آیت الله قدوسی که یک مدیر با کفایت و
یک مربی نورانی بودند و با علامه طباطبایی از نزدیک ارتباط داشتند، از بین
شخصیتهای موجود در آن زمان نسبت به دو نفر طمع داشتند. در مورد این دو
شخصیت آرزومند بودند و قدمهایی هم برداشتند. یکی آرزو داشتند که مرحوم آیت
الله علامه شهید مطهری (ره) را از تهران به قم برگردانند تا این شخصیت علمی
و فلسفی در حوزه قم مستقر شوند و کرسی تدریس داشته باشند و به ساختن چهره
های علمی و شکوفایی استعدادهای درخشان افراد مستعد بپردازند. در آن جهت فی
الجمله، توفیقی پیش آمد و مرحوم شهید مطهری(ره) بین تهران و قم در تردد
بودند و هفته ای یک تا دو روز را برای تفسیر اسفار به قم می آمدند. دیگر از
آرزوهای مرحوم شهید قدوسی این بود که آیت الله خوشوقت را برای تربیت نفوس
مستعد و ساختن انسان ها در بعد کمال انسانی به حوزه ی قم برگردانند که در
این آروز، علیرغم تلاششان موفق نشدند. آیت الله خوشوقت، علیرغم آنکه اهل
سکوت بوده و به انس عمومی چندان تمایل نداشتند، اما با خراباتی های زمان
خویش؛ با تمام آنهایی که مردم به صفای باطن آنها را شناختند و خواص آنها را
به نورانیت می شناسند، با تمام آنها از نزدیک انس داشته است و از نزدیک
«در یک خرابات، می ها به سر کشیدند»
حساسیت نسبت به دستگاه طاغوت
با
داشتن این موقعیت باطنی و سیر در معرفة النفس و همچنین سیر عملی علاوه بر
سیر علمی؛ آیت الله خوشوقت، در همان زمان ها حساسیت خاصی نسبت به دستگاه
طاغوت و هم نسبت به کسانی که به هر کیفیتی با دستگاه طاغوت ارتباط داشتند،
داشت. هرکس در آن زمان با آیت الله خوشوقت ارتباط فی الجمله ای داشت، در
برابر جریان های انحرافی و طاغوتی، شامه حساسی پیدا می کرد و ظلمت زدایی،
انحراف زدایی و دوری از ظلم و ظالم، قطعاً شیوه او قرار می گرفت. کسی که در
ظاهر فکر می شد که اهل سیاست نیست و در گور سیاست، عَلَمی به پا نکرده؛
معذلک دست پرورده های ایشان، همه انقلابی، علاقمند و مجری فرامین امام راحل
(ره) بودند. آیت الله خوشوقت در خفا و گوشه و کنار، تربیت برخی دانشجویان
که در دروس جدید اشکال داشتند و به ایشان برمی خوردند را هم بر عهده می
گرفتند و از کتاب های حوزوی برای آنها تدریس می کردند.
شناخت وسیع از جریانات مختلف عرفانی
از
عجایب ویژگی آیت الله خوشوقت، اطلاعات وسیع از جریانات مختلف عرفا است. از
نوشته های آنها و نسبت به اشخاص، سوابق، تفکرات سیاسی ون قطه ضعف های
گذشته آنها اطلاعات بسیار زیادی دارند که من هیچکس را سراغ ندارم که
اینگونه باشد و در بعد شناخت شخصیت های آسمان عرفان، معرفت، اخلاق، علم و
فقاهت، اینقدر اطلاعات داشته باشد. گاهی که ما در محضرشان بر روی منبر،
ذکری از شخصیت ها کردیم، قطعه هایی تاریخی نقل کردیم یا از شنیده های
خودمان از بزرگان، نکته ای را درباره شخصیتی نقل کردیم، پایین که آمدیم،
دیدیم ایشان مطلب جدیدتری دارند، مطالبی می دانند که ما آن را نمی دانیم.
همینطور
نسبت به کسانی که در زمان طاغوت بوده اند و به خارج فرار کردند و یا با
سوابق منفی بعدها خودشان را در مناصب مختلف نظام نفوذ دادند. نسبت به برخی
روحانیون و سوابق فکری آنها که حالا بعضی از آنها، چهره انقلابی هم پیدا
کرده اند و مطرح هم شده اند هم ایشان از قبل با تفکر آنها آشنا بود. ایشان
قبل از انقلاب هم رابطه اش را با آنها که بعد از انقلاب هم به آن وفادار
نماندند قطع کرده بود. این واقعیت، صحت برداشت ایشان از اشخاص در قبل از
انقلاب را تأیید می کرد.
این صحت برداشت ایشان هم ناشی از این امر است
که ایشان اُذُن خیر بودند و از هر گروهی افرادی را به حضور پذیرفته و به
سخنان آنان به دقت گوش فرا می دادند و هم اینکه جزء اشخاصی هستند که خدای
متعال، یک نیرویی به ایشان داده که با اوضاع و اصول آشنا هستند، چه بسا این
برداشت ها از الهامات الهی است و یا دریافت های ذهن نورانی و باطن نورانی
ایشان است. ایشان در شناخت افراد، پیچ و خم های عقیدتی، سیاسی و اخلاقی
آنها فوق العادگی زیادی دارند.
فهم بدیع نسبت به آیات قرآن
بعد
دیگر ایشان، همچنین نظر بدیعی است که نسبت به آیات قرآن دارند. نسبت به
ایشان یک عنایت غیبی شده است و بعد از آن تحول قرآنی عمیقی در وجود ایشان
پیدا شده که یک فهم بدیع نسبت به آیات قرآن در وجود ایشان پدیدار کرده است.
ایشان توجهشان به این است که قرآن در متن زندگی بشر، کارساز و ناظر به
جریانات کلی زندگی انسان هاست. از هر آیه ای درسی برای زندگی، قابل فهم
برای همه و به صورت خیلی ساده مطرح می کنند، بی آنکه جنبه های انحرافی
داشته باشند.
چون بالاخره برخی از این روشنفکران هم پیدا می شوند که
چیزهای جدیدی از قرآن می گویند، لیکن ظلمت در آن هست، مادیت در آن هست، دور
کردن از خدا در آن هست. اما آیت الله خوشوقت همان تعبد و ارتباط با خدا را
در متن زندگی افراد پیاده می کند.
همین طور نسبت به دعاها؛ برداشت هایی
بسیار عمیق، نورانی و دلنشین نسبت به آنها؛ مانند مناجات شعبانیه، صحیفه
نورانی سجادیه و سایر متون دارند. گاهی ما در محضر ایشان که بوده ایم
برداشت های ایشان نسبت به حدیث معراج پیامبر (ص) را بسیار سازنده، مفید و
نورانی دیده ایم.
در کنار همه این امتیازات، ایشان یک امتیاز دیگری
دارند و آن این است که قبل از انقلاب با پرچمدار انقلاب ما، حضرت آیت الله
خامنه ای که گرایش های خاص معنوی با اخلاقیون جامعه و با آنان مراوده و
ارتباط داشتند، از قدیم الایام (از زمان مدرسه حجتیه) ارتباط داشتند. این
رفاقت و انس و اینکه آقا ایشان را از نزدیک دیده بودند، سبب آن شده تا مقام
معظم رهبری یک اعتقاد ویژه ای نسبت به معنویت آیت الله خوشوقت داشته باشند
و گهگاهی دیده شده که ایشان اشخاص را در امور خودسازی و اخلاقی به آیت
الله خوشوقت حواله داده اند.
منبع: گلستان قرآن،شماره 27، آذر و دی 1388.
211001