عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۵۲۱۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
گزارشی از شرق آسیا
حوزویان، دانشگاهیان و توده های مردمی در اندونزی در آئین های مختلفی، عشق و علاقه خود به امام خمینی(رحمت الله علیه) را ابراز داشتند.
عقیق:در چند روز اخیر، مراسم و برنامه هایی با محوریت امام خمینی(رحمت الله علیه) در نقاط مختلف اندونزی برگزار شد که بیانگر عشق و علاقه مردم شرق آسیا به بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.

بررسی شخصیت امام خمینی در دانشگاه پارامدینه

نشست علمی با عنوان "بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام خمینی (ره)" با حضور اساتید و پژوهشگران دانشگاه پارامدینه اندونزی برگزار شد. در این نشست دکتر عمار فوزی، فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته فلسفه اسلامی و یکی از استادان کالج اسلامی جاکارتا و همچنین دکتر محمد باقر از دانشگاه پارامدینه سخنرانی کردند.

در ابتدا دکتر عمار فوزی مقاله خود را با عنوان "عرفان نظری و پارادایم فطری امام خمینی (ره)" ارائه نمود. او ابتدا فرق بین عرفان عملی و عرفان نظری را بیان کرد سپس گفت: عرفان عملی مجموعه ای از قواعد اعمال و همچنین وضعیت روحانی در قالب یک مقام که با رسیدن به بالاترین مقام انسانی به پایان می رسد. عرفان نظری در خصوص حقیقت و علوم توحید توضیح می دهد؛ یعنی در خصوص وحدانیت وجود.

استاد عمار فوزی در این نشست بیشتر درخصوص ملاحظه علائمی که باعث جلو گیری از به عمل آوردن عرفان نظری در زندگی روزمره می شود صحبت نمود. او گفت: اینجا یک سوال برای ما پیش می آید "عرفان نظری برای چی و چه کسانی است؟".

دکتر عمار فوزی در ادامه به مباحث عرفانی پرداخت و دو ریشه عرفان که در قم رایج است را توضیح داد. او گفت: جامعه عرفانی در شهر قم از دو شخصیت برجسته ریشه می گیرند اول از امام خمینی (ره) که بیشتر از ابن عربی تقلید نموده و دوم علامه طباطبایی که بیشتر از عرفای نجف بهره برده است.

سپس استاد محمد باقر در خصوص "ادبیات و عرفان امام خمینی (ره)" به ارائه مقاله پرداخت. او گفت: ادبیات و تصوف دو چیز بسیار مشابه هستند و می توان گفت که بین آن دو امتزاج به وجود آمده است. این امتزاج به دلیل تأویل و پروسه تأویلی که عارفان انجام می دهند شکل گرفته است.

او در ادامه اظهار داشت که در نظر یک عارف، واقعیت، اول با قلب مشاهده می شود و نه از طریق سنجش و انتزاع های عقل. لذا در حقیقت یک عارف نیازی به دلیل و زبان ندارد. چون کسی که مشاهده کرده است محتاج به دلیل نیست.

استاد محمد باقر گفت: امام خمینی(ره) چون یک عارف بود فقیه بود. امام خمینی(ره) چون یک عارف بود یک سیاست مدار بود. ایشان چون یک عارف بود، یک رهبر انقلاب هم بود.

وی ادامه داد: زمانی یک عارف به زبان و دلیل احتیاج پیدا می‌کند که قصد دارد علمش را به دیگران منتقل کند. بدیهی است برای یاد دادن یا انتقال دادن تجربیات معنوی به ابزار احتیاج دارد. اینجا است که نقش زبان به میان می آید. اما چه زبانی مد نظر است؟

استاد محمد باقر توضیح داد: در تاریخ عرفان دیده می شود که عارفان بیشتر از زبان استعاره استفاده می کنند تا زبان تصوف و عرفان. زبان استعاره مانند قصه های مردمی که در بین جامعه رایج است و یک عارف آن را تأویل می کند. مانند قصه لیلی و مجنون.

در ادامه دکتر پاردامیان هاراهاپ و دکتر محمد نور جابر به عنوان منتقدان بحث سوالاتی را مطرح نمودند که ارائه دهندگان مقالات پاسخ لازم را بیان نمودند. همچنین حضار در جلسه سوالاتی مطرح کردند که استادان، جواب های لازم را بیان نمودند.

بزرگداشت امام خمینی (ره) در شهر لامپونگ اندونزی

مؤسسه صاحب الزمان (عج) شهر لامپونگ سوماترا نیز مراسم رحلت امام خمینی(ره) را با حضور مشتاقان امام خمینی برگزار کرد.

آقای احمد غزالی از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در این مراسم به ایراد سخن پرداخت. وی ابتدا در خصوص زندگی امام خمینی(ره) سخن گفت و سپس در باره اهداف انقلاب ایران مطالبی بیان کرد و گفت: گرچه انقلاب اسلامی ایران در منطقه جغرافیایی خاص پدید آمد، اما هدف امام خمینی(ره) فراگیر بوده و مبارزه با ظلم در هر نقطه ای از جهان پیام ایشان است.

وی سپس با توجه به همزمانی ایام رحلت امام(ره) با میلاد حضرت صاحب الزمان افزود: توجه به بحث مهدویت می تواند امید واقعی را در بیداری اسلامی ایجاد نماید، درست همانند حرکت امام خمینی(ره) در انقلاب اسلامی بود که گام های ایشان هرگز خارج از خطوط مهدویت نبوده و انقلاب اسلامی ایران توانست سر آغازی برای بیداری اسلامی در سراسر جهان باشد.

استاد احمد غزالی در پایان به وظایف پیروان واقعی امام زمان (عج) و نقش آنان در زمان انتظار و زمینه سازی ظهور پرداخت.

در باندونگ بررسی شد؛ "رمز موفقیت امام خمینی(ره) در مبارزه علیه طاغوت"

مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(رحمت الله علیه) در محل حسینیه الزهرا(س) شهر باندونگ با حضور علاقه‌مندان به شخصیت امام راحل برگزار گردید.

ابتدا آقای حسین الکاف، رئیس مؤسسه الزهرا طی سخنان کوتاهی اظهار داشت: امام خمینی مردی دارای آگاهی از ارزشهای پایدار جهانی بود که توانست روحیه مبارزه بشریت در برابر ظلم و ستم و بی عدالتی را ایجاد نماید.

سپس یکی از اساتید دانشگاه اندونزی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: شخصیت امام خمینی(ره) که موفق به سرنگونی حکومت استبدادی شده، الهام بخش روشنفکران در جهان است. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اسلام را که تا آن زمان مورد اهانت صهیونیسم قرار گرفت بود، سرافراز نمود. انقلاب امام خمینی(ره) نوعی از انقلاب انجام شده پیامبر (ص) می باشد که ارزش های پایدار و مقدس در درون ایشان عامل مهمی در ایجاد انقلاب اسلامی ایران شده امام خمینی (ره)، با آگاهی از ارزش خود موفق شد ایدئولوژی جامعه ایران را به یک ایدئولوژی مقاومت تغییر دهد که هرگز عقب نشینی و ترس در هر حالت به ذهن خطور نکرد. آگاهی بخشی از ارزش ها در میان جامعه به یک نیروی بزرگ تبدیل شده که توانست دولت چند صد ساله پادشاهی را به سرنگونی بکشاند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با تمام توانایی های خود مردم را از خواب طولانی بیدار کرد و ظلم و ستم را به آنها نشان داد و نیز انگیزه برای مبارزه به وجود آورد. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) منحصر به فرد است. هیچ یک از انقلاب های رخ داده، شبیه به انقلاب امام خمینی(ره) نیست. از نظر سیستم، امام خمینی (ره) نه تنها دولت را سرنگون کرد، بلکه به اصلاح و انقلاب آن سیستم پرداخت. امام خمینی یک سیستم به نام ولایت فقیه را مطرح کرده است و ثابت شد که این نظام ایده آل ترین نظام از نظر مدیریت رفاه و ارزشهای انسانی می باشد. یکی از ویژگی های امام خمینی (ره) که به ندرت شخصیت های انقلابی دیگر از آن برخوردارند، قدرت معنوی است که هرگز در برابر تهدیدهای قتل و ترور و غیره توسط دشمنان هراسی نداشت. این قدرت یکی از عوامل اصلی پیروزی انقلاب به شمار می رود. این قدرت معنوی امام خمینی (ره) از عشق خود به خدا سرچشمه می گیرد.

او در پایان گفت: رمز موفقیت امام خمینی(ره) در این جمله ذیل می تواند خلاصه شود: 1) اعتماد به نفس، 2) اعتقاد به حقانیت راه طی شده، 3) پایداری در حرکت و مبارزه.

مسابقات مقاله نویسی ویژه امام خمینی در حوزه علمیه جاکارتا

همچنین روز یکشنبه، 17 خرداد 94، مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در محل حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) جاکارتا با حضور اساتید و طلبه‌های آن حوزه برگزار شد.

ابتدا آقای اکبر صالح، مدیر حوزه طی سخنانی اظهار داشت: هدف از برگزاری چنین مراسمی یادی از شخصیت بزرگ معاصر جهان اسلام است که توانست جهان را به لرزه در آورد و یکی از بزرگترین انقلاب‌های جهان را رهبری نماید. شخصیت امام خمینی(ره) چند بعدی است که هر بعد آن حاوی درس های مهم زندگی و موفقیت می باشد. امیدواریم بتوانیم این شخصیت را از همه ابعاد وجود شان الگوی خود قرار دهیم.

سپس آقای ایوان سِتیاوان، یکی از اساتید در آن حوزه به ارائه مطلب پرداخت و اظهار داشت: امام خمینی(ره) شخصیتی چند بعدی است که اگر بخواهیم در خصوص هر بعد صحبت کنیم، نیاز به بحث‌های طولانی خواهد داشت. در این مناسبت عنوان مراتب دانش از دیدگاه امام خمینی(ره) مطرح می شود. به نظر امام خمینی (ره)، علم و دانش دارای یک سطح نیست، ارزش های علم مراتب مختلفی وجود دارد. هر دانش اساسا ارزش خود را دارد، اما زمانی که با یکدیگر مقایسه بشود، سطح پایین تر و بالاتر دیده می شود. محتوای قرآن نیز از نظر دانش های آن دارای سطوح مختلفی است، چرا که از معانی ظاهری و باطنی برخوردار است. متونی که وجود خدا را از راه ردپای شتر اثبات می کند، به وضوح کمتر است از متونی که خدا را با ارائه استدلال صدیقین یا کشف شهودی (باطنی) به اثبات می رساند.

سپس برنامه با اهدای جوایز به سه نفر از مقاله نویسان برتر مسابقات مقاله نویسی ویژه ارتحال امام خمینی(ره) ادامه پیدا کرد و به پایان رسید.

گفتنی است در این مسابقات علمی مقاله نویسی در خصوص امام خمینی(ره)، نه (9) مقاله ارسال شد و غیر از جوایز نقدی کتاب های 40 حدیث حضرت امام و همچنین امام خمینی(ره) از نگاه شخصیت‌های دیگر، به نفرات برتر اهداء گردید.

عشق مردم سوماترای جنوبی در مراسم "یاد امام خمینی (ره)"

خبر دیگری از اندونزی حاکی است شب یکشنبه، مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)، در محل حسینیه شیعیان شهر پالمبانگ با حضور جمعی از علاقمندان به شخصیت رهبر انقلاب اسلامی برگزار گردید.

در این برنامه ابتدا آقای محسن شهاب به ارائه مطالب در خصوص امام مهدی(عج) پرداخت و گفت: زمان ظهور امام مهدی(عج) زمان با شکوهی خواهد بود که مورد انتظار تمام پیامبران، رسولان و امامان است. قرآن در این خصوص می فرماید: "أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ"؛ زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.

او افزود: برخلاف اعتقادات بسیاری از مردم که آخر الزمان را با تباهی مرتبط می‌دهند، باور اهل بیت(علیهم السلام) تأکید می کند که زمان امام مهدی(عج) به زمان صلح و رفاه تبدیل خواهد بود. امام مهدی(عج) پیام صلح و عدالت را به جهانیان می آورد: "یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا". همه ما در انتظار ظهور امام مهدی(عج) هستیم و انتظار فرج از بهترین عبادت یه شمار می رود. البته انتظار فعال یعنی انتظار همراه با زمینه سازی ظهور منظور است. انتظار به معنی ساکت ماندن و نشستن در مقابل ظلم نیست.

سپس در خصوص موضعگیری امام خمینی(ره) در برابر ظلم و ستم گفت: حضرت امام خمینی(ره) به ما چگونگی ایستادن در برابر ظلم و استبداد را آموخت و فرمود: در برابر ستم باستید تا آن ظلم ظهور پیدا کند و در آیه آمده: "وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ"؛ و بگو [هر كارى مى‏خواهيد] بكنيد كه به زودى خدا و پيامبر او و مؤمنان در كردار شما خواهند نگريست.

وی ادامه داد: استبداد تنها در جنگ با سلاح نیست، ما در حال حاضر در سیستم بی عدالتی به سر می بریم که بی رحمانه تر از بی عدالتی جنگ است. امام خمینی(ره) به ما نشان داده اند که ریشه های بی عدالتی در جهان از صهیونیست نشأت می گیرد. پس از اینکه امام خمینی(ره) دشمنی خود را نسبت به صهیونیست اعلام نمود، بحث شیعه تازه مطرح شد و حتی به یک مسئله بزرگ جهان تبدیل گردیده است.

او اظهار داشت: تمام جهان تشیع مدیون امام خمینی(ره) است. توسط ایشان این مکتب در سراسر جهان گسترش یافته و می یابد. حضرت امام خمینی(ره) در این باره از چه روشی استفاده می‌کرد، آیا به گفتگوی سنی و شیعه یا تألیف کتاب در آن زمینه پرداخت؟ خیر، امام(ره) هرگز به آن اشاره‌ای نداشت، بلکه بحث در خصوص صهیونیست، آمریکا و آزادی فلسطین را مطرح نمود که از این طریق، بسیاری در مورد شیعه آگاهی پیدا کرده اند و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به صورت گسترده گسترش پیدا کرده و کتاب های مذهب تشیع در همه جا یافت می شود.

در پایان افزود: راه و روش امام خمینی(ره) در این خصوص آگاهی بخشی نسبت به دشمن واقعی و اسلام مورد ظلم بوده است. امام خمینی(ره) عدالت و بی عدالتی را نشان می داد و با این راه توانست مکتب اهل بیت (ع) را شکوفا سازد.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین